Alla ni som har löst era hallproblem på ett smart sätt, gärna med platsbyggda lösningar - kan inte ni skicka in lite bilder och gärna kommentarer på det ni gjort?! Vi ska platsbygga hatthylla, skoställ, sittplats etc och behöver inspiration
 
H
Vi har inte gjort det än men kommer att göra: Det är att köpa en TV bänk från IKEA
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...&langId=-11&chosenPartNumber=30024863

På den skall vi sätta en hel sittdyna med nåt nice tyg på. Den ska vi använda oss av till sittbänk och under där man ska ha filmer etc kan man förvara skor.

Ovanför den skall vi sätta en väggskåp horizontalt 120cm brett med spottar under.
Där blir det förvaring för mössor och annat crap.
 
Hoppalunda: Håller denna bänk att sitta på? Det står på Ikeas hemsida maxbelastning 70 kg vilket inte är så mycket och då menar de en tv som står still och inte barn och vuxna som rör sig. Min erfarenhet är att man ska ta fasta på sådant, kanske inte ger upp direkt men efter ett tag...

/FlitigaLisa
 
Hopplunda skrev:
Vi har inte gjort det än men kommer att göra: Det är att köpa en TV bänk från IKEA
[länk]

På den skall vi sätta en hel sittdyna med nåt nice tyg på. Den ska vi använda oss av till sittbänk och under där man ska ha filmer etc kan man förvara skor.

Ovanför den skall vi sätta en väggskåp horizontalt 120cm brett med spottar under.
Där blir det förvaring för mössor och annat crap.
Är inte den väldigt låg att ha som sittbänk? Eller ska ni ha en rejält tjock sittdyna?
 
H
Kanske skulle vara lite mer exakt i min beskrivning. den kommer inte ha tyngdpunkterna på hjulen utan den kommer ligga plan. Dynan kommer att bygga 15 cm.
 
Förutsatte att ni inte skulle ha hjulen kvar och jag är ändå skeptisk till om den klarar tyngden ändå. Om jag var ni skulle jag bygga en egen av riktiga träskivor eller mdf, modellen är ju inte så avancerad så det borde vara rätt lätt (man kan få sina bitar tillsågade på brädgården om man bara ha måtten med sig). Då skulle ni kunna få en bra sitthöjd och kanske ytterligare en hylla eller högre hyllor eller kanske facken avpassade för rätt korgar mm.

/FlitigaLisa
 
Utan hjul har bänken en höjd av 34 cm. Mitt råd är att köpa en på blocket där dessa säljs för runt 300:- har jag sett.
 
Vi har satt upp sex stycken "Trones" skoskåp (ikea) på väggen i hallen direkt innanför dörren. De syns knappt, tar inget utrymme men slukar en herrans massa grejer som man slipper ha framme.
Öppna ett skåp – slurp, alla skor borta.
Öppna ett annat - slurp, nu är mössorna borta.
Sex skåp kostar knappt 500 spänn. Värt varenda öre tycker jag.
 
  • Trones.jpg
Trones verkar verkligen vare en smidig lösning, men jag har 2 "orosmoln bara:

Hur funkar den när det kommer till skitiga och blöta skor? Blir det inte väldigt "gäggigt" och blött i lådorna?
Som jag ser det så har "vanliga skohyllan jo den fördel att skorna kan torra upp och att skiten kanske ramlar ner på golvet under, där dammsugaren kan "käka upp det.

Hur är det med platsen i Trones? Får de stora vinter kängorna plats i den?

Ja, det är jo sådan man får fråga sig nu, när vintern står för dörren. Hoppas att den hanterar det bra - då blir det iväg till det stora möbelvaruhuset i helgen ;)
 
Problem 1: skitiga och blöta skor.
Vi lägger i våra skor skitiga och blöta (1). I Trones torkar de och gruset trillar ned i botten. Då finns två alternativ. Antingen sticka ned dammsugaren och suga upp skräpet, snabbt och enkelt. Eller lyfta ut lådan (lätt som en plätt) och skölja ur den med en duschslang eller liknande.

Problem 2: ryms verkligen stora vinterkängor?
Ja, barnens kängor ryms utan problem. Våra båda barns samtliga skor ryms i en enda låda (2 och snart fem år). Även vuxenskor av kängmodell ryms i lådorna. Jag skulle dock inte rekommendera att knöla med dina snyggaste skinnstövlar i Trones eftersom stövlar helst ska hängas upp för att skaftet ska hålla sig någorlunda snygga.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.