Hej!
Skulle vilja ha era åsikter om denna planlösning för ett nybygge, 1,5 plans med max 150 kvm BYA. Några detaljer varför jag har skissat det så här:
- vi bara tre pers (barn på 4 år)
- ha ett rum på 35 kvm för ett swispa på 4,8x2,3 m, därför WC nära
- söder där entrén är
- det minsta rummet i plan 2 är kontor som ska kunna ändras till WIC vid behov
- duschen på båda badrummen är lite konstiga och det beror på att vi hatar ha glasdörr och istället vill ha en kaklad vägg på 1,3 m så vattnet ej kommer ut
- vill inte ha någon groventré
- frun vill absolut ha ett sovrum med WIC där hon kan gå till WC (därför två dörrar till WC)
- förråd under trappan
Är det något jag missat eller ni skulle ändra på? Tackar på förhand
 
2D-ritning av ett hus med utsatt riktning söder, markering av altan och angiven längd på 4,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerade rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av en lägenhetsplan med markerade rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ligger inte en stor del av huset på prickmark?

Husets form och/eller placering på tomten verkar inte vara så optimal när det gäller väderstrecken. Man vill ju normalt ha en ordentlig uteplats med södersol så att man kan sitta ute på våren. Medan det i ritningen blir kalla nordliga vindar rakt på uteplatsen.

Badrummet uppfyller inte tillgänglighetsreglerna.

Köket verkar opraktiskt med bara en kort bänkyta mellan diskhon och hällen. Det är ju där man vill stå och skära etc. allt.

Hallen ser överdrivet bred ut. Om man vill att det första intrycket ska vara att huset är ljust och luftigt ska man så fort man kliver in genom ytterdörren se genom huset och ut genom ett fönster.

Din fru får räkna med att när hon går till badrummet där uppe via klädkammaren så kommer den dörren att vara låst för den som sist gick från badrummet glömde att låsa upp den dörren också. Det är opraktiskt att behöva gå genom det blöta duschområdet när man ska till toaletten.

Vad är det för streckade linjer på övre planet?
Det brukar vara en markering för ståhöjd men du har ju två på ena sidan.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ligger inte en stor del av huset på prickmark?

Husets form och/eller placering på tomten verkar inte vara så optimal när det gäller väderstrecken. Man vill ju normalt ha en ordentlig uteplats med södersol så att man kan sitta ute på våren. Medan det i ritningen blir kalla nordliga vindar rakt på uteplatsen.

Badrummet uppfyller inte tillgänglighetsreglerna.

Köket verkar opraktiskt med bara en kort bänkyta mellan diskhon och hällen. Det är ju där man vill stå och skära etc. allt.

Hallen ser överdrivet bred ut. Om man vill att det första intrycket ska vara att huset är ljust och luftigt ska man så fort man kliver in genom ytterdörren se genom huset och ut genom ett fönster.

Din fru får räkna med att när hon går till badrummet där uppe via klädkammaren så kommer den dörren att vara låst för den som sist gick från badrummet glömde att låsa upp den dörren också. Det är opraktiskt att behöva gå genom det blöta duschområdet när man ska till toaletten.

Vad är det för streckade linjer på övre planet?
Det brukar vara en markering för ståhöjd men du har ju två på ena sidan.
Tack Birgit för dina synpunkter.

De säger att de kan göra en avvikelse på ena sidan av den prickade marken

Vi är mer ute efter kvällssolen, har en granne som har ungefär liknande som är ganska nöjd med det. Visste inte ens att den kalla vinden kommer från norr, det är mycket att tänka på :)

Det är 140 cm från toalettstolens framkant till väggen. Borde det inte räcka?

Det är 100 cm mellan häll och diskhon. Har i mitt nuvarande 80 och känner att 100 borde räcka. Kan annars flytta diskhon lite till höger. Vi är alltid bara en i köket, därför gjort den så avlång

Har nu en hall med samma längd men 20 cm smalare, vill ha lite bredare. Känns som att vi har utrymme över och inte behöver större kök eller tvättrum (men ändå vill maxa BYA). Ska ha en glasdörr till sparummet och på så sätt se ut genom fönstret (ska flytta fönstret i sparummet så man ser från hallen)

Övervåningen kommer bara vi tre, räknar med att inte behöva låsa toaletten alls. Duschväggen är 130 cm och enligt våra tester så kommer vattnet bara ut max 125 så inget blött på väg till toaletten.

Taket på det första strecket är 240 högt och 210 på det andra

Nu när du läst mina skäl till varför jag ritat så, tycker du fortfarande att planlösningen inte ser bra ut? Tack än en gång Birgit, sett att du alltid ger bra tips till oss mer oerfarna
 
BirgitS
Det är ju ingen dålig planlösning så, jag har sett betydligt värre i forumet.

Har de sagt något om hur mycket av huset som får ligga på prickmark?
Ofta pratas det om att det går att godkänna 10 % avvikelse i betydelsen att huset får bli 10 % större än vad det egentligen får vara enligt detaljplanen men jag vet inte hur det ska tolkas i det här fallet.

Det är absolut viktigt med kvällssol men det får man med en uteplats som inte ligger så mycket mot norr också. Man kan ju ha en uteplats där man både får in sol från nordväst och från söder så man kan njuta av vårsolen också. En frukost i morgonsolen är inte dumt det heller.

När det gäller nedre badrummet så ska det vara 100 cm fritt från mitten av toaletten åt ena hållet, det är där man placerar sin rullstol för att kunna flytta sig sidledes till toaletten. Om väggen mot duschen är lätt att riva utan att påverka resten av badrummet kanske det kan accepteras men det bör ju kollas upp.

Okej, fick intrycket av att det bara var 80 cm mellan hon och hällen.

Se till att linjera ytterdörr, dörr till sparummet och fönstret bara. Det ser ut som att ytterdörren behöver flyttas åt höger, särskilt när den öppnas åt det hållet.

När barnet blir tonåring så får du nog räkna med att badrumsdörrarna kommer att låsas. Tror inte att 125 cm räcker när en på mellan- eller högstadiet duschar heller.

Om ni inte är väldigt långa så är det bra att kolla var 190 cm är eftersom det för normallånga motsvarar ståhöjd. Är ju viktigt att veta att man kan ställa sig upp från sängar/toalett etc. utan att slå huvudet i taket.

En förvaring med hörn som i klädkammaren är svår att utnyttja, särskilt med låg höjd blir det svårt att se vad som finns där och det går ju inte att ha lådor i hörn.

50 cm djupa garderober som i sovrummet där nere är svåra att utnyttja eftersom hängande kläder behöver 60 cm.

Tack själv, bara trevligt att kunna vidarebefordra lite erfarenheter.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
De sagt att de går med på 4,5 m från tomtgränsen men bara åt ett håll.

Byggherren säger att om vi inte får igenom i bygglovet så bygger vi duschväggen efteråt.

Du har rätt, inte tänkt på att dörren ska mera åt höger, blir mkt bättre då när dörren öppnas åt det hållet

Vi bara 160-170, klarar oss bra :)

Ska överväga att "skjuta" fram väggen i klädkammaren så höjden blir högre och slipper de låga hörnen

Du har rätt igen, måste ändra till 60 garderober

STORT TACK än en gång
 
Vi börjar med prickmarken.

Ett sådant uttalande om att det är OK med 4.5m åt ett håll finner jag skitkonstigt rent ut sagt att de uttalat sig om. Ja, har de gjort de så har de ju gjort det, men ett sådant uttalande borde de inte gjort.
Mindre avvikelser kan godtas, men det finns inget som säger att det måste godtas, därav att jag finner det konstigt att de sagt så. Sätter dem själva lite i en rävsax.

Det jag vill så fram är att räkna inte iskallt med att de kommer stå fast vid det när själva lovet skickas in, det är som sagt en bedömningsfråga som de inte har någon skyldighet att godta. Självklart ska de vara den sökande till lags så långt det går, men prickmarken har ju upprättats där av en anledning och godtar man då en avvikelse så motarbetar man sig själv lite (man har ju lagt mkt tid på att upprätta en detaljplan, och avsteg från den blir då att motarbeta sig själva)
När det gäller mindre avvikelser så brukar man dessutom säga att det finns en oskriven regel på 10%. Dvs, ligger 10% av byggnaden på prickmark så kan det anses vara en mindre avvikelse, är det mer brukar man ifrågasätta om avvikelsen fortfarande är av mindre art.

En annan faktor är att genom att bygga såhär så blir hela bygget planstridigt vilket kan sätta käppar i hjulen i framtiden om ni skulle vilja bygga till osv.

Så mitt tips där, försök att frångå att ha ett planstridigt bygge om möjligt (y)

Köket känns inte skalenligt, men det kanske det är? I vilket fall tycker jag det känns lite inklämt ut när köksbordet mer eller mindre måste stå mot bardisken för att det ska få "plats" eller vad man ska säga. Blir i mina ögon lite klaustrofobiskt. Vidare i hallen funderar jag på om man inte skulle struntat i den bänken som är mot köket för att istället sätta skafferiet i det hörnet och kunna få ut mer sammanhängande bänkyta i köket?

Tvättstugan blir lite si sådär också, korridoren som blir får det att kännas lite inträngt och jag funderar på om det verkligen är värt att avsätta yta för infällda bänkar när det påverkar planlösningen som det gör. En lös bänk hade utan bekymmer kunnat ställas mot väggen till köket? Och istället flytta ner garderoben som är mot tvättstugan för att kunna flytta ner dörren och på så vis kunna placera inredningen i tvättstugan på väggen mot wcn. Det i mina ögon hade skapat ett bättre flow. Det hade dessutom gjort att entrén kunnat breddas något om så önskas. Den tomma väggen i tvättstugan där inredningen tidigare var blir även ett bra ställe att kunna ha torkställningar på.

WCn har Birgit redan nämnt, så onödigt med repetition.

Det "lilla" sovrummet på ovanvåningen, hur är det tänkt med fönstersättning till detta? Takfönster? Takkupa?

Utöver de synpunkerna tycker jag det ser bra ut.:cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Vi börjar med prickmarken.

Ett sådant uttalande om att det är OK med 4.5m åt ett håll finner jag skitkonstigt rent ut sagt att de uttalat sig om. Ja, har de gjort de så har de ju gjort det, men ett sådant uttalande borde de inte gjort.
Mindre avvikelser kan godtas, men det finns inget som säger att det måste godtas, därav att jag finner det konstigt att de sagt så. Sätter dem själva lite i en rävsax.

Det jag vill så fram är att räkna inte iskallt med att de kommer stå fast vid det när själva lovet skickas in, det är som sagt en bedömningsfråga som de inte har någon skyldighet att godta. Självklart ska de vara den sökande till lags så långt det går, men prickmarken har ju upprättats där av en anledning och godtar man då en avvikelse så motarbetar man sig själv lite (man har ju lagt mkt tid på att upprätta en detaljplan, och avsteg från den blir då att motarbeta sig själva)
När det gäller mindre avvikelser så brukar man dessutom säga att det finns en oskriven regel på 10%. Dvs, ligger 10% av byggnaden på prickmark så kan det anses vara en mindre avvikelse, är det mer brukar man ifrågasätta om avvikelsen fortfarande är av mindre art.

En annan faktor är att genom att bygga såhär så blir hela bygget planstridigt vilket kan sätta käppar i hjulen i framtiden om ni skulle vilja bygga till osv.

Så mitt tips där, försök att frångå att ha ett planstridigt bygge om möjligt (y)

Köket känns inte skalenligt, men det kanske det är? I vilket fall tycker jag det känns lite inklämt ut när köksbordet mer eller mindre måste stå mot bardisken för att det ska få "plats" eller vad man ska säga. Blir i mina ögon lite klaustrofobiskt. Vidare i hallen funderar jag på om man inte skulle struntat i den bänken som är mot köket för att istället sätta skafferiet i det hörnet och kunna få ut mer sammanhängande bänkyta i köket?

Tvättstugan blir lite si sådär också, korridoren som blir får det att kännas lite inträngt och jag funderar på om det verkligen är värt att avsätta yta för infällda bänkar när det påverkar planlösningen som det gör. En lös bänk hade utan bekymmer kunnat ställas mot väggen till köket? Och istället flytta ner garderoben som är mot tvättstugan för att kunna flytta ner dörren och på så vis kunna placera inredningen i tvättstugan på väggen mot wcn. Det i mina ögon hade skapat ett bättre flow. Det hade dessutom gjort att entrén kunnat breddas något om så önskas. Den tomma väggen i tvättstugan där inredningen tidigare var blir även ett bra ställe att kunna ha torkställningar på.

WCn har Birgit redan nämnt, så onödigt med repetition.

Det "lilla" sovrummet på ovanvåningen, hur är det tänkt med fönstersättning till detta? Takfönster? Takkupa?

Utöver de synpunkerna tycker jag det ser bra ut.:cool:
Det som gör att jag tror vi kommer få igenom 4,5 m är för att grannen bakom och framför har fått gå lika långt ut på prickmark. Vi är hundra säkra på att vi inte kommer bygga ut, har nu över 200 kvm på tre pers, tror räcker långt.

Vi får plats med ett större bord längs med bardisken men tänker bygga in så här för att kunna ha t ex brödrosten lite
undangömd, kanske sätta en jalusi framför.

Har redan ett skafferi på andra sidan hörnet, tror räcker med förvaring men du kanske har rätt angående bänkarna. Jag får nog tänka till lite angående hall/garderob, håller med ej optimalt nu.

Inget fönster alls där, tänkt som ett litet kontor eller förråd, även att det ska kunna ändras till en walk-in-closet i framtiden

Tack för dina tips, mycket tacksam

Modernt köksbord med stolar, inbyggd förvaring och arbetsyta med brödrost, kaffekoppar och laptop, bredvid ett ljust fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja har grannen fått godkänt för en sådan avvikelse så ökar såklart era chanser, men de är trots detta inte uteslutet att det kan bli avslag, då bedömningen är individuell.

Min tanke i köket var inte att ha dubbla skafferi, utan att flytta skafferiet så det är i hörnet mot hallen/kyl/frys istället. då kan ni ha en lång sammanhängande bänkyta och köket kommer upplevas större, eftersom alla högskåp blir koncenterade på ett ställe.

Att ha ett kontor utan fönster är inte godkänt, men är den grundläggande tanken förråd/WIC så förstår jag det. Trots detta så hade jag nog slängt in ett litet takfönster för att ändå ha ett ljusinsläpp, då det i mina ögon gör större nytta än vad det svider i plånboken :)


Var på tomten kommer infarten vara? :)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja har grannen fått godkänt för en sådan avvikelse så ökar såklart era chanser, men de är trots detta inte uteslutet att det kan bli avslag, då bedömningen är individuell.

Min tanke i köket var inte att ha dubbla skafferi, utan att flytta skafferiet så det är i hörnet mot hallen/kyl/frys istället. då kan ni ha en lång sammanhängande bänkyta och köket kommer upplevas större, eftersom alla högskåp blir koncenterade på ett ställe.

Att ha ett kontor utan fönster är inte godkänt, men är den grundläggande tanken förråd/WIC så förstår jag det. Trots detta så hade jag nog slängt in ett litet takfönster för att ändå ha ett ljusinsläpp, då det i mina ögon gör större nytta än vad det svider i plånboken :)


Var på tomten kommer infarten vara? :)
Men om skafferiet flyttas då får jag ett hörn, där skafferiet är nu, som är ganska oanvändbar?

Du har nog rätt om takfönstret

Kommer lägga betong på prickmark framför entrén, där kan även gästerna parkera Schematisk ritning av ett hus med markering för altan och planerad betongyta på prickad mark för parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husplan som visar rumsuppdelning med markerat skafferi och område för betongläggning nära entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.