Hej!
Har lyckats få tack på en sån här. Har inte planhyvel än men nu kan jag motivera köper mer!

Men knivarna verkar sitta för högt, får "snipe" i slutet av varje bräda. Hur justerar jag på denna? Många skruvar..

Testade tricket med en linjal och snurrade på knivarna och linjalen flyttade sig 1.5 CM av en kniv. Planhyvel delvis i bild som visar knivinställning; brunt föremål sticker upp från hyvelbädden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig justerskena på en träbearbetningsmaskin med synliga skruvar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thickneser i en verkstad med synliga hyvelknivar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ofta går bakre eller kanske man ska kalla det bord två att justera i höjd. Går inte det så är det bara att justera stålen.
 
Ser ut som att någon nollställt inmatningsbordet och sen justerat knivarna utifrån det.

Och den där kutter behöver lite TLC. +Du saknar kutterskydd.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ser ut som att någon nollställt inmatningsbordet och sen justerat knivarna utifrån det.

Och den där kutter behöver lite TLC. +Du saknar kutterskydd.
Vad är TLC?
Ja, såg de nu på bilderna i manualen! Får se om jag kan ordna något. Hitta original är inte de lättaste gissar jag.
 
Tender Loving Care ;)

Nä original är dyrt. Ditt ser ut att vara skadat i metallen.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Aha ja mycket TLC på hela maskinen. Men tänkte jag skulle börja med att se om man kunde få hyfsat riktat med den.

Metallen på borden är väldigt repigt om ett var de du tänkte på?

Fick den gratis så är helt ok med att lägga lite pengar på den för att fixa till den
 
A Alexunden skrev:
Aha ja mycket TLC på hela maskinen. Men tänkte jag skulle börja med att se om man kunde få hyfsat riktat med den.

Metallen på borden är väldigt repigt om ett var de du tänkte på?

Fick den gratis så är helt ok med att lägga lite pengar på den för att fixa till den
Nej borden är hyggliga ut ändå, kolla bara så de är plana.
Tänkte på kuttern (den roterande delen som håller stålen) den är rätt rostig.
Det är en liten maskin men en bra sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
15mm rörelse av linjalen är alldeles för mycket. 3-4mm är lagom. Eller testa: snipe på framsidan = stål för låga, snipe på baksidan = stål för höga.
 
Tilman Tilman skrev:
15mm rörelse av linjalen är alldeles för mycket. 3-4mm är lagom. Eller testa: snipe på framsidan = stål för låga, snipe på baksidan = stål för höga.
Stål för höga är det på min, fick djup snipe baktill!

Ska försöka fixa till den i veckan kanske lika bra att plocka av hela kuttern och göra rent noga..
 
  • Gilla
patrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.