Tja.

Funderar på att köpa mig en tomt och bygga garaget först. Men även att övervåningen så har man kök, toa sovrum mm för att kunna bo där.

Detta för att kunna få ut mest tid och Energi till att bygga huset senare.

Idag bor jag i lgh och hyr garage plats, P plats och ett Garage på annan plats.
Rent ekonomiskt så hade det varit smidigt om man kan lösa det så att man får bygga Garaget först med en lgh lite förenklat ovanpå.
Detta för att få bort övriga kostnader man har och kunnat flytta alla sina bilar, ägodelar mm till en och samma plats.

Finns det några hinder i ett bygglov som man kan undvika att hamna i?
 
H
F -=fullmoon=- skrev:
Tja.

Funderar på att köpa mig en tomt och bygga garaget först. Men även att övervåningen så har man kök, toa sovrum mm för att kunna bo där.

Detta för att kunna få ut mest tid och Energi till att bygga huset senare.

Idag bor jag i lgh och hyr garage plats, P plats och ett Garage på annan plats.
Rent ekonomiskt så hade det varit smidigt om man kan lösa det så att man får bygga Garaget först med en lgh lite förenklat ovanpå.
Detta för att få bort övriga kostnader man har och kunnat flytta alla sina bilar, ägodelar mm till en och samma plats.

Finns det några hinder i ett bygglov som man kan undvika att hamna i?
Kolla med bygglov i din kommun. Vi bygger nytt men vi får inte tillträde till förrådet förrän slutbesiktning på allt.
Garaget är en komplementbyggnad och jag rror inte man får bygga garaget före huvudbyggnaden. Ett samtal till bygglov i din kommun som får du veta vad som gäller i din kommun.
 
Hej
Vi gör precis den lösningen nu, bygger ett stort garage med en lägenhet.
 
  • Stort garage under konstruktion med lägenhet ovanpå, stora fönster och tak i plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
A Antonhåkansson skrev:
Hej
Vi gör precis den lösningen nu, bygger ett stort garage med en lägenhet.
Kanon.

Kan du berätta lite mer?

Vilka hinder ar ni stött på?
Hur ser planlösning ut?

Problem med "tillgänglighet"? Brandskydd?
 
  • Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kolla med bygglov i din kommun. Vi bygger nytt men vi får inte tillträde till förrådet förrän slutbesiktning på allt.
Garaget är en komplementbyggnad och jag rror inte man får bygga garaget före huvudbyggnaden. Ett samtal till bygglov i din kommun som får du veta vad som gäller i din kommun.
Det är ju lite "skevt" man det går säkert att komma överrens och så.
Det handlar ju lite om att man även underlättar sitt kommande bygge för huvudbyggnaden då man har verktyg på plats. låst utrymme för verktyg och även möjlighet att förvara material och bygga /måla delar.


Att man inte fåt nyttja något innan man har en slutbesiktning är en sak. Dock behöver inte allt vara klart. Bygger man tex 2 våningsvilla och man har kök, toa, sovrum på entre plan så kan övriga sovrum på plan 2 vara något man bygger klart senare.
 
F -=fullmoon=- skrev:
Kanon.

Kan du berätta lite mer?

Vilka hinder ar ni stött på?
Hur ser planlösning ut?

Problem med "tillgänglighet"? Brandskydd?

Vi fick tipset att klassa byggnaden som fritidshus då tomten ligger utanför detaljplan, och då slapp vi energikrav och tillgänglighetsanpassning.
Vi valde att bygga lägenheten i två plan i framänden av huset och har en brandvägg som skiljer garage och verkstad åt.
Du kan kolla på vår Instagram ”Ostraringarp” så ser du lite mer hur det ser ut med planlösningen.
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
A Antonhåkansson skrev:
Vi fick tipset att klassa byggnaden som fritidshus då tomten ligger utanför detaljplan, och då slapp vi energikrav och tillgänglighetsanpassning.
Vi valde att bygga lägenheten i två plan i framänden av huset och har en brandvägg som skiljer garage och verkstad åt.
Du kan kolla på vår Instagram ”Ostraringarp” så ser du lite mer hur det ser ut med planlösningen.

Så kort och gott så köpte ni en tomt. Klassade det som fritidshus?
Har ni tankar på att bygga mer på tomten senare?
 
F -=fullmoon=- skrev:
Så kort och gott så köpte ni en tomt. Klassade det som fritidshus?
Har ni tankar på att bygga mer på tomten senare?
ja precis, vi ska göra klart lägenheten flytta dit och sälja vårt nuvarande hus och sedan börja bygga ett hus på tomten.
Tanken med lägenheten är att kunna hyra ut den i framtiden.
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
A Antonhåkansson skrev:
ja precis, vi ska göra klart lägenheten flytta dit och sälja vårt nuvarande hus och sedan börja bygga ett hus på tomten.
Tanken med lägenheten är att kunna hyra ut den i framtiden.
Men då är det ju exakt så som jag vill göra.

Bygga garage och en boyta för mig för att kunna sälja nuvarande bostad och flytta ut ur hyrt garage och har möjlighet framöver att bygga huvudbyggnaden.

Att man framöver får en lgh att hyra ut eller en mancave/ eller låta kommande barn bo i är ju ett plus som sagt.


Man vet ju om många 70 tals hus mitt i stan som har en lgh ovanför vanliga villa garage så det borde gå kan man tycka?
 
F -=fullmoon=- skrev:
Men då är det ju exakt så som jag vill göra.

Bygga garage och en boyta för mig för att kunna sälja nuvarande bostad och flytta ut ur hyrt garage och har möjlighet framöver att bygga huvudbyggnaden.

Att man framöver får en lgh att hyra ut eller en mancave/ eller låta kommande barn bo i är ju ett plus som sagt.


Man vet ju om många 70 tals hus mitt i stan som har en lgh ovanför vanliga villa garage så det borde gå kan man tycka?
ja det borde inte vara några problem :) prata med kommunen du tänkt bygga i, det gjorde vi och dem hjälpte oss med vad man skulle tänka på med brandregler osv
 
H
F -=fullmoon=- skrev:
Det är ju lite "skevt" man det går säkert att komma överrens och så.
Det handlar ju lite om att man även underlättar sitt kommande bygge för huvudbyggnaden då man har verktyg på plats. låst utrymme för verktyg och även möjlighet att förvara material och bygga /måla delar.


Att man inte fåt nyttja något innan man har en slutbesiktning är en sak. Dock behöver inte allt vara klart. Bygger man tex 2 våningsvilla och man har kök, toa, sovrum på entre plan så kan övriga sovrum på plan 2 vara något man bygger klart senare.
Det kanske/nog är annorlunda om man bygger själv.
I vårt fall är det totalentreprenad, tänke om förrådet var klart först så kunde man börja ställa in saker där men det gick inte förrän allt är slutbesiktigat. Det kan ju vara husleverantören krav och inte kommunens.
 
Man kan få ett delat slutbesked: ett för garaget och ett för bostadshuset. Så kunde jag göra;

Talade med min KA som tog upp det med bygglovshandläggare om att göra klart garaget först och då det slutbesiktat då behov fanns att kunna börja använda garaget för uppställning av verktyg och andra saker.
De gick med på det under förutsättning att ingenting används före slutbesiktningen av garaget.

Bostadshuset måste finnas på plats: Alltså, grunden klar/ att bostadshuset påbörjats. Så i mitt fall hade husleverantören gjort klart grund - och jag (+ vänner) gjort klart garaget då jag fick det slutbesiktat.
Månaden efter var bostadshuset klart och slutbesiktat.

Men kolla med din kommun om delat slutbesked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.