Vill bygga mitt första egna garage och letar inspiration och se vilka fallgropar som finns.

Tanken är 8m brett och 11-12 m djupt. Dels för att jag vill ha det så och dels för att det passar bäst på tomten. Infart på kortsidan med en stor port i mitten. Vill ha full takhöjd. Längst in ett loft (ca 4m djupt) och rum under det. På loftet förvaring på ena halvan och soffa/tvspel på andra. Under ska det vara toalett, förråd etc.

Tror inte det är ett ovanligt garage. Någon som vill dela med sig av bilder på liknande byggen? Både utvändigt och invändigt? Gärna byggtråd.

Vilka misstag brukar man göra som man ska passa sig för? Förutom att man alltid, hur stort man än bygger, bygger för litet :)

Vill man ha fast verkstadsinredning eller vagn? Ser fördelar i båda. Kanske en kombination?

Tack!
 
Vårt garage är lite som det fast ändå inte. 7,2 x 13m ihopbyggt med huset och med infart på kortsidan för att det var vad som passade på tomten. Loft över första 6,5m och öppet i nock de inre 6,5m. Parkering, polering, tvätt i första delen och mek i inre delen (även om den platsen vart blockerad av ett projekt sedan garaget blev klart) saxlyft i platta och travers i takbalk på inre plats. Förvaring på loftet över första platsen men inte ståhöjd pga. taklutningen blev för ful så fick nöja mig med utrymme.

Vi valde putsad fasad. Dels för att huset är i tegel och dels för att jag hatar att måla. Misstagen är att snåla på fel ställen skulle jag säga. Snåla på sådant som går att byta lätt. Jag snålade in på golvet och på belysningen. Att jag skulle tömma garaget nu för att göra om golvet finns inte på kartan. Visst, det är ett jättefint betonggolv med någon form av bindning på men jag skulle önskat ett mer lättstädat och snyggare golv. Belysningen tyckte jag att jag tog i i antal armaturer men det räckte inte ändå och till på köpet snålade jag in på kvalitet på armaturer (Harald nyborg) så visst blev det illigare att köpa in dem men elektrikern kostade lika mycket ändå och nu får han dessutom komma och byta ut alla armaturer igen för alla armaturer har spruckit sönder och riskerar att ramla ner så köp bra grejer. Det blir billigare i längden.

Jag satte verktygstavlor på innersta väggen för att det skulle vara smidigt när man jobbade på bil som stod på lyften. Detta resulterar i att när man mekar utanför garaget så har man minst 26m att hämta ett verktyg och sedan 26m till när man inser att man tog fel storlek. Dessutom bär man inte tillbaka verktygen eftersom man ändå skall fortsätta i morgon. När man då inte fortsätter i morgon och behöver meka med något annat så hänger inte verktygen på tavlan. Har man några olika grejer igång så vips så har man verktygen utspridda i hela garaget och man går där och letar. Så verktygsvagn är att rekommendera för alla de vanligaste verktygen och så kanske tavlor för specialverktyg och annat som inte används så ofta.
 
  • Gilla
Kolrot och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Tack för superbra svar. Varför loftet först och inte längst in? Tänker du får inte in så höga fordon då? Men du kanske inte har behov av det?

Vill du dela några bilder?
 
Precis så jag tänkte ang verktyg. Så lutar åt en kombination som du nämner.
 
Bygg välisolerat, med golvbrunn och bygg inte för litet. Ett garaget är ju bättre ju större det är.
 
  • Gilla
Kolrot
  • Laddar…
K Kolrot skrev:
Vill bygga mitt första egna garage och letar inspiration och se vilka fallgropar som finns.

Tanken är 8m brett och 11-12 m djupt. Dels för att jag vill ha det så och dels för att det passar bäst på tomten. Infart på kortsidan med en stor port i mitten. Vill ha full takhöjd. Längst in ett loft (ca 4m djupt) och rum under det. På loftet förvaring på ena halvan och soffa/tvspel på andra. Under ska det vara toalett, förråd etc.

Tror inte det är ett ovanligt garage. Någon som vill dela med sig av bilder på liknande byggen? Både utvändigt och invändigt? Gärna byggtråd.

Vilka misstag brukar man göra som man ska passa sig för? Förutom att man alltid, hur stort man än bygger, bygger för litet :)

Vill man ha fast verkstadsinredning eller vagn? Ser fördelar i båda. Kanske en kombination?

Tack!
Numera är billyftar inte så dyra så jag skulle bygga för en framtida lift i garaget.
dvs ordentlig höjd och en tjockare platta så att en lift kan bultas fast i betonggolvet.
Golvbrunn och oljeavskiljare, indraget vatten (kallvatten och sedan sätta en liten varmvatten beredare intill tappstället)
Ordentligt med belysning LED armaturer som kan slås på i olika sektioner efter behov.
Sidoingång så man slipper öppna och stänga garageporten i tid och otid och släppa ut värmen.
Isolering av tak,golv och väggar. Fönster åt norr/väster enbart då solljus kan ställa till det.

Säljer man huset och har ett bra garage där olika rep/underhåll av bilen/bilar kan ske lär få huset lättsålt jämfört med grannar som har mindre och lägre garage där garaget enbart är ett hölje för bilen eller bilarna.

Att kunna lyfta upp en bil är oerhört hjälpande även om man som mest byter däck själv.

Liftar finns numera nya för 10-50 000 beroende på hur pass lyxig variant man vill ha.
 
  • Gilla
Kolrot
  • Laddar…
Om du ska hålla varmt 24/7 så är golvvärme trevligt.
La 20cm Cellplast och golvvärme i när jag inredde en del i vår ekonomibyggnad.
15-20 cm betong la jag in.
Vill kunna köra in en grävmaskin om jag vill..
Har en 3x3m vikport Port, Fabrikat Torverk, viss skillnad jmf med en billigare port. (Köpte min begagnad)
Byggde in enpelarlyften med en 20mm Plywood som ligger i golvet, så jag kan använda lyften som lyftbord.
Fördelen med enpelarlyften är att den inte tar ngn plats när den inte används..

Sedan satsa på bra belysning, 750Lux typ. Man får aldrig tillräckligt med belysning i en verkstad. Finns Dialux att ladda ner om du vill göra egna ljusberäkningar.

Satsa på en Toalett också, inte kul att springa in till huset när det trycker på ;-)

Bil på enpelarlyft i en ljus verkstad med utrustning på väggen och vikport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag används utrymmet oftast att spela Pings med grabben, så flera familje medlemmar uppskattar utrymmet.
 
  • Gilla
Kolrot
  • Laddar…
Lyft är bra, speciellt en som inte tar någon plats i nedfällt läge. Jag använder inte min lyft så ofta, men eftersom den inte kostar så mycket i inköp och eftersom den är nedfälld i golvet så tycker jag att det är värt det extra jobbet.

En annan sak som är bra är travers, trots att jag bara har 2.7m i takhöjd så ger traversen flera nya möjligheter. Fast ska man bygga en själv så krävs en del kunskap, det är absolut inget man ska fuska eller chansa med.

Angående arbetsbänkar och verktyg så föredrar jag att ha en fast plats för dessa, det blir ju aldrig speciellt långt att gå i ett 100m2 garage. Men det är såklart en smaksak.

För övrigt håller jag med tidigare förslag om golvbrunn, bra belysning och golvvärme.
En snöskoter på en hopfällbar lyft i ett garage med arbetsbänkar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nenza och 4 till
  • Laddar…
A
Gillar raden med överskåp:)vad är det för fabrikat?
 
Ja, dessa överskåp är grymt bra för saker som man inte behöver så ofta (måste ha stege för att nå dom).
Fabrikatet är detsamma som bänkskivan i vinkel med tillhörande underskåp/lådor. IKEA Metod med Grevsta fronter.
Jag tror dock att dessa fronter har utgått och ersatts av Vårsta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Några råd: bygg med golvbrunn och lutning till den (så att det går att ställa in en snöig bil för avtining och med lutning till golvbrunnen så att det rinner dit och inte till något hörn med en ruttnade syll som följd. Glöm inte oljeavskiljare! Det är ett krav i många kommuner. Bygg för en pelarlyft och högt till tak så att det går att lyfta upp en högre bil. Förstärk några väl utvalda takåsar med öglor under tak så att det tex. går att lyfta ur en motor. Sätt OBS skivor bakom alla gipsskivor tak o vägg så att det går enkelt att sätta upp skåp, inredning, krokar mm. också lätt att flytta ifall det behövs och önskas.
Lycka till
 
  • Gilla
Kolrot
  • Laddar…
K Kolrot skrev:
Intressant! Tack för superbra svar. Varför loftet först och inte längst in? Tänker du får inte in så höga fordon då? Men du kanske inte har behov av det?

Vill du dela några bilder?
Jag ville ha luften längst in för att inte behöva köra över den varje dag eller parkera mellan pelare så mekplatsen blev längst in och därmed öppet i nock. Tur är nog det med tanke på projektbilen. Och då blev loftet naturligt närmast porten. Gällande höga fordon så är porten bara 230 eller något sådant så större går inte in i hålet.

Hittar dåligt med bilder just nu.
 
  • Gilla
Kolrot
  • Laddar…
A
G Gabbe1 skrev:
Ja, dessa överskåp är grymt bra för saker som man inte behöver så ofta (måste ha stege för att nå dom).
Fabrikatet är detsamma som bänkskivan i vinkel med tillhörande underskåp/lådor. IKEA Metod med Grevsta fronter.
Jag tror dock att dessa fronter har utgått och ersatts av Vårsta.
Måste absolut ta tag i det här snart,skulle frigöra golvytor som behövs till annat:)
får fundera om jag inte ska ha plåtskåp istället kanske,kan bli kemikalier,oljor mm i skåpen,blir ungefär samma kostnad:thinking:
 
8 meter är en bra bredd. Om det går lägg till nån meter på längden så det går in 2 bilar utan att det blir trångt. Gör toa och förråd under halva loftet och andra halvan bilplats.
 
Några smådetaljer. Placera inte golvbrunnen precis mitt under "bilen" där ska garagedomkraften vara. Placera golvbrunnen lite ocentrerat men inte så att du kör över den med hjulen. Kolla även kraven på oljeavskiljare innan du lämnar in bygglovet. Reglerna är rätt olika så en toalett eller "föråd" i garaget kan göra kraven lägre = billigare. El, se till att du har gått om uttag på olika faser/ säkringar.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.