Hej!
Jag hade en fundering på att skaffa en form av bod, typ friggebod eller barack och bygga ett svalt rum för min verksamhet. Det skall hålla sig frostfritt på vintern och under 15 grader på sommaren.
Är det någon som har en ide om vad som skulle krävas som aggregat? Klarar en luftvärmepump med kylanläggning kyla så mycket? eller skall man skaffa någon form av ac och en värmare?
 
Allt beror ju på isolering, rumsvolym m.m.
 
DonPablo R134a skrev:
Allt beror ju på isolering, rumsvolym m.m.
Ja men jag räknar ju med att isolera ganska kraftigt.
 
Funderat på att gräva en jordkällare? Svårt att veta hur det skulle funka innan man vet hur du tänkt utnyttja lokalen, men rent generellt uppfyller det kraven på frostfritt på vintern och svalt på sommaren – utan löpande tillskott av energi.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Funderat på att gräva en jordkällare? Svårt att veta hur det skulle funka innan man vet hur du tänkt utnyttja lokalen, men rent generellt uppfyller det kraven på frostfritt på vintern och svalt på sommaren – utan löpande tillskott av energi.
Frågan gällde ju vilket aggregat man kan använda. Inte om jag skulle spränga ned mig i berget.
 
J j-o75 skrev:
Frågan gällde ju vilket aggregat man kan använda. Inte om jag skulle spränga ned mig i berget.
Vem har pratat om att spränga? Inte jag. Jag skulle säga att frågan i första inläggen är rätt öppen, ”en form av bod” skrev du.

Men visst, om du ändå tycker att det är rimligt att snäsa av svar som inte uppfyller ditt tänkta alternativ 1a så, varsågod.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem har pratat om att spränga? Inte jag. Jag skulle säga att frågan i första inläggen är rätt öppen, ”en form av bod” skrev du.

Men visst, om du ändå tycker att det är rimligt att snäsa av svar som inte uppfyller ditt tänkta alternativ 1a så, varsågod.
Det var väl inte att snäsa av att påpeka att spränga ned en källare inte ingick i planen? Men jag får förtydliga frågan lite till.
Det gäller en bod som skall bli kall. Vad använder man för aggregat?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En luftvärmepump. En välisolerad bod på några få kvadrat behöver inget särskilt stort aggregat.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Jag skulle tro att de flesta llvp inte funkar. Inte för att de inte är kraftiga nog, utan för att de inte har inställningar för att kyla kallt nog på sommaren. Undantaget det funkar det alldeles säkert, men det gäller som sagt att hitta en modell som både har låg lägsta värme och låg nog inställningsmöjlighet för kylan.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tro att de flesta llvp inte funkar. Inte för att de inte är kraftiga nog, utan för att de inte har inställningar för att kyla kallt nog på sommaren. Undantaget det funkar det alldeles säkert, men det gäller som sagt att hitta en modell som både har låg lägsta värme och låg nog inställningsmöjlighet för kylan.
Men någon form av ac aggregat kanske skulle funka? Och sedan ihop med en frostvakt på vintern?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem har pratat om att spränga? Inte jag. Jag skulle säga att frågan i första inläggen är rätt öppen, ”en form av bod” skrev du.

Men visst, om du ändå tycker att det är rimligt att snäsa av svar som inte uppfyller ditt tänkta alternativ 1a så, varsågod.
Jag menar inte att en jordkällare är dumt, men det förutsätter ju jord. Att bygga en på marken och sedan täcka med jord känns inte helt rätt varken praktiskt eller utseendemässigt.
 
Hur stor och vilken höjd ?
 
J j-o75 skrev:
Jag menar inte att en jordkällare är dumt, men det förutsätter ju jord. Att bygga en på marken och sedan täcka med jord känns inte helt rätt varken praktiskt eller utseendemässigt.
Det är lugnt. Vi släpper det. :)

Kollade lite snabbt efter kylintervall på llvp och fick i alla fall misstanken något bekräftad. Exempelvis Daikins pumpar kyler inte lägre än till +18, så idén med kylfläkt kombinerad med frostvakt är nog det enklaste.

http://www.qlimatech.se/media/wysiwyg/varumarken/daikin/Daikin X-Serien Optimised Heating.pdf
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stor och vilken höjd ?
Jag tänkte typ friggebod i storlek. 10-15kvm och lagom ståhöjd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lugnt. Vi släpper det. :)

Kollade lite snabbt efter kylintervall på llvp och fick i alla fall misstanken något bekräftad. Exempelvis Daikins pumpar kyler inte lägre än till +18, så idén med kylfläkt kombinerad med frostvakt är nog det enklaste.

[länk] X-Serien Optimised Heating.pdf
Ja det blir ju för dåligt. Men en ac kanske hade funkat? Jag behöver ju inte med till kylskåpstemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.