• Gilla
b3astie och 4 till
  • Laddar…
Ljusföroreningar med uppriktade lampor är mycket allvarligt för djurlivet. Borde bli olagligt som i andra länder. Helt onödigt med massor av belysning. Kanske passar på en fest men ej året runt.
 
  • Gilla
b3astie och 5 till
  • Laddar…
Inte en helt enkel avvägning. Belysning nattetid stör djurlivet men de stör även östeuropeiska inbrottsligor.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
maer031 och 9 till
  • Laddar…
Det finns rörelsesensorer.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
harry73
Att belysa träd under höst och vinter kan inte så farligt, framförallt om man släcker ljuset innan man lägger sig
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att belysa träd under höst och vinter kan inte så farligt, framförallt om man släcker ljuset innan man lägger sig
Funderade också på det. Finns väl inte mycket insekter ute okt-mar?
Det finns 12v system som inte behövs elektriker till.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Varför inte ha rörelsestyrt ljus om man vill avskräcka tjyvar?
 
  • Gilla
Humlo och 2 till
  • Laddar…
S
Börja gärna med att läsa på om miljöstörande ljusföroreningar

mvh
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
harry73
S SNf skrev:
Börja gärna med att läsa på om miljöstörande ljusföroreningar

mvh
Har du läst de ovanstående inlägg?
Hade varit kul om du kunde ta hänsyn på den diskussion som redan pågår och reagera på den.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Precis anpassa ljuset dvs släck så fladdermössen kan jaga. Det beror lite på vädret /temperaturen. [länk]
"Mina" fladdermöss jagar alldeles utmärkt runt min tomt trots fasadbelysning och belysning av gångstigarna i trädgården. De slutar dessutom att jaga innan det blir helt mörkt, de tar de sista förvirrade insekterna. Intressant att notera att de i princip har samma jaktmarker och jakthöjd som svalorna, men att de jagar på olika tider på dygnet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Har du läst de ovanstående inlägg?
Hade varit kul om du kunde ta hänsyn på den diskussion som redan pågår och reagera på den.
Beklagar att jag stör.
Mvh
Sn
 
A ACJ83 skrev:
Varför inte ha rörelsestyrt ljus om man vill avskräcka tjyvar?
Det bryr de sig inte om. Inte heller timers. En lampa som simulerar en TV är däremot bra om man inte är hemma, då blir de mer avskräckta för natten. Annars sker de flesta inbrott på dagtid numera och genom att de placerar föremål som inte blir flyttade på när du inte är hemma.
 
harry73
S SNf skrev:
Beklagar att jag stör.
Mvh
Sn
Titta, en äkta offerkoftan
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.