Hej!

Letar efter en lämplig tomt att bygga hus på och fann att Myresjöhus har en stor tomtbank. Har hittat ett hus som jag tyckte om hos en annan hustillverkare och tycker tyvärr inte att Myresjöhus har en likvärdig modell.

Min fråga: Kan jag köpa tomt från Myresjöhus men sen välja att bygga hus via någon annan hustillverkare? Eller måste jag bygga ett Myresjöhus om jag köper tomt av dem?
 
Z Zirconia skrev:
Hej!

Letar efter en lämplig tomt att bygga hus på och fann att Myresjöhus har en stor tomtbank. Har hittat ett hus som jag tyckte om hos en annan hustillverkare och tycker tyvärr inte att Myresjöhus har en likvärdig modell.

Min fråga: Kan jag köpa tomt från Myresjöhus men sen välja att bygga hus via någon annan hustillverkare? Eller måste jag bygga ett Myresjöhus om jag köper tomt av dem?
be myresjöhus att bygga ditt hus? De bygger ju vad som helst.
Eller så kontaktar du den som äger tomten och erbjuder 30 000kr mer än myresjöhus
 
Det korta svaret är nej. Hustillverkarna släpper inte en tomt till någon annan hustillverkare. Fast klart allt går ju att köpa för pengar. Så om du erbjuder myresjöhus vad de vill ha för tomten och 50% av vad ett av derasd hus skulle kosta, så kanske du får köpa.

Men det kan som sagt vara en tanke att kolla med den som äger tomten. I den del fall tecknar hustillverkarna bara avtal med markägare om framtida köp av marken. Markägaren äger fortfarande tomten tills någon vill bygga. De avtalen har bindande klausuler som förbjuder markägaren att sälja till någon annan, men avtalen är tidsbegränsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.