Hej sitter och ritar lite planlösning. Har kommit så här långt än så länge tänkte höra om ni har några tips på vad man kan göra annorlunda.
Och om ”korridoren” kommer bli något man kommer störa sig på den är 1.4m bred och 6.5 lång. MVH
 
  • Digital planlösning av ett hus med markerade rum och mått, inklusive en lång korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det första intrycket av ett hus beror mycket på hur entrén är. Ser man igenom huset och ut på andra sidan så fort man kommer in genom ytterdörren upplevs huset som ljust och luftigt. Ser man bara väggar och en massa dörrar blir det lätt en grottkänsla. Tänk på hur du upplever andras hus.

I hallen skulle jag sätta dörren så att det går att ha förvaring på båda väggarna, hallen är ju så stor att det är synd att inte kunna utnyttja båda väggarna ordentligt. När det gäller dubbeldörr så är det inte alla som är godkända enligt tillgänglighetskraven (gäller även till uterummet).

Hur är det med badrummen och tillgänglighetskraven?

Det ser ut att vara väldigt ont om förvaring av vinterkläder under sommaren, julsaker osv.

Var är det tänkt att TV ska vara med den möbleringen?
I tvättstugan bör städskåp, tvättmaskin och tumlare vara närmast dörren samt värmepump och annat som man sällan kollar på längst bort. En tvättmaskin låter en del så det kan vara mindre lämpligt att ha den mot en barnsovrumsvägg.

Klädkammaren till stora sovrummet verkar för smal för att man ska kunna ha förvaring längs båda långväggarna vilket gör den rätt ineffektiv. Kanske går att ta lite utrymme från sovrummet utan att det blir problem med tillgänglighetskraven.

Jag skulle inte störa mig på korridoren men det är ju individuellt.

Det vore väl trevligt om man kunde komma direkt ut i trädgården från matplats/vardagsrum utan att vara tvungen att passera uterummet.
 
Stort slöseri på yta att ha både två badrum och rejäl tvättstuga i ett så litet hus.
 
  • Gilla
nyss ny husägare
  • Laddar…
Filipfredriksson Filipfredriksson skrev:
Hej sitter och ritar lite planlösning. Har kommit så här långt än så länge tänkte höra om ni har några tips på vad man kan göra annorlunda.
Och om ”korridoren” kommer bli något man kommer störa sig på den är 1.4m bred och 6.5 lång. MVH
Hur är väderstrecken?

Håller med BirgitS om trädgårdsdörr, borde vara lätt att få till i matplatshörnet om trädgården är åt det hållet.

Smala/lite fönster på långväggarna i vardagsrum och kö (eller är de bara schematiska?).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det första intrycket av ett hus beror mycket på hur entrén är. Ser man igenom huset och ut på andra sidan så fort man kommer in genom ytterdörren upplevs huset som ljust och luftigt. Ser man bara väggar och en massa dörrar blir det lätt en grottkänsla. Tänk på hur du upplever andras hus.

I hallen skulle jag sätta dörren så att det går att ha förvaring på båda väggarna, hallen är ju så stor att det är synd att inte kunna utnyttja båda väggarna ordentligt. När det gäller dubbeldörr så är det inte alla som är godkända enligt tillgänglighetskraven (gäller även till uterummet).

Hur är det med badrummen och tillgänglighetskraven?

Det ser ut att vara väldigt ont om förvaring av vinterkläder under sommaren, julsaker osv.

Var är det tänkt att TV ska vara med den möbleringen?
I tvättstugan bör städskåp, tvättmaskin och tumlare vara närmast dörren samt värmepump och annat som man sällan kollar på längst bort. En tvättmaskin låter en del så det kan vara mindre lämpligt att ha den mot en barnsovrumsvägg.

Klädkammaren till stora sovrummet verkar för smal för att man ska kunna ha förvaring längs båda långväggarna vilket gör den rätt ineffektiv. Kanske går att ta lite utrymme från sovrummet utan att det blir problem med tillgänglighetskraven.

Jag skulle inte störa mig på korridoren men det är ju individuellt.

Det vore väl trevligt om man kunde komma direkt ut i trädgården från matplats/vardagsrum utan att vara tvungen att passera uterummet.
Entre dörren kommer att vara hyffsad centrerad i hallen miss i när jag ritat det så man kan ha förvaring på båda sidor. förvaring av vinterkläder julsaker mm kommer bli i ett ett separat förråd och garage. lagt till en dörr direkt i anslutning med vardagsrummet så får tacka för den iden inte tänkt på det alls MVH
 
Anna_H Anna_H skrev:
Stort slöseri på yta att ha både två badrum och rejäl tvättstuga i ett så litet hus.
Vad skulle du kunna tänka dig man skulle göra med platsen istället,kände själv att det skulle va mer lättsålt i framtiden om man byggde 2 badrum även om jag inte behöver det just nu.MVH
 
BirgitS
Två badrum är väl i och för sig bra, men det är väl mer normalt att båda inte är så stora, man kan t.ex. ha badkar men ingen dusch i det ena eller gå ner från nästan 6 kvm till 4 kvm i det mindre.

Det har ju varit en trend under årtionden att barnrum blir allt större. Det ser inte heller ut att vara överdrivet mycket utrymme kring matbordet. Ett litet allrum med TV för barnen är ju också mycket populärt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänkte lite på kvällskvisten.
Badrummet är mindre men har samma funktioner.
Tvättstugan är mindre men har samma funktioner.
Lilla badrummet har blivit WC.
Stora sovrummet kan få ett fönster till.
Klädkammaren har blivit större.
Korridoren har blivit kortare.
Och jo, huset blev någon meter kortare...

Ritning över ett hus med två sovrum, badrum, WC, tvättstuga, klädkammare och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt förresten gärna frostad glasruta i tvättstugedörr och badrumsdörr, det släpper in ljus i korridoren och kvällstid ser man dessutom om det är upptaget, utan att någon egentligen ser in..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.