Hej! Byggde min första altan till vårt nya hus i somras. Tänkte jag dra lite sladd under och fixa lite julbelysning på staketet jag byggt också. Meeeen... när jag lyfter upp trallen ser det ut som jättemögel? Kan väl inte vara utfällningar? Ovansidan av trallen har till största del svullnat igen nu av fukt och det är inte så många springor.
Det är gansk dåligt ventilerat då grus ligger intill regeln på alla håll utom vid fasaden där det är en liten springa. Hur hade ni gått vidare?
Med vänlig hälsning, Alex

Nybyggd träaltan intill en tegelhusfasad med staket och trädgårdsmöbler, indikation på dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av träaltan med möjlig mögelbildning, elsladd och grus mot trälister och grundsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underglimt av en träaltan med misstänkt mögel på reglarna och grusunderlag, dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
du behöver ha luftcirkulation. öppna upp på sidorna om du kan till att börja med så det kan torka lite
men är det är så att trallen ligger dikt när det är blött skulle jag säga att du behöver lyfta upp och lägga om med större springor. är det bara ytligt skadad borde du kunna skrapa rent. möjligtvis sen olja eller impregnering, men där behöver nån annan säga vad och när.
 
  • Gilla
Ninaballerina och 1 till
  • Laddar…
Till nästa sommar har din trall torkat och du har fina springor för cirkulation. Gör ingenting är mitt råd.
 
  • Gilla
Jan.Hermansen och 8 till
  • Laddar…
ja för att klargöra mitt inlägg, det brinner inte.. så till våren får du se. när la du trallen och var den torr då eller blöt och med hur mycket springa?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte heller göra något. Vänta tills efter nästa sommar om du skall modifiera altanen.

Det ser ut som utfällningar från impregnering. Reglarna har högre impregneringsklass än trallen och tar längre tid att torka. Trallens springor kommer öka i bredd och då blir ventilationen bättre.
 
  • Gilla
Fogdö och 4 till
  • Laddar…
Mögel är under nybyggd altan. Tur det.
 
Det ser ju ut som att vara lite väl mycket för att bara vara utfällningar, men du kanske hade extremt blött och nyimpregnerat virke när du byggde?

Men å andra sidan så borde det inte vara så mycket mögel på nyimpregnerat virke heller.

Om du skrapar bort lite av det, hur känns det mellan fingrarna och hur luktar det?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag tror det är salt utfällningar ifrån tryckimpringneringen. Lufta om du kan annars iget farligt.
 
  • Gilla
UWPB och 5 till
  • Laddar…
"Möglet" har ju sköljts bort rakt under trallens springor, så skulle gissa på utfällningar.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
N
Mät fukthalten.
 
Hade öppnar upp i ”fronten” på altan. Givet att det går. Provisorisk öppning redan nu men byggt snyggt till våren för långsiktig lösning. Hade inte lagt om trallen.
 
  • Gilla
Raspa och 2 till
  • Laddar…
D dahlhue skrev:
Hej! Byggde min första altan till vårt nya hus i somras. Tänkte jag dra lite sladd under och fixa lite julbelysning på staketet jag byggt också. Meeeen... när jag lyfter upp trallen ser det ut som jättemögel? Kan väl inte vara utfällningar? Ovansidan av trallen har till största del svullnat igen nu av fukt och det är inte så många springor.
Det är gansk dåligt ventilerat då grus ligger intill regeln på alla håll utom vid fasaden där det är en liten springa. Hur hade ni gått vidare?
Med vänlig hälsning, Alex

[bild] [bild] [bild]
Försök att lufta ut genom att göra springa vid väggen + springa mot trädgården . Det ser ut som om du lagt dit trä som inte varit riktgt torrt.
Det vita är förmodligen utfällning av salt ifrån t-imptegneringen
 
Spännande har jag aldrig sett förut så mycket. Hade det varit jag så hade det nog inte varit så spännande... Se till att det får mer luft, bevaka och se hur det utvecklas. Innan större åtgärder
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
R Revisorn_144 skrev:
Jag skulle inte heller göra något. Vänta tills efter nästa sommar om du skall modifiera altanen.

Det ser ut som utfällningar från impregnering. Reglarna har högre impregneringsklass än trallen och tar längre tid att torka. Trallens springor kommer öka i bredd och då blir ventilationen bättre.
Håller med revision, det är inte mögel utan jag tror det är utfällning från imprgneringen. Kommer att torka under nästa sommar.
Hälsar Mikael
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D dahlhue skrev:
Hej! Byggde min första altan till vårt nya hus i somras. Tänkte jag dra lite sladd under och fixa lite julbelysning på staketet jag byggt också. Meeeen... när jag lyfter upp trallen ser det ut som jättemögel? Kan väl inte vara utfällningar? Ovansidan av trallen har till största del svullnat igen nu av fukt och det är inte så många springor.
Det är gansk dåligt ventilerat då grus ligger intill regeln på alla håll utom vid fasaden där det är en liten springa. Hur hade ni gått vidare?
Med vänlig hälsning, Alex

[bild] [bild] [bild]
Ja det där behöver göras nåt åt. Först och främst behövs luftcirkulation. Sen rengöring och oljning. Trist på så fin altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.