Hepp,
Vi har inte takavvattning kopplat till avloppet utan direkt ut på backen. Idag har vi stuprännor på vilka jag har krokat upp några hängrännor för att leda bort vattnet från husgrunden.

I mina planer för omhändertagandet av regnvattnet tänkte jag ha någon variant av ränndalsplattor som leder ut vattnet vinkelrätt och 3-4m ut från huset. I änden av resp ränndalsplatta hade tänkt anlägga en stenkista på x antal kubik (kommer inte ihåg storleken exakt) för att fördela ut vattnet lite snygg i sk torrskorpilerade lerjorden som är under den kommande gräsmattan.

Av två skäl börjar jag dock omvärdera detta med stenkistor:
1. ids inte ta tag i jobbet... 8)
2 marken kommer ju att sätta sig om jag gör stenkistorna nu och rullar ut gräs två-tre veckor senare. Borde ha gjort dem förra året. >:(

Vad skulle ni göra, ~100kvm takavvattning, ut på fyra separata ställen på gräsmattan? Kommer vi att få fyra lergropar i gräset om vi inte anlägger dessa stenkistor?
 
Finns ju ett slags "stenkistor" i plast som är lätta att ha o göra med, bara gräva ett hål och funktionen blir den samma. Storlek 70*50*50 ca.
Kommer inte ihåg kapaciteten men vi gjorde ett paket av tre "kistor" i varje hål vi grävde, gick smidigt.
:)
 
Hmmm, jag är lite skeptisk till de däringa plastslangarna PatWest. Men håll oss underrättade om hur det går. Hur mycket vatten kommer man ha stående i stuprännorna innan de får för sig att veckla ut sig?

Jag har sett de där plastkistorna också. Vad fick ni ge för dem (om jag nu skulle få för mig att orka gräva... ;D)?
 
swehjo skrev:
Hmmm, jag är lite skeptisk till de däringa plastslangarna PatWest. Men håll oss underrättade om hur det går. Hur mycket vatten kommer man ha stående i stuprännorna innan de får för sig att veckla ut sig?

Jag har sett de där plastkistorna också. Vad fick ni ge för dem (om jag nu skulle få för mig att orka gräva...  ;D)?
Ska kolla imorr´n så du integår miste omatt få valkar i grävarnävarna...

 
Ser vi fram emot!!

Ingen som har någon uppfattning om det verkligen är nööööödvändigt med stenkistor i det här fallet, över huvud taget ???
 
Beror ju förståss på vad du har för jordmån men jag skulle nog tro att du kommer att få problem med en väldigt blöt gräsmatta
 
Tja, jordmånen är som sagt sk torrskorpilerade lera (dvs brun och relativt upptorkad) från och med några få decimeter ner under matjorden.
 
PatWest skrev:
Vi monterade 4 såna här i helgen, får se hur dom fungerar.

[länk]
Funkar bra, dock har de förmågan att fyllas med skräp....
 
Vi har ett liknande läge.
Jag har dock lagt ner rör för att leda bord regnvattnet.
Dessa ligger jömda i singlet inför framtiden.
Vårat hus står högt på väl dränerande pinnmo med extremt mycket singel under/runt huset. Så jag funderar på att sätta vanliga utlopp från sturören, snyggare och enklare. Annars tror jag att jag ska koppla ihop dräneringen med takavvattningen via någon sorts fördelningsbrunn så att man inte riskerar att trycka vatten bakvägen upp i dräneringen. och sedan leda detta vidare till ett dike/stenkista

/Thrax
 
Vi har undvikit att lägga markrör av följande skäl:
1. Avloppet i vårt gamla område är inte dimensionerat och gjort för att också ta hand om dagvatten. Dessutom ser jag ju inget problem i att "fördela" det på tomten och slippa lite vattning  8) . Det är ju i linje med kommunenernas LOD, Lokalt omhändertaganda av dagvatten.
2. Att ha rör i marken som slutar i en stenkista eller något liknande uppfattar vi som att de förr eller senare kommer att sättas igen av skräp och löv om man nu inte lyckas filtrera bort det till 100% (hur man nu gör det...). När de då sätts igen blir de fyllda med vatten och svämmar över, troligtivs vid anslutningen till stuprörer som är vid husgrunden och så blir det blött i hörnen. Så såg det t ex ut vid vårt hus vid köpet.

Skulle vi ha anslutit det till kommunalt avlopp krävde kommunen ett sandfång (typ nedgrävt markrör 400mm) och vattenlås för att inte sprida avloppsdoft. Dräneringen bör då ligga i ett separat sandfång - även det anslutet till det kommunala avloppet - om man inte ska riskera att trycka regnvatten in i dräneringen.

Alternativet är att kombinera de två sandfången i ett och då ha en backströmningsventil på dräneringsanslutningen. Min tro, och kommunens erfarenhet, är att de för eller senare blir smutsiga och börjar kärva (läs "måste underhållas").

Summasummarum: ränndalsplattor....  :D
 
Totte_S
Hittade denna tråd och tar upp den igen med egentligen samma frågor:

Vi kommer att ha kommunalt vatten och avlopp men ingen avlopp för dagvatten.
Vad skall vi göra med dagvattnet??

Egna förslag:
1) Göra en eller flera stenkistor. Hur stora behöver de vara.?
2) Leda ut ett rör från varje hörn på huset, rätt ut på tomten (under mark) och låta marken ta hand om det
3) Ha vanliga utkastare och bara låta det rinna ut på tomten
4) Koppla ihop det med det vanliga avloppet (Tror inte kommunen tillåter men skall fråga)

Vi har lite berg på tomten, ligger ca 0,5 till 1 meter under markytan, och skulle helst inte vilja spränga.

Finns det flera förslag (Det bör ju helst se lite snyggt ut oxå)?
 
Jag har för avsikt att gräva ned rör för dagvatten (dränering och stuprör ihopkopplade i samlingsbrunn med sandfång) som mynnar ut i diket vid tomtgränsen. Alla har inte den möjligheten men för mig är det bästa lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.