Kanske lite fel forum, men vi ska sälja gamla huset nu och undrar vad som är ett rimligt mäklararvode för försäljning av en villa i Stockholm.

Vi har fått bud på 3,5-4% på försäljningspriset.

Tacksam för erfarenheter.

/Annika
 
vi fick erbjudande 2.95 !!
Gå inte med på det höga arvodet.
Det finns faktiskt bra mäklare som gör det billigare.

Allt är dyrare här i Sverige, man förstår inte varför man måste straffas för att bo här.
Danmarks mäklare tar 1.8 !!!
Är det inte dags att reagera?
 
arvodet brukar vara relaterat till trolig försäljningssumma, dyr koja låg procent, gammal lägenhet hög procent. Jag lyckades pruta en procent hos min mäklare.
 

Hej!

Kan också vara värt att försöka få in andra saker i förmedlingskontraktet som tex. flyttstädning. Vi sålde vår lägenhet och jag propsade på att mäklaren skulle sänka sitt arvode samt stå för flyttstädningen och det gick vägen. I och med lite ringande till olika mäklarfirmor så spelade vi ut dem mot varandra och tjänade över 40000 kr + fick städningen betald.

Mvh Stefan :D
 
Håkan, hur gjorde du för att sälja själv?
Anlitade du Internet mäklarna?
Jag försökte en gång att sälja själv med hjälp av dom men fick till slut anlita en vanlig mäklare :-/
Har du några tips?
Ska också sälja i Stockholm.
 
Jag gjorde allt själv, från annonsering till skrivande av kontrakt.
De annonser som funkar är de i DN samt i lokaltidningen.

Jag gjorde en sida då: http://hem.passagen.se/chakanp/

Kan finnas ett par tips där
 
OK, vad gör en mäklare egentligen?

Annonserar objektet
Ordnar visningar
Håller ordning (förhoppningsvis) på budgivningen
Upprättar kontrakt
Hjälper eventuellt till med bankkontakter

Har jag glömt något?

Mäklarna i stockholmsområdet har Mycket att göra, så hur mycket tid lägger dom ned på ditt objekt?

- inte mycket. De förlitar sig till intresserade spekulanter samt sätter in en annons

Sedan vill de komma till avslut så snabbt som möjligt, så att de kan gå vidare med nästa objekt.

Så det finns ingen anledning att anlita en mäklare för detta, ja om man inte vill eller vågar förstås.

Ett tips kan ju vara att låta 2-3 olika mäklare göra en preliminär värdering åt dig. Utifrån det kan du annonsera ut din bostad själv. Får du då inget bud som du är nöjd med - anlita då mäklare.

Dom timmar du lägger ned kommer vara en mycket hyfsad timpenning.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.