Hej, vi har endast enfas hemma och behöver trefas inför kommande renovering av köket. Min fråga är vad kan denna kostnad kan gå ut på? Vi behöver ett proppskåp med åtminstone 9 brytare. Antar att mätaren måste bytas ut också?

Vi har i princip inte jordade uttag heller, förutom i kök och badrum (märkte också att ett uttag i köket inte är jordat, vilket jag hört att man absolut inte får ha?). Är det värt att jorda i samband med detta eller är det världens jobb och kanske dyrt?
 
Hus eller lägenhet ?
Det behövs mer info om hur inkommande elen ser ut.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Hus eller lägenhet ?
Det behövs mer info om hur inkommande elen ser ut.
Det är lägenhet, 58 kvadrat.
 
Sitter mätaren nere i källaren eller ?
Det behövs bytas mätartavla, dras ny stigare upp till lgh, byte av central i lgh, och nya ledningar till kök.
Vad är det i nya köket som kräver 3-fas ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Sitter mätaren nere i källaren eller ?
Det behövs bytas mätartavla, dras ny stigare upp till lgh, byte av central i lgh, och nya ledningar till kök.
Vad är det i nya köket som kräver 3-fas ?
Det tror jag. Ska kolla med elleverantören imorgon. Vad tror du detta skulle kosta att göra?

Det som kräver är främst en inbyggnadshäll, de går från 6000w och uppåt idag. Sedan är det väl bra att dela upp det lite i badrummet om vi vill ha tvättmaskin + torktumlare. Samt en hel del andra apparater igång samtidigt. Just nu har vi endast 3 proppar i proppskåpet. Känns lite riskfyllt att koppla in allting på endast en fas på 20 A.
 
Det är nog fastighetsägaren du ska kolla med. Elnätsbolaget ansvarar bara fram till fastighetscentralen (inkommande elservis). Mellan den och lägenheten är det den/de som är huset som bestämmer.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M Marija92 skrev:
Det tror jag. Ska kolla med elleverantören imorgon. Vad tror du detta skulle kosta att göra?

Det som kräver är främst en inbyggnadshäll, de går från 6000w och uppåt idag. Sedan är det väl bra att dela upp det lite i badrummet om vi vill ha tvättmaskin + torktumlare. Samt en hel del andra apparater igång samtidigt. Just nu har vi endast 3 proppar i proppskåpet. Känns lite riskfyllt att koppla in allting på endast en fas på 20 A.
Du behöver kontakta föreningens styrelse för att ta reda på vem som ansvarar för kabeln mellan mätaren och din central. Innan du ens börjar bygga om.
 
M Marija92 skrev:
Hej, vi har endast enfas hemma och behöver trefas inför kommande renovering av köket. Min fråga är vad kan denna kostnad kan gå ut på? Vi behöver ett proppskåp med åtminstone 9 brytare. Antar att mätaren måste bytas ut också?

Vi har i princip inte jordade uttag heller, förutom i kök och badrum (märkte också att ett uttag i köket inte är jordat, vilket jag hört att man absolut inte får ha?). Är det värt att jorda i samband med detta eller är det världens jobb och kanske dyrt?
Jag har renoverat en 1-Fas lägenhet med extra allt utan problem med driva den på 1-Fas 25A huvudsäkring.
IKEA häll, micro, ugn, diskmaskin, golvvärme i badrum som också innehöll TM/TT, kyl, frys. Ingen säkring har löst ut på 6 år.
Varför 3-Fas?
 
Har endast 20 A och har typ 3 säkringar i hela huset. Känns som allt är felkopplat dessutom (han som bodde innan drog lite el hur han kände för).
 
Logad Logad skrev:
Du behöver kontakta föreningens styrelse för att ta reda på vem som ansvarar för kabeln mellan mätaren och din central. Innan du ens börjar bygga om.
Föreningen sa att vi själva ska sköta sånt och kan dra in trefas om vi vill.
 
Du har troligen 25A huvudsäkring. Den sitter vid elmätaren. Sedan är det vanligt med en 20A säkring till spisen.

Det är inte säkert att det går att dra fram 3 fas överhuvudtaget till din lägenhet, oftast går det. Beroende på omständigheterna kan det också bli orimligt dyrt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att det är 20A, det är det som står på fakturan.
 
Jag lagar dessutom mycket mat och har igång ugn och flera plattor samtidigt. Hällen jag kollat på har anslutningseffekt på 7350 W, 2x16A eller 1x32A. 240V.
 
E
M Marija92 skrev:
Jag är rätt säker på att det är 20A, det är det som står på fakturan.
Det kan skilja mellan olika leverantörer, vissa har exempelvis att 25A 1-fas motsvarar kostnaden likt 16A 3-fas så då är det det som står på fakturan.
 
M Marija92 skrev:
Jag lagar dessutom mycket mat och har igång ugn och flera plattor samtidigt. Hällen jag kollat på har anslutningseffekt på 7350 W, 2x16A eller 1x32A. 240V.
Jag håller dagligen på med renovering av lägenheter och majoriteten är ju 1-Fas 25A och det är inga problem med häll, ugn, micro, diskmaskin, kyl, tvättmaskin och torktumlare på det. Man får försöka tänka lite och inte köra allt samtidigt kanske. Går ju använda nuvarande central och sätta upp en kappsling brevid med automatsäkringar och jfb men går smidigt att byta hela centralen samtidigt. Sen är det ju trevligt att ha det jordat överallt och det går rätt fort för de mesta att göra det i en lägenhet så jag hade satsat på att göra det samtidigt :)
 
  • Gilla
Marija92 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.