Hej!

Jag renoverar här hemma i min lilla lägenhet och har precis bytt kök till IKEA med deras stomme metod. Efter att ha fått det mesta på plats så inser jag att min 45 cm diskmaskin (ESL4510LO) inte passar med denna stomme då maskinen endast tolererar en 77,6 cm lång lucka medan de nya är 80 cm. Jag behöver alltså en ny (3:e på 9 år...)

Efter att ha sökt mycket så börjar jag inse att mitt enda enkla alternativ är IKEAs egna diskmaskiner. Variohinge och annat kan funka, men då ska man helst ha en XL-maskin (vilket inte finns i 45 cm) alternativt att det ändå behöver justeras på något vis jag inte begriper mig på.

Därför undrar jag om ni har något inspel på vilken av de två IKEA har som ni skulle rekommendera? Det är ju antingen deras "Finputsad" (Whirlpool?) eller "Medelstor" (Electrolux?). Köksplaneraren sa i somras att det var ont om 45 cm-maskiner efter det precis skulle komma nya, vilket jag antar är dessa.

Vad säger ni? Vilken av dessa skulle ni föreslå och varför?

https://www.ikea.com/se/sv/p/finputsad-integrerad-diskmaskin-70475622/
https://www.ikea.com/se/sv/p/medelstor-integrerad-diskmaskin-10475502/
 
Ingen som har ett inspel som kan hjälpa i vägvalet mellan Ikeas diskmaskiner finputsad och medelstor? Jag tänkte försöka köpa mig maskinen i dagarna nämligen.
 
IKEA ge 45 bred diskmaskin för inbyggnad som nyhet. Kan vara värt att kolla igen
 
Har samma problem själv. Vilket alternativ gick du med och är du nöjd?
 
Jag gick på det dyrare alternativet, mest på grund av att den var tystare. Jag är jättenöjd! Den är väldigt tyst och har många och korta program. Och den öppnar sig själv med en liten motor som pressar ut luckan. Mitt enda frågetecken är att våra tallrikar (Swedish grace) slår i om man inte ställer dem på ett särskilt sätt. Jag har inte orkat ta reda på om det går att höja hyllan än.
 
  • Gilla
Orange apelsin
  • Laddar…
Tack för svar. Fick bli MEDELSTOR för oss då IKEA har problem med leveransen av de båda, men hade turen att få tag i en.
 
Vi har en "Medelstor" sen ungefär 1 år tillbaka, det var den enda 45 cm diskmaskinen som Ikea hade då och den enda som gick få inbyggd. Har än så länge inget att klaga på.

I den kan man enkelt höja och sänka övre korgen genom att bara lyfta lite lätt i den.
 
Det blir säkert utmärkt. Jag hade turen att pendla mellan två större städer så jag kunde välja då jag också var tidigt ute.
 
A
Jag har precis köpt en Medelstor diskmaskin. Vart hittar jag där man ställer in dosering på salt respektive spolglans? Hittar inte det någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.