Hej,

Jag tänkte sätta råspont eller möjligtvis någon annan billig granpanel i bastun. Oavsett vad lite bredare panel. 100-120mm eller något sådant.

Grågan är nu. Behöver jag ta hänsyn till att virket eventuellt sväller? Jag har ett ganska klent regelverk under. Det klena regelverket är dessutom infäst i lättklinkermur. Dvs det sitter inte hejdlöst bra. Det vore ju trisst om virket sväller och väggarna börjar skjuta.
 
O Olf Oggler skrev:
Behöver jag ta hänsyn till att virket eventuellt sväller?
Jag har råspont av gran i bastun och i mitt fall har det krympt rätt rejält. Satte bräderna kloss och har rejäla springor nu. Inte så att sponten "hoppar" ur men kanske halvvägs dit.
 
OK. Bra infor. Tack. Vilken årstid satte du den råsponten. Och märker du av att den sväller något i perioder när du badar bastu ofta? Eller det kanske är tvärt om Att den torkar ur mer då?

Vad kan orsaken vara till att all bastupanel, som är avsedd för bastu alltså, är så smal?
 
Mikael_L
Svettas inte råsponten ut kåda och annan skit, som man bränner sig på, och kanske inte gillar lukten av?
 
O Olf Oggler skrev:
Vilken årstid satte du den råsponten.
Augusti. Nyköpt råspont. Ingen aning om fukthalt men antagligen relativt nysågad. Upplevdes dock inte som väldigt blöt utan "normala" brädor.

O Olf Oggler skrev:
Och märker du av att den sväller något i perioder när du badar bastu ofta?
Nej det kan jag inte säga. Känns som den stabiliserat sig men har väl aldrig direkt mätt några springor.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svettas inte råsponten ut kåda och annan skit, som man bränner sig på, och kanske inte gillar lukten av?
I princip inte för mig i alla fall. Någon enstaka "kådutfällning" men inget som stört.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kör ändspontad gran, främst för priset men jag ville också ha lite annorlunda look. Funkar hur bra som helst. Det krymper dock som redan nämnts. Bastu panel i gran är ju inte ovanligt och enda skillnaden är väl att den är lite finare hyvlad. Det sägs att man bör undvika furu, vet inte om det är vanligt som råspont.
 
  • Inredning av bastu med ljust ändspontad granpanel på väggar och bänkar, ger en ovanlig och nätt finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
john.h och 2 till
  • Laddar…
Ändspontad gran. Är inte det precis samma sak som underlagsspont eller råspont?

Vilken tjocklek har du i din bastu på bilden.
 
  • Gilla
Skummokotten och 1 till
  • Laddar…
Det där var ett förbaskat bra tips. Att kunna skarva på längden är ju helt perfekt om man vill optimera på kvistfria bitar och minimera spill. Tack.
 
Det är överlag inte superbra kvalitet på ändsponten, som du ser på bilden så har jag några kortare väggar där jag kunde använda stumparna som blir över när man sågar bort vissa skador, efter man rensat ut alla fina brädor till de längre. Om du fattar vad jag menar.

Kollar du också lite noggrant så ser du några skarvar. Dom är inget man tänker på utom på ett ställe där jag råkade få två i linje vilket jag får skylla på nybörjarklantighet.
 
Hur bör jag tänka runt det faktum att virket krymper. Bör jag torka det innan montering? Eller riskerar jag skador då på grund av att det sväller igen? Ihärdigt bastande i augusti tex. Då kanske panelen sväller?
 
Såvida det inte är en kommersiell ångbastu du tänker bygga har jag svårt att tro att det sväller, det kommer krympa och springorna blir lite större bara. Ju torrare ju bättre när du spikar upp de såklart men de finns ju alltid en risk att brädorna slår sig om de inte fixerats innan de torkar.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag tar en kall därute nu så knäppte jag denna. Byggde den i våras, de krympte bara i början sen har det varit stabila springor i sporten.
 
  • Trävägg med synliga springor och träets ådring, upplyst i rött ljus, byggd våren föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det blev tillslut cederpanel för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.