Jag har en ful trappa med en trist döpta under, dessutom har jag behov av mer förvaring. Dessa borde kunna kombineras till en mindre ful trapp med förvaring.

Tanken är att sätta igen sättstegen enligt konstens alla regler och sedan sätta en dörr till vänster. Pinnarna under planstegen satte jag dit för att hindra barn att komma in för Ett par år sedan. De måste bort.

Öppen vit trappa med plansteg och svängda vangstycken, behov av renovering och förvaring under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trappa med grå steg och svängda vangstycken, barnspärr på mittpelare, leksaksbil och stol under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapp med trista steg och provisorisk spärr för barn under, behov av renovering för förvaring och estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemtrappa med trästeg och svängda vangstycken, med provisoriska säkerhetspinnar och plats under för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag stör mig extra mycket på de svängda vangstyckena och hur de sitter på mittpelaren. Det ena försvinner i garderoben men det andra behöver jag ansluta en vägg mot.

Hur kan jag enklast göra en slät vägg rakt upp från vangstycket utan att det spricker direkt i skarven? Planen just nu är en slät målad trävägg när allt är klart
 
Ganska exakt ett år senare är det dags att ta tag i detta igen. Sättstegen blir av 18mm stavlimmad furu. Hittade hyllplan på 20cm bredd som kommer bli bra.

  • Trappstegen mättes och märktes upp i bakkant och vinklarna mallades av med smygvinkel.
  • Därefter kapades alla utom två vinklar som var för spetsiga med kap och gersågen. De spetsiga vinklarna handjagades med fogsvans.
  • Sedan var det dags att nominera överkanten på sättstegen för att minska knarret.
  • Först en linje 3mm in från överkanten som riktmärke och ett sreck mitt på
  • Sedan slipa mjuk båge med bandslipen
Hoppas hinna montera några steg ikväll. Tanken är att böja upp planstegen så att de sedan ligger hårt mot sättstegen och inte rör sig. Montagelim och skruv håller allt på plats.
En halvfärdig trätrappa med uppstaplade osatta sättsteg och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person använder en smygvinkel för att mäta vinkeln på ett trappsteg i en trappa under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller ett omonterat sättsteg av furu i en vit trappuppgång, närbild på stegen som visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stone_hammer
  • Laddar…
Ska bli roligt att följa.
Jag tror att det svängda vagnstycket inte kommer märkas så mycket när du reglat upp en ny garderobsvägg

Skandal att du inte fick några hurra-rop för ett år sedan.
 
Efter att ha mätt lite noggrannare och funderat en vända till kommer det bli en stavlimmad skiva på 30 cm över vagstycket. Tanken är få materialen så homogena som möjligt för att minska sprickrisken. Därefter slipar jag av färgen på ovansidan så att limmet fäster ordentligt och skruvlimmar skivan. En annan tanke var att fräsa ett spår i vangstycket där skivan passar men det blir nog mycket jobbigare.

Det blir också ganska lagom att sätta en regel på väggen till vänster och därefter en 9x20 dörr. Får beställa en ny till rummet bredvid på en gång så att det blir enhetligt.
 
Nu är sättstegen på plats. Hål förborrades i nederkanten för att undvika sprickor och en sträng essve esstack easy applicerades. Väldigt skönt med lim som inte stinjer när man bygger inne.

Sedan drogs sättsstegen fast med 5-7st 6x60. Max 20cm mellan skruvarna så länden fick avgöra antalet skruv.

"Gungbrädan" fungerade utmärkt med en 7åring som motvikt.

Som en bonus har trappen slutat knarra! Jag har stört mig på det i 12år, men nu är det äntligen tyst!

Sen blir det kvistlack, grundning och målning innan bygget fortsätter med dörren.

Nyinstallerade ljusa trä sättsteg monterade på en trappram med synliga skruvar, redo för kvistlack och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade trätrappsteg fastskruvade mot vitmålade vangstycken i en inomhustrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Springan är verkligen inte stor men det räcker för att sätta planstegen i spänn och bara ge en kontaktpunkt
Nyligen installerade sättsteg i trä för trappa med synlig fästmassa och jämnt fördelade skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Nu händer det grejer!

Med 20% på ett av de lokalabyggvaruhusen var det läge att handla material. Insåg att

Insåg att väggen behövde bli bättre lite större för att karmen skulle gå fri från trappen. Här är första regeln på plats
Delvis byggd trävägg bredvid trappa med verktyg och skruvar synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidostycket grovdågades, mallades och finsågades med sticksåg. Fick anledning att testa batteristicksågen jag köpte i julas. Har aldrig gillat sticksågar och inser att det är för att jag bara ägt dåliga innan.

Sedan limmades sidostycket med resterna av sättlimmet och fixerades med dyckert från spikpistolen.
Nybyggd trävägg i en trappa med verktyg och en låda med skruvar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När de sista reglarna var uppe och dörren inne var materialet slut (byggmarknaden hade och slut på 30cm breda limfogskivor) och det blir paus för dagen.
En nyuppsatt träregel vid en dörröppning nära en trappa, verktyg och byggmaterial syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är sista delarna, kvistmålning, grundning och målning kvar innan det är klart.

Insåg att jag lyckats flytta all skruv till landstället och tvingades rota fram något användbart i bra-att-ha-skruvlådan för att sätta ihop reglarna. Begagnade skruvar med pz spår är verkligen ingen höjdare. Torx är verkligen helt överlägset eftersom det knappt kräver tryck för att fungera.

Sammanfattningsvis, bra kompis till höger, dålig kompis till vänster.
Låda med blandade skruvar och verktyg bredvid en Makita batteridriven sticksåg och batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nimhed och 3 till
  • Laddar…
Resterande delar på plats och allt är grundat och målat. Återstår färdigstrykning och inredning.

Vitmålad trappa med förvaringsutrymme under, intill en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som var tänkt som förvaring till vinterjackor och resväskor blev efter ett omtänk och rokad istället verktygsförvaring. Nu slipper verktygen dela plats med allt annat i förrådet och arbetsrummet och hallen osv. De kan heller inte flyta runt okontrollerat i hela huset. Även om det är lite trångt så tror jag det kan bli bra. Jag snickrar inte utan bygger mest så jag är inte så hjälpt av ett rum jag kan hålla på i. Även om ett dedikerat hobbyrum vore fantastiskt.

Grundat och målat utrymme under trappa fyllt med verktygslådor och förvaringsbackar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är allt vara inmoffat för att se hur mycket det är och vad som går att göra för smart förvaring

Tänkte göra hyllor under planstegen och testa att ställa in en stapel trådbackar för att se om det är bra.

Är det någon annan hunsad familjefar som också tvingas husera under trappen och har förvaringstips?
 
  • Gilla
Lydén och 3 till
  • Laddar…
Bättre med trådbackarna men inte riktigt bra. Den hela plastbacken fanns sedan tidigare men verkar inte säljas på Ikea längre
Förvaringslösning i skåp med trådbackar och en låg back för fogtuber, samt andra verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådbackarna fungerar ok men löper lite trist och inga andra backar passar riktigt bra som insatser
Öppen trådback med olika målningsverktyg och byggmaterial som fogtuber, penslar och roller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som blev riktigt bra är den låga backen för fogtuber. De har tidigare bott i en plastback där de inte riktigt fick plats.
Öppen trådback med fogtuber i ordning och verktyg, över en full trådback med diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Nu har det hänt grejer!

Pinnar till tape och andra rullar högst upp och plockbackar på baksidan av sättsregen. Även smatten in till höger har fått plockbackar, separerat på trädskruv, maskinskruv och spik.

Trådbacken har fått en hylla för Makita laddaren.

Det är fortfarande meckigt att som idag ta fram murslevarna längst in under trappen men de åker ju inte fram varje dag heller.
Organiserat förrådsutrymme med verktyg, skruvbackar och laddare under en trappa, kallat "pappas Harry Potter rum".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benämningen är numera enligt barnen "pappas Harry Potter rum"...
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Ser fint ut! Jag har också hållt på en del på sistonde med förvaringen under trappen. För mig funkade det bäst att bygga upp hyllplan med ikeas "Ivar". Dessa går att såga till för att höjden blir rätt i de olika nivåerna och sen göra svängar i hörnen
 
T toolman77 skrev:
Ganska exakt ett år senare är det dags att ta tag i detta igen. Sättstegen blir av 18mm stavlimmad furu. Hittade hyllplan på 20cm bredd som kommer bli bra.

  • Trappstegen mättes och märktes upp i bakkant och vinklarna mallades av med smygvinkel.
  • Därefter kapades alla utom två vinklar som var för spetsiga med kap och gersågen. De spetsiga vinklarna handjagades med fogsvans.
  • Sedan var det dags att nominera överkanten på sättstegen för att minska knarret.
  • Först en linje 3mm in från överkanten som riktmärke och ett sreck mitt på
  • Sedan slipa mjuk båge med bandslipen
Hoppas hinna montera några steg ikväll. Tanken är att böja upp planstegen så att de sedan ligger hårt mot sättstegen och inte rör sig. Montagelim och skruv håller allt på plats.
[bild]
[bild]
[bild]
Blev riktigt tjusigt det där!
Ska bli liknande projekt med trappen här hemma. Ingen blir lyckligare än jag om jag får ha verktygen där, men tror inte riktigt så blir fallet..

angående materialet du använder, 18 mm stavlimmad furu, är det för estetiken eller tror du det behövs för konstruktionen? Skulle mdf, plyfa eller annat funka lika bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.