Hej,

Jag håller på att bli galen, jag har iskalla element på nedervåningen vilket gör att skillnaden mellan övervåning, som har 21 grader och nedervåningen, som har 18 grader är hemsk.
Det har vart liknande i 3 vintrar, men har stöd eldat i kaminen på nedervåningen tidigare vintrar, men nu kanske det är dags att man tar tag i rotorsaken till problemet.

Jag har en F730 i tvättstugan på övervåningen. i tvättstugan sitter även en shunt för att styra golvvärmen som finns i både tvättstugan och köket som ligger bredvid. i övriga 4 rum på övervåningen så har vi element, vissa är iskalla och vissa är ljumna. (ett exempel är elementet i hallen som är iskallt, det gör att våran hall JÄMT är svin kall, men övriga rum är ok.

Nedervåning:
element överallt, och här är det 2 av 5st element som funkar hyggligt. de som funkar hyggligt är de som är lokaliserade "rakt" under värmepannan. De som sitter längst bort ifrån dessa element är de som är iskalla.

Detta har jag gjort:
Luftat pannan och alla element, sett över trycket i pumpen och nu justerat till 1bar.

Vad är det mer jag behöver göra?
Jag läste nåt om att balansera systemet, men jag har kollat på filmer på youtube och hittar inte där man gör denna injustering, verkar inte finnas på mina element?

Kan även tillägga att alla inkommande rör till elementen är kalla, så verkar inte ens få varmt vatten till elementen från första början, förutom de som är närmast under pannan då dvs...

Blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar er igenom det och att nån vänlig själ kan hjälpa mig att få ordning på värmen på nedervåningen samt i hallen.

Med vänlig hälsning,
Patrik
 
sunnis
Kollat så alla termostater är öppna och alla justeringar/retur inkommande är fullt öppen?

I Nibe F730 menyn under gradminuter så kan du öka på dessa manuellt och ställa upp värmekurvan på max så borde du kunna forcera ut värme medans du felsöker. Tror du kan även sätta minsta framledningstemepratur till typ 55 grader i servicemenyn. Du kan ha flöde i elementen men så lågt att de ändå känns kalla. Ha en ir termometer som du kan skjuta med och logga temperaturerna.
 
  • Gilla
Erik Palmér
  • Laddar…
Tack för snabbt svar sunnis!
Det är just det där med justeringar retur som jag inte riktigt hittar vart jag ska kolla, så att de står öppna.
Termostaterna är öppna på max, det har jag gått igenom (och de står på max just nu just för att se om jag på nåt sätt kan få dem forcerat varma).

Kan det möjligen vara så att pumpen i pannan inte orkar pumpa runt ordentligt? eller är det långsökt?
 
Hur stort är huset? När är det byggt? Finns det något smutsfilter på t.ex. returen som behöver rensas?
 
För lågt flöde. Mera fart på vattnet till att börja med , nu vet jag inte riktigt om cirkpumpen styrs från datorn i VP, låg /hög fart i övrigt kan det gå att ställa farten på pumpen, ett foto på den är bra, den sitter nederst i VP
 
J Josth skrev:
Hur stort är huset? När är det byggt? Finns det något smutsfilter på t.ex. returen som behöver rensas?
Huset är byggt 1988, huset är 180kvm fördelat på 2 våningar.
Smutsfilter är jag osäker på, vart kan man hitta det?
 
J jonaserik skrev:
För lågt flöde. Mera fart på vattnet till att börja med , nu vet jag inte riktigt om cirkpumpen styrs från datorn i VP, låg /hög fart i övrigt kan det gå att ställa farten på pumpen, ett foto på den är bra, den sitter nederst i VP
Cirkulationspumpen styrs ifrån själva mjukvaran i pumpen, jag kan styra hastigheten själv på den, men den står på auto nu, borde jag testa att ställa den på 100% konstant en stund för att se om det blir varmt i elementen?
Tänker att det nog inte är den långsiktiga lösningen utifrån ett ekonomiskt perspektiv.
 
Inte säker på att ett filter gör detta , det är varmt uppe men inte i källaren, tycker det låter som ett flödesproblem, börja med att sätta cirkpumpen på max
 
Ok då är huset i normalstorlek och den inbyggda cirkulationspumpen ska räcka till inom dess arbetsområde. Huset kan ha haft frånluftsvärmepump från början när det är byggt -88 och då ska radiatorerna vara dimensionerade för lågtemperatur 55°/45°.

Smutsfilter kan se ut som: https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=smutsfilter
 
Jag testar att flåsa på pumpen på max, hur snabbt bör jag märka om det gör skillnad?
 
Ett eller 2 rörs system ??

Jag har ett rörs, förvisso bara ett plan, men värmen avtog ju längre bort från slingan man kom, det sista i köket gav ingen värme alls.
Tog hit rörmokare som rensade och spolade systemet, och nu har jag värme överallt.
Bild som rörmokaren skickade.
Spolning av värmesystem, svarta partiklar och smuts i vatten på vit yta med gul slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj! kan säkert vara en del smuts i mina rör med..
Vad får man ge för en spolning? på ett ungefär.

Jag har 2 rörsystem.
 
Ska gå rätt fort eftersom det är radiatorer, du kan även strypa ner dom som är uppe, kanske till max och hoppas på att det är en luftkudde som åker iväg. Hur går rören i källaren, Radiatorerna sitter långt ner och rör kanske i taket, bäddat för luft. stäng alla utom ett som är närmast pannan i någon timma och sen öppnar du nästa och stänger det första o.s.v.
 
Hade en vattenläcka när vi flyttade in i huset (inte på värmesystemet). Såg då att alla rör till radiatorer etc går under golvet (mellan betongplattan och parkettgolvet).

Stammen ner går i en kulvert under värmepannan.

Det är just det där med att begränsa flödet till övriga element som jag inte riktigt fattar hur man gör..
För jag misstänker att du inte menar stänga av via termostaten, dvs ställa den i 0 läget?
 
F farside22 skrev:
Oj! kan säkert vara en del smuts i mina rör med..
Vad får man ge för en spolning? på ett ungefär.

Jag har 2 rörsystem.
2 gubbar a 4 timmar ink restid och byte av en trasig termostat gick på 6000:- De plockade bort alla elementkoppel och rensade, så det var inte bara spolning.
Men jag har som sagt ett rörs, och det är känsligare. Husen byggda -92.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.