Alt 1 med WC i hörnet eller alt 2 med wc i mitten och rundgång

  • Antal röster
    89
Hej, vi ska bygga en helt ny stuga som vi ska koppla ihop med befintlig stuga. Den nya stugan kommer vara uppvärmd till skillnad från den befintliga. Tanken är att den nya stugan ska vara "sin egen stuga" med eget kök, badrum etc. Det är första gången vi bygger hus och funderar därmed på optimal planlösning. Vi har testat många olika planlösningar för att fånga så mycket av utsikten mot sjön som möjligt och nu funderar vi på två olika lösningar där vi har badrum mitt i bottenvåningen med rundgång eller om man ska trycka upp badrummet i hörnet för att ha fönster? (se "planlösning alt 1 & 2")
Tacksam för förslag och erfarenheter.
 
  • Arkitektritning av stuga fasad med måttangivelser och en anslutande äldre stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av planlösning alternativ 1 för en ny stuga med mått, möblering och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av planlösningen för ett våningsplan i en stuga med mått, möblering och parkerad bil utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en stuga med mått, inkluderar kök, badrum och layoutalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en planlösning för en stuga med möblering och anslutande bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av stugans planlösning alt 1 med kök, vardagsrum och synligt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en ny stuga kopplad till en befintlig, med sjöutsikt och en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av en stuga med dimensioner, som visar kök, badrum, vardagsrum och sovrum, samt förslag på placering av badrummet.
  • Arkitektonisk ritning av en stuga med två planlösningar, varav en visar badrummet i mitten och den andra i hörnet.
  • Röd stuga bredvid en sjö omgiven av tallar med öppen terräng mot vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nicko87 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Att ha soffan och toaletten på var sin sida av samma vägg är jag tveksam till pga. ljudet. Inte så kul och sitta i soffan och höra vad folk har för sig på toa.

Har du koll på tillgänglighetsreglerna (om de måste följas)?
Det ser lite trångt ut mellan köksön och den andra köksbänken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Att ha soffan och toaletten på var sin sida av samma vägg är jag tveksam till pga. ljudet. Inte så kul och sitta i soffan och höra vad folk har för sig på toa.

Har du koll på tillgänglighetsreglerna (om de måste följas)?
Det ser lite trångt ut mellan köksön och den andra köksbänken.
Tackar :)
Jag har funderat på ljudet där men då jag bygger från grunden tänker jag att det ska vara extra tjock vägg (typ lgh-skiljande vägg) där för att även dra upp avloppsluftare och kanske ventkanaler till varmvattenberedare typ Nibe 730. Däremot kanske beredaren med inbyggda värmefläkten vibrerar och låter en del?

Har inte detaljplanerat köket än, men tack för notis.
 
  • Gilla
Charlotte Butler
  • Laddar…
Även om rundgången ser trevlig ut så är ju den andra lösningen mycket mer yteffektiv, med rymligare badrum och mer användbar hall istället för oanvändbara korridorer.

För att göra en ekonomisk planlösning lägger du dock köket och badrummet "rygg mot rygg" så att allt vatten bara har en anslutningspunkt. Dvs planlösning två, men byt palts på kök och soffa, och badrummet med ena sovrummet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Jag gillar planlösningen med rundgången, ljudproblemet i väggen går att lösa.
 
  • Gilla
Fundersam99 och 1 till
  • Laddar…
Jag är mot att bygga gångar. Det förstör yta och är svårt att få mysigt. Med tanke på kostnad för bygge skulle jag definitivt prata med en arkitekt.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag tycker personligen att bad och toa ska ha minst en öppningsbar fönster !, Det bra att kunna vädra .
Mvh
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 5 till
  • Laddar…
B
Håller med om att badrum/wc bör ha fönster om det är möjligt.
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Reflektion att om ni landar i att ha badrummet i mitten (ser både för och nackdelar så som kommenterats) - överväg lägga köket mot denna vägg istället, flytta sittplatsen med soffa till där ni har ritat köket - då får ni effektiv installation av vatten och avlopp samt misstänker jag att ni kommer vara glada för att köket blir mer i mitten då man rör sig mycket till/från detta under dagen. Bättre då sittplatser ligger "ute i hörnen" så man inte känner att folk springer förbi en hela tiden.
 
  • Gilla
Mikael 81 och 6 till
  • Laddar…
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Reflektion att om ni landar i att ha badrummet i mitten (ser både för och nackdelar så som kommenterats) - överväg lägga köket mot denna vägg istället, flytta sittplatsen med soffa till där ni har ritat köket - då får ni effektiv installation av vatten och avlopp samt misstänker jag att ni kommer vara glada för att köket blir mer i mitten då man rör sig mycket till/från detta under dagen. Bättre då sittplatser ligger "ute i hörnen" så man inte känner att folk springer förbi en hela tiden.
Ytterligare tips är att lägga in ett högt fönster i badrummet ut mot ngn sida av det, som skapar ljusinsläpp men inte ut/insyn. Vi gjorde så med ett arbetsrums vägg mot vardagsrum, som visserligen har en massa fönster i andra riktningar, och vi tycker det blev riktigt bra med ljus även "genom arbetsrummet" då det ligger i söder.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Även om rundgången ser trevlig ut så är ju den andra lösningen mycket mer yteffektiv, med rymligare badrum och mer användbar hall istället för oanvändbara korridorer.

För att göra en ekonomisk planlösning lägger du dock köket och badrummet "rygg mot rygg" så att allt vatten bara har en anslutningspunkt. Dvs planlösning två, men byt palts på kök och soffa, och badrummet med ena sovrummet.
Jag kämpar med att få till förvaringsutrymmen. Håller med dig om att det är mer praktiskt med alt1 där man skapar en större hall. men vi lockades av förslag 2 av en arkitekt som menar på att det blir fler dimensioner till planlösningen än att bara ha en entré och sedan stort v-rum/kök. dessutom får man fin utsikt mot sjön direkt när man kommer in. därav vill vi inte flytta upp soffgrruppen till sydöstra hörnet.
Jag är tacksam för alla argument!
 
  • Gilla
Fridzor och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag gillar planlösningen med rundgången, ljudproblemet i väggen går att lösa.
elpaco elpaco skrev:
Jag är mot att bygga gångar. Det förstör yta och är svårt att få mysigt. Med tanke på kostnad för bygge skulle jag definitivt prata med en arkitekt.
Vi tänkte att om det är under loft så kanske det blir mysigt ändå. Det var en arkitekt som tog fram detta som alternativ till oss. men vi ska ha en avstämning och återkopplar.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
R RJ48 skrev:
Hej
Jag tycker personligen att bad och toa ska ha minst en öppningsbar fönster !, Det bra att kunna vädra .
Mvh
Håller med, men som kompromiss idet andra förslaget kanske man kan ha fast fönster för utsikt över sjön :) Dock hjälper det inte mot vädring. Jag är delad här..
 
Min nya badrumsfläkt aktiveras även på lukter... ;) Så det finns sätt att lösa även om det inte går att vädra manuellt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Ytterligare tips är att lägga in ett högt fönster i badrummet ut mot ngn sida av det, som skapar ljusinsläpp men inte ut/insyn. Vi gjorde så med ett arbetsrums vägg mot vardagsrum, som visserligen har en massa fönster i andra riktningar, och vi tycker det blev riktigt bra med ljus även "genom arbetsrummet" då det ligger i söder.
Tack, anledningen till soffgruppens placering är att fånga utsikten mot sydväst över sjön. som är finast. men jag var inne på ditt spår ett tag. det får eventuellt kosta extra med avloppet.

Har faktiskt satt in ett fönster mot väst för utsikt över sjön. inte bra ut fuktsynpunkt men lyxigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.