Hejsan!

Jag och sambon spanar efter hus som vi kan totalrenovera. Vi har fallit för en tegelvilla som är byggd 1939. På visningen kunde vi konstatera att alla innerväggarna där inne var murade och antagligen därav bärande på ett eller annat vis.

Skickar med här en bild på nuvarande planlösning och en paintritad bild på hur vi gärna hade velat att det ska se ut! Visionen är att göra badrummet större, bomma igen den ena entrén och bygga ut köket på den ytan och där jag har ritat ett ''K'' finns redan en kamin som vi tänkte göra lite större och mer öppen.

Min fråga är OM det är möjligt att riva ner en del av dessa väggar för att skapa en mer öppen planlösning och vad man kan räkna med mellan tummen och pekfingret att ett sådant projekt kan kosta? 40k eller 200k tex?
Planritning av tegelvilla från 1939 med planerad renovering för större badrum, utbyggt kök och öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit planritning med kök, kontor, WC och entré samt position för en kamin markerad med "K".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att kunna ge er råd måste man veta mer om husets konstruktion. Ritningen är en mäklarritning och därör oanvändbar i detta sammanhang. Du skriver tegelvilla. Är du verkligen säker på att teglet inte bara är fasadtegel på utsidan av en stomme? Murade innerväggar: såg man verkligen spår av mursten? Var det inte snarare fråga om putsade väggar? Att det är en tegelvilla från 1939 med helstens ytterväggar och murade innerväggar är rätt osannolikt. Och i så fall knappast ett renoveringsobjekt. Min gissning är att det rör sig om en plankstomme med putsade väggar och fasadtegel utvändigt. Om detta stämmer finns det möjligheter att göra som ni tänkt er. Väggen som går vågrätt genom huset på rritningen är med stor sannolikhet bärande och måste då avväxlas med balkar. Eftersom ni vill göra begränsade öppningar bör det inte vara något problem.
 
Jag tackar för ditt svar. Dock har det helt plötsligt vänt till att det inte ligger något intresse kvar för objektet då budgivning är igång på ett pris vi absolut inte är villig att lägga!

Allt gott :D(y)
 
Det var snabba kast, men det underlättar diskussionen här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.