Hej allesammans,

Jag är helt okunnig inom lagar och regler när det kommer till att bygga hus.

Om jag köper en tomt som har följande byggrätt:

- Huvudbyggnad får ha max 150 m² byggyta i max två plan (dvs max 300 m²) och max bygghöjd på 7,5 m.

- Komplementsbyggnader får max ha 40 m² byggyta per byggnad i ett plan och max bygghöjd på 4 m.

- Max byggyta för hela fastigheten är 250 m².


Kan jag då börja med att bygga ett fritidshus/attefallshus på knappt 40kvm för att om några år bygga en huvudbyggnad med byggyta på 150kvm?
Och då låta min första byggnad bli en komplementsbyggnad?
 
En attefallsbyggnad går inte att bygga nu utan en huvudbyggnad. Men en huvudbyggnad om max 40 kvm funkar som du sen kan omrubricera som komplementbyggnad. Dock kan du bli tvungen att ta bort köket när den inte längre klassas som huvudbyggnad.
 
  • Gilla
saandy
  • Laddar…
Följdfråga:
När jag söker bygglov, söker jag bygglov för även den större fastigheten som ska byggas i ett senare skede? Eller "bara" för det mindre huset som senare ska rubriceras om?
 
Ett bygglov gäller i 5 år. Beror på när ni tänker bygga det stora huset.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H
P Paragrafryttaren skrev:
Ett bygglov gäller i 5 år. Beror på när ni tänker bygga det stora huset.
Det är olika många år i olika kommuner.
 
H HEM2121 skrev:
Det är olika många år i olika kommuner.
Hur menar du? Ett bygglovs giltighetstid regleras i plan- och bygglagen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
P Paragrafryttaren skrev:
Hur menar du? Ett bygglovs giltighetstid regleras i plan- och bygglagen.
Vi blev tilldelade en kommunal tomt, huset skulle vara färdigbyggt inom 2 år. I annat fall gick tomten tillbaka till kommunen. Nu hoppade vi den tomten, men så var deras regler 2019.
 
Tack för hjälpen!
 
H HEM2121 skrev:
Det är olika många år i olika kommuner.
Nej, det är det inte.
Tiden är lagstadgad. Skärmdump av Plan- och bygglagen text med paragraf om bygglovets giltighetstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
H
M MetteKson skrev:
Nej, det är det inte.
Tiden är lagstadgad. [bild]
Det ser man, bra! Tack, så hade jag för mig också men trodde det hade blivit en ändring. Den aktuella kommunen handlade då inte enligt lagboken!
 
H HEM2121 skrev:
Vi blev tilldelade en kommunal tomt, huset skulle vara färdigbyggt inom 2 år. I annat fall gick tomten tillbaka till kommunen. Nu hoppade vi den tomten, men så var deras regler 2019.

Ok, då förstår jag vad du menar.
En del kommuner med högt bebyggelsetryck och brist på tomter kan ha olika krav i kontraktet för att inte fastigheterna ska köpas upp i spekulationssyfte (eller stå outnyttjade länge). Ett sånt krav kan vara det du nämner, även om jag tycker två år känns som kort tid från tomtköp till färdigt hus.

Jag vet en kommun som kräver att bygglov ska vara klart inom en viss tid annars går köp tillbaka. I min kommun finns inga sådana krav.
Hur juridiken kring dessa avtal fungerar har jag ingen kunskap om, men det kommer inte från Plan- och bygglagen.

Det kan vara bra för TS att även kolla upp detta innan tomtköp ifall hon inte har för avsikt att börja bygga inom snar framtid. Bra att du nämnde det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.