Hej!
Jag ska sätta in nån form av skiva i en nisch med bredden 192 cm, för att använda som skrivbord. Den ska alltså vila på en regel jag fäster i väggen på sidorna och baktill.

Skivans bredd bör väl vara minst 60 cm för att få plats med skärm på ok avstånd.

Vill gärna använda någonting i synligt trä, och plywood i lämplig dimension ligger väl närmast tillhands. Undertill tänkte jag bygga utdragslådor i höjden 100 mm (max), så finns ju inte plats att sätta reglar längsmed för att styva upp skivan. Möjligen skulle jag iofs kunna göra lådorna bara 40 cm djupa och då få in en regel 20 cm från bak-kant. Men det ger ju inte så mkt, största nedböjningen sker ju ändå framtill, iom att skivan ändå vilar på regel baktill.

Förslag på lämplig skiva/dimension på plywood som klarar denna spännvidd?

En tanke är ju att jag limmar en annan skiva undertill, som en del av stommen till utdragslådorna. Det borde kanske bidra med tillräcklig styvhet i skivan?
 
Slänger in en läng till sagulator https://www.woodbin.com/calcs/sagulator/

Tror inte den har stöd för att välja att det är fast i bakkant, bara på sidorna, men det gör ju iofs bara det hela bätrre.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
I ivp skrev:
Slänger in en läng till sagulator [länk]

Tror inte den har stöd för att välja att det är fast i bakkant, bara på sidorna, men det gör ju iofs bara det hela bätrre.
Tackar, har nog läst om den sajten tidigare, men inte provat. Får 3,88mm svikt över hela 192 cm, med 15 kg jämt fördelad vikt. Beräknat på 22mm plyfa ("fir plywood") :surprised:.
Skärmen o laptopen lär stå i mitten, men knappast 15 kg heller.

Däremot ska man ange om skivan är fixerad på sidorna eller flytande. Vad innebär egentligen det senare? Bör skivan skruvas mot reglarna uppifrån? Skillnaden är betydande.
 
Jag tolkar "flytande" som inte fastsatt, typ ett flyttbart hyllplan i en bokhylla.
Jag skulle defintiva skruva fast skivan i reglarrna runt om, borde göra underverk för stabilitet och nedböjning.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
A Alko skrev:
Tackar, har nog läst om den sajten tidigare, men inte provat. Får 3,88mm svikt över hela 192 cm, med 15 kg jämt fördelad vikt. Beräknat på 22mm plyfa ("fir plywood") :surprised:.
Skärmen o laptopen lär stå i mitten, men knappast 15 kg heller.

Däremot ska man ange om skivan är fixerad på sidorna eller flytande. Vad innebär egentligen det senare? Bör skivan skruvas mot reglarna uppifrån? Skillnaden är betydande.
Är den flytande ligger den i princip på reglarna du skruvar i väggen. Är den ickeflytande har du skruvar fast den i reglarna.

Skruvar du fast den i reglarna kan den i princip inte hänga mer sig särskilt mycket (tänk ett icke-elastiskt rep du knutit hårt i två ändar, det kommer inte kunna hänga ner sig)
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Lådorna och dess innehåll kommer att väga en del beroende på hur du bygger. Om du bara sätter lådor ytterst mot väggarna på båda sidor och låter en bräda/plyfa av samma höjd som lådorna bilda balk i mittpartiet bör du inte få problem. En balk är mest verksam på mitten. Skiva+bräda bildar då samverkande balk när du skruvar ihop dem.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Lådorna och dess innehåll kommer att väga en del beroende på hur du bygger. Om du bara sätter lådor ytterst mot väggarna på båda sidor och låter en bräda/plyfa av samma höjd som lådorna bilda balk i mittpartiet bör du inte få problem. En balk är mest verksam på mitten. Skiva+bräda bildar då samverkande balk när du skruvar ihop dem.
Ok, men du menar en balk i längdriktningen antar jag, annars lär den ju inte hjälpa. Så om jag har 183 cm skiva ( resterande 2x45mm vilar på reglarna), kan jag ju ha 2 st 60 cm breda lådor vid sidorna, och får 60cm tomt i mitten. Kan verkligen en 90x45- regel, 60 cm lång, bidra med tillräckligt?
 
Två skivor med lådor emellan, som en tändsticksask där du drar lådorna utåt, lär bli rejält starkt. Blir en fackverkskonstruktion av det med en rejäl balkhöjd. Enklast är väl att köpa en massiv bänkskiva på Ikea eller Biltema eller annat billigt ställe. Sätter du sedan en tunn plywoodskiva under lådorna på hela skivans bredd så lär den bli rejält stadig.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
A Alko skrev:
Ok, men du menar en balk i längdriktningen antar jag, annars lär den ju inte hjälpa. Så om jag har 183 cm skiva ( resterande 2x45mm vilar på reglarna), kan jag ju ha 2 st 60 cm breda lådor vid sidorna, och får 60cm tomt i mitten. Kan verkligen en 90x45- regel, 60 cm lång, bidra med tillräckligt?
60 låter kort... men det är ändå en tredjedel. Svårt att säga. Idealbalken ser ut så här
Momentdiagram-for-fritt-upplagd-balk-med-konstant-last.png
Annars kan du ju göra konsoler som spänner från väggen i korta riktningen. vet inte hur du tänkt hänga in lådorna och orkar inte räkna på dina mått men plyfa vertikalt blir ju snyggast då du får samma ränder. Dubbeljobb som fack för lådorna och konsol då. Använder du då samma mått plyfa för upplags bitarna som sitter i kortsidans väggar får du snygg enhetligt look. tillverka egna lådor så att du får in tre lådor + 4 plyfa skitsnyggt.

Du kan ju också lämna fritt i mitten. Sätta konsolerna så att du får 600 låda slatt på mitten 600 låda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Två skivor med lådor emellan, som en tändsticksask där du drar lådorna utåt, lär bli rejält starkt. Blir en fackverkskonstruktion av det med en rejäl balkhöjd. Enklast är väl att köpa en massiv bänkskiva på Ikea eller Biltema eller annat billigt ställe. Sätter du sedan en tunn plywoodskiva under lådorna på hela skivans bredd så lär den bli rejält stadig.
Problemet blir att det lätt blir så att arbetshöjden blir för hög jämfört med höjden man får in benen under. Jag sitter vid ett sånt skrivbord nu och önskar att jag kunde höja stolen, men lådan är i vägen.
 
Ja, det får ju bli grunda lådor då.
Jag tänkte att konsoller kommer ju hjälpa mycket, samtidigt som man vill åt den snygga luftiga looken utan synliga stöd.

Funderar på att sätta reglarna som tänkt (med en 60 cm lucka i mitten på bakre långa regeln då jag har en radiator där och tänkte fräsa ur en glipa i skivan så varmluft kan stiga och kablar hitta ner :)), men kompletterat med två konsoller på korta stående väggreglar, 60 cm från varsin ända. Se bild från The Wood Whisperer nedan.

Sen skjuter jag in "sandwich-konstruktionen" (ihopsatt toppskiva, mellanväggar med lådor och "fack" för två konsoller samt bottenskivan) över väggreglar och konsoller.

Dock måste konsollerna hålla ganska låg profil om de ska rymmas i fackverket utan att synas. Alternativt göras högre, men då kan jag inte ha en hel bottenplatta, utan den får ha öppningar för konsollerna, och bidrar därmed inte till styvheten på samma sätt.

Ursäkta kvalitén på min "skiss" ;)

En verkstad med ett anpassat hyllsystem och trähyllor som är monterade på väggen med stödkonsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av en hyllkonstruktion med konsoller, reglar och en lucka för radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Häng lådorna på sidorna. Skena eller urfräst i lådans kant. Skippa botten.

Om du vill ha luftigt intryck låt skivan sticka ut 50mm i rummet och kapa konsolerna en bit in. Snedkapa framkant och på konsolen så att den lutar inåt. Sätt lådans front så att den är bredare än själva lådan och döljer konsolen.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Sen finns det ju plywood och plywood också............finns väl antagligen nån slags möbelplywwod som är finare i kvaliteten och troligen inte hänger ett dugg. Lär väl inte vara gratis dock.
 
Skisser av en DIY-hyllkonstruktion med anvisningar för montering och placering av konsoler i en nisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygg en ram bestående av full längd plyfa för bakkantsupplag + 4st likadana konsoler varav de två på mitten fästes bakifrån genom bakkantsupplaget. sidokonsolerna(egentligen upplag) fästes i nischens sidor efter montage av bakkant + mittkonsoler. Sedan lägger du på skiva och monterar lådor (som du förberett för.)

Edit: ser att lådor (och därav konsoler) bör kortas 2-5cm. Så att lådorna inte avslutas i liv med vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.