Tack för alla svar.
Besiktningsman är nu bokad.
 
Dags för en uppdatering.

Besiktningsmannen underkände golvet på alla punkter.
Enkelt uttryckt så var allt fel med golvet. Från flyt till lackning.

Jag och entreprenören kom då överrens på plats att felen skulle avhjälpas skyndsamt.
Detta står med i besiktningsprotokollet.
Vad betyder detta? Inom vilken tidsperiod ska entreprenören ha avhjälpt eller påbörjat avhjälpa felen?

Till saken hör att entreprenören och de denne hyrt in för gplvet ansåg inte att det var lönt att flyta om golvet då resultatet skulle bli liknande.
Därför slöts en överrenskommelse att entreprenören skulle åtgärda felen på annat sätt.
 
A AkutLumbago skrev:
Jag och entreprenören kom då överrens på plats att felen skulle avhjälpas skyndsamt.
Detta står med i besiktningsprotokollet.
Vad betyder detta? Inom vilken tidsperiod ska entreprenören ha avhjälpt eller påbörjat avhjälpa felen?
Varför kom ni inte överens om datum? "Skyndsamt" är ju upp till var och en att värdera.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför kom ni inte överens om datum? "Skyndsamt" är ju upp till var och en att värdera.
Nu blev det inte satt ett datum utan det skulle avhjälpas skyndsamt, därav min fråga.
Inom vilken tidsperiod skall entreprenören avhjälpt felet?
Golvet är alltså en del av ett större jobb. Ett jobb som snart dragit över tiden med 200%!
 
Staffans2000
Det beror på vad man sätter det i relation till. Universums utveckling, är skyndsamt 1 000 000 000 år. När man har brottom i på dass, är skyndsamt några sekunder. Ditt golv är väl någonstans därimellan. Så för dig är "skyndsamt" en mycket olycklig formulering.

Staffan
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det beror på vad man sätter det i relation till. Universums utveckling, är skyndsamt 1 000 000 000 år. När man har brottom i på dass, är skyndsamt några sekunder. Ditt golv är väl någonstans därimellan. Så för dig är "skyndsamt" en mycket olycklig formulering.

Staffan
I min värld ska skyndsamt ställas i relation till att entreprenören utfört ett felaktigt arbete som är en del av ett större jobb som redan dragit över tiden med nästan 200%. Tycker faktiskt varken universums utveckling eller hur skitnödig man är har något med denna situtionen att göra.
 
Staffans2000
A AkutLumbago skrev:
I min värld ska skyndsamt ställas i relation till att entreprenören utfört ett felaktigt arbete som är en del av ett större jobb som redan dragit över tiden med nästan 200%. Tycker faktiskt varken universums utveckling eller hur skitnödig man är har något med denna situtionen att göra.
Det är din värld, det ja. Antreprenören kan flyta omkring i ett annat universum, med en helt annan tidsuppfattning. Därför är och förblir "skyndsamt" en mycket olycklig formulering för dig.

Mr Spock
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har ni några datum och vites-klausuler kring helhets-arbetet som ni kan referera till?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ni några datum och vites-klausuler kring helhets-arbetet som ni kan referera till?
A AkutLumbago skrev:
Golvet är alltså en del av ett större jobb. Ett jobb som snart dragit över tiden med 200%!
Verkar ha spårat ut tidigare.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ni några datum och vites-klausuler kring helhets-arbetet som ni kan referera till?
Vi har en utfästelse för hur lång tid jobbet ska ta från entreprenören men inget om vite är inskrivet i kontraktet.
 
Staffans2000
A AkutLumbago skrev:
Vi har en utfästelse för hur lång tid jobbet ska ta från entreprenören men inget om vite är inskrivet i kontraktet.
Här i början får du en lägesbeskrivning av Jake Blues:

Elwood
 
Kollat igenom besiktningsprotokollet och formuleringem är,
"Parterna har överenskommit att fel skall avhjälpas utan dröjsmål".

Om det nu gör någon skillnad.
 
A AkutLumbago skrev:
Vi har en utfästelse för hur lång tid jobbet ska ta från entreprenören men inget om vite är inskrivet i kontraktet.
När man inte har skrivit in något om vite i kontraktet har man tyvärr inte möjlighet att heller få det. Det finns inte med i ABS eller konsumenttjänstlagens text.
Däremot har du rätt till alla tillkommande kostnader felen åsamkar dig om det finns några sådana. Exempelvis kan jag tycka att besiktningskostnaden bör läggas på entreprenören.

Jag hade mailat entreprenören och omformulerat uttrycket "skyndsamt" till att betyda ett färdigdatum som du känner är rimligt för dig. På så vis får du i alla fall igång diskussionen.
Begär gärna läskvitto, så att du ser när entreprenören läst mailet.
 
A AkutLumbago skrev:
Dags för en uppdatering.

Besiktningsmannen underkände golvet på alla punkter.
Enkelt uttryckt så var allt fel med golvet. Från flyt till lackning.

Jag och entreprenören kom då överrens på plats att felen skulle avhjälpas skyndsamt.
Detta står med i besiktningsprotokollet.
Vad betyder detta? Inom vilken tidsperiod ska entreprenören ha avhjälpt eller påbörjat avhjälpa felen?

Till saken hör att entreprenören och de denne hyrt in för gplvet ansåg inte att det var lönt att flyta om golvet då resultatet skulle bli liknande.
Därför slöts en överenskommelse att entreprenören skulle åtgärda felen på annat sätt.
Den formuleringen är inte helt ovanlig.. det är så det är formulerat om "efterhjälpandet" i KtjL.
Och efter många om och men har jag fått en riktlinje i telefon från konsumentvägledningen på min ort; jurist, som pekat på något ärende/mål.. där det ska ha bestämts till 3 månader. Sedan har det där tydligen blivit ett slags praxis.. i alla fall enligt det sagda. Jag har däremot inte funnit något som bekräftar sådan ordning.. men stött på det påståendet redan tre gånger denna höst; vid diskussioner om ett golv som inte heller blev bra.
 
RACS RACS skrev:
Den formuleringen är inte helt ovanlig.. det är så det är formulerat om "efterhjälpandet" i KtjL.
Och efter många om och men har jag fått en riktlinje i telefon från konsumentvägledningen på min ort; jurist, som pekat på något ärende/mål.. där det ska ha bestämts till 3 månader. Sedan har det där tydligen blivit ett slags praxis.. i alla fall enligt det sagda. Jag har däremot inte funnit något som bekräftar sådan ordning.. men stött på det påståendet redan tre gånger denna höst; vid diskussioner om ett golv som inte heller blev bra.
Definitionen brukar stå i proportion med risken eller olägenheten.
Om man är överens om att en toalett i en bostad ska åtgärdas skyndsamt där det endast finns en toalett innebär det en mycket kortare tid än om man har ett alternativ till denna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.