Alt 1 med WC i hörnet eller alt 2 med wc i mitten och rundgång

  • Antal röster
    89
Bilden med utsikten, är den tagen från platsen där nya huset ska stå?

Tänkte att det kunde gå att förskjuta huskroppen lite "neråt" men det är kanske svårt isåfall eftersom det sluttar ner där.

Men man kan också tänka sig en variant där ni lägger badrummet där köket är, det är ju det tristaste hörnet. Eller flyttar upp badrummet så att det går mot väggen vid entrén.

Ja kan nämligen ärligt talat inte se hur lösningen med "rundgång" skulle ge mer förvaring, däremot ger det ju bra ljus när det är öppet rakt igenom.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag hade valt rungång:)
 
Jag gillar spontant att förlägga toaletten i mitten av huset, ger en helt annan dynamik i huset som känns mer spännande och inte som vilket kataloghus som helst! Men förstår såklart fördelarna med att lägga toaletten mer avskilt och fördelarna med fönster/ljusinsläpp... Är osäker på vart du menar att huvudentrén är? Bör överväga min åsikt om det är den som kommer in norrifrån längs långsidan. Tycker det känns lite konstigt med en sovrumsdörr så nära huvudentrén.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Som de andra skriver ljudet från toan går att isolera bort men varför ha så tjocka väggar med isolering för att göra detta kan ifrågasättas. Det jag reagerar på är att det inte finns en naturlig placering i vardagsrummet av en TV! Jag vet att alla vill inte ha en TV men jag tänker på att nästa köpare vill ha det och då blir det inte så bra. Jag har dåliga erfarenheter av just detta i ett hus som vi tänkte köpa och det blev inget köp pga. av just detta faktum att det inte fanns någon naturlig plats. Vi har själv ingen tv i vår stuga.
Jag antar att långsidan med alla fönster är för utsiktens skull och då blir det svårt med placering av tv. Kanske det är bättre att ställa soffan mitt i rummet och placera tv:n på wc väggen!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Michel stenko skrev:
Hej, vi ska bygga en helt ny stuga som vi ska koppla ihop med befintlig stuga. Den nya stugan kommer vara uppvärmd till skillnad från den befintliga. Tanken är att den nya stugan ska vara "sin egen stuga" med eget kök, badrum etc. Det är första gången vi bygger hus och funderar därmed på optimal planlösning. Vi har testat många olika planlösningar för att fånga så mycket av utsikten mot sjön som möjligt och nu funderar vi på två olika lösningar där vi har badrum mitt i bottenvåningen med rundgång eller om man ska trycka upp badrummet i hörnet för att ha fönster? (se "planlösning alt 1 & 2")
Tacksam för förslag och erfarenheter.
För att göra det ännu värre att välja har jag ett annat förslag. Ha toa och det som på första ritningen mitt i huskroppen men flytta köket till där soffgruppen står och flytta soffgruppen till där köket är ritat. Då får ni avlopp och vatten samlat på ett ställe liksom. Samma med ventilation i badrummet och spisfläkt kanske kan gå gemensamt fast i olika rör. (Som i min skorstenspipa en pipa från vedeldade bastun, en från toa, en från spisfläkt, och en från kamin).
 
Redigerat:
Bortsett från övrig planlösning hade jag byggt så att jag kan sitta i mitt badkar och titta ut.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag går sällan igång på dagens planlösningar, tex där man direkt från sovrum eller bad/toa går rakt ut i umgängesområdet.
Men det här gillade jag verkligen, även om man kommer se sovrumsdörrarna, är det lite avskilt där borta. Samtidigt kommer fönsterna ge ett härligt ljus i hela huset. 1 eller 2 överfönster i badrummet så är man hemma.
Sen kan man givetvis flytta runt möbler o kök efter smak.
 
När jag ritade på vår tillbyggnad så sade min arkitektkompis till mig att ett hus där man har något man kan gå runt (dvs man kan välja på två vägar från en plats till en annan) känns dubbelt så stort. Hade så i min gamla lägenhet (garderober i mitten) och det ligger något i det.
 
  • Gilla
Stenko och 5 till
  • Laddar…
S Michel stenko skrev:
Tackar :)
Jag har funderat på ljudet där men då jag bygger från grunden tänker jag att det ska vara extra tjock vägg (typ lgh-skiljande vägg) där för att även dra upp avloppsluftare och kanske ventkanaler till varmvattenberedare typ Nibe 730. Däremot kanske beredaren med inbyggda värmefläkten vibrerar och låter en del?

Har inte detaljplanerat köket än, men tack för notis.
Som sagt det finns många anledningar till att Arkitekter har lång utbildning vilket branschen ofta glömmer

Nu till dina planer med badrum mitt i ett litet hus?
Enda sättet att få ekonomi i boendeyta och slippa sitta med på toalett är att lägga bad o toalett i ena änden skälet är också ventilation då man vill skilja på toa och kök
Som sagt anlita proffesionell hjärna snick är lättare att göra själv men även där finns det oerhört duktiga yrkesmän av viktiga anledningar
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Första kravet då mitt lilla hus ritades var just rundgång. Det ger en rymd som motverkar brist på yta. Krävs dock skicklig arkitekt.
 
yonna yonna skrev:
Första kravet då mitt lilla hus ritades var just rundgång. Det ger en rymd som motverkar brist på yta. Krävs dock skicklig arkitekt.
Ja varje mm som tas bort i ett husprojekt kräver massor av tankar om det ens är möjligt!
Människor har vissa minimikrav på utrymme
Konsten att återanvända yta är enda vägen att kunna bo smått
 
Här ser ni hur huset är lokaliserat vid sjön och att vi försöker vrida upp huset för att få långsidan mot väster.
 
  • Karta som visar ett hus vid en sjö med husets längsida vänd mot väster enligt kompassriktningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mbjs och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att alternativet med rundgången ger en trevligare planlösning. Sovrum mot norr är skönare att sova i så det är ju + även om man förlorar lite sjöutsikt. Jag hade föreslagit ett mer kvadratiskt badrum för att skapa mer utrymme mellan badrumsväggen och glaspartierna så att ytan blir mer användbar samtidigt som det kan ge utrymme till garderobsflrvaring på motsatt sida mot entré. Tips är att även justera placering av entrédörr och toalettvägg så att ni får en rak siktlinje mot sjön. Som tidigare skrivit hade det både varit ekonomiskt och trivsamt att förlägga köket rygg mot badrummet. Köket är ju trots allt husets hjärta.
 
Jag tar mig friheten att ha en åsikt rörande lofttrappan :) I och med att ni har både allrum och två sovrum på övervåningen skulle jag satsa på en riktig trappa istället. En lofttrappa passar varken till barn eller pensionärer och kommer nog att begränsa användningen av övervåningen. Så sats på en planlösning där ni får plats med en riktig trappa är mitt tips.

/Krille
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bilden med utsikten, är den tagen från platsen där nya huset ska stå?

Tänkte att det kunde gå att förskjuta huskroppen lite "neråt" men det är kanske svårt isåfall eftersom det sluttar ner där.

Men man kan också tänka sig en variant där ni lägger badrummet där köket är, det är ju det tristaste hörnet. Eller flyttar upp badrummet så att det går mot väggen vid entrén.

Ja kan nämligen ärligt talat inte se hur lösningen med "rundgång" skulle ge mer förvaring, däremot ger det ju bra ljus när det är öppet rakt igenom.
Hej, precis. bilden är tagen från platsen där den nya stugan ska byggas med vy mot sydväst. vi skulle kunna vrida upp huset ännu mer som du säger. men jag funderar på om tomten blir avskärmad och att ytan framför minskar ytterligare. blir mycket mer tomt bakom än framför. se bifogade bilder.

Se bifogad planlösning, menar du något sådant?

Rundgång ger inte mer förvaring men känsla av större hus.
 
  • Tomt med utsikt sydväst över sjö, parkerad bil, träd och röjningsavfall, plats för bygge av stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt vid sjö med brygga och utemöbler, potentiell plats för stugbygge, med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en tom byggtomt med gräs och buskar, skog i bakgrunden, röd byggnad till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av en stuga med detaljer av rum och möbler, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.