Okej, med risk för att idiotförklara mig själv här så måste jag ändå ställa den här frågan. Vi har precis rivit två gamla lyktstolpar. I dem så var elkabeln ingjuten i betongen men det var tydligen fel enligt elektrikern. Nu ska jag gjuta fast fästet till de nya lyktstolparna. Det jag inte förstår är hur kabeln kommer in i lyktstolpen sen. Någon som kan förklara den här biten? Nu går ju elkabeln i marken och sticker upp en liten bit. Ska jag då gjuta fästet precis bredvid?

Bild från Konstsmide
 
  • Svart lyktstolpe från Konstsmide står på en grå betongyta framför en enfärgad vägg, elkabel syns inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vanligt stolpfundament drar man upp en 50mm gul slang. Gjut in en sådan så att du kan byta kabeln om det behövs.
 
N NoOne2k skrev:
I vanligt stolpfundament drar man upp en 50mm gul slang. Gjut in en sådan så att du kan byta kabeln om det behövs.
Aha, okej, men då kommer nästa fråga. Om man behöver byta kabel, gräver man då under fundamentet för att dra ut kabeln sen?
 
Vid köp av fundament så är det hål från sidan i botten som går upp i centrum, nu ska du gjuta själv, så gjut in en PEM-slang 25 mm i betongen och ta till ca 20 cm ovanför, samt går ut i mark ca 20 cm och ca 30 - 35 cm under marknivå. Går att kapa vid färdig gjutnng mycket bättre än en 50 mm guling
 
J jonaserik skrev:
Vid köp av fundament så är det hål från sidan i botten som går upp i centrum, nu ska du gjuta själv, så gjut in en PEM-slang 25 mm i betongen och ta till ca 20 cm ovanför, samt går ut i mark ca 20 cm och ca 30 - 35 cm under marknivå. Går att kapa vid färdig gjutnng mycket bättre än en 50 mm guling
Och som en ren händelse köpte jag just 25mm PEM-slang förra veckan. Klart det blir från sidan. Tusen tack, nu är jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.