Hej!

Skulle bli väldigt tacksam för tips/krav på en ny bandsåg som jag behöver i min hobbyverkstad, främst för att klyva plankor i ipé (väldigt hårt trallvirke).

Vad är viktigt att man tänker på om man skall köpa en bandsåg för detta ändamål?

Budget någonstans upp till 15 000:- om det inte finns tungt vägande skäl att gå högre (men självklart billigare om det går att hitta en bandsåg som klarar kraven ovan ;-)
 
B BORNER skrev:
Hej!

Skulle bli väldigt tacksam för tips/krav på en ny bandsåg som jag behöver i min hobbyverkstad, främst för att klyva plankor i ipé (väldigt hårt trallvirke).

Vad är viktigt att man tänker på om man skall köpa en bandsåg för detta ändamål?

Budget någonstans upp till 15 000:- om det inte finns tungt vägande skäl att gå högre (men självklart billigare om det går att hitta en bandsåg som klarar kraven ovan ;-)
Bara nya sågar som är intressanta eller även beg?
 
@Frustrator Tack! Jag tror helst att jag föredrar nya produkter då jag inte är tillräckligt erfaren ännu för att eventuellt mecka med begagnade om de skulle fallera...
 
B BORNER skrev:
@Frustrator Tack! Jag tror helst att jag föredrar nya produkter då jag inte är tillräckligt erfaren ännu för att eventuellt mecka med begagnade om de skulle fallera...
Ok. Då har jag inte mycket att tillföra :)
 
Hur mycket är det du ska klyva?
Hur höga plankor vill du kunna klyva?
Ska bandsågen kunna användas till annat? Isf vad?
Du har trefasuttag?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur mycket är det du ska klyva?
Hur höga plankor vill du kunna klyva?
Ska bandsågen kunna användas till annat? Isf vad?
Du har trefasuttag?
I första hand handlar det om ca 30 meter ipéplankor som vi fått över från ett altanbygge, och som vi tänkte göra lådinredningar av. Ipéplankorna är ca 130 mm breda och 24 mm tjocka och skall först kapas upp i ca 70 cm långa bitar. Därefter är det tänkt att dessa skall klyvas på mitten så att man då har ett ämne om 700 mm på längden, 60 mm på bredden och 24 mm tjocka. Detta görs sannolikt enklast på bordssågen, men sedan skall dessa i sin tur klyvas som på bilden. Det betyder att vid själva den slutliga klyvningen i bandsågen kommer ämnet att ställas upp på långsidan och då vara ca 60 mm högt. (se bild). Jag kan tänka mig att man för detta väldigt hårda träslag (1300 Janka/11 Brinell) behöver byta ut sågbladet ganska ofta, men just detta projekt är ju mer av en engångspryl så det får man räkna med. I andra hand är sågen tänkt för mindre hobbyprojekt lite då och då, fast inte nödvändigt i just ipé.

Ja, vi har en trafashandske och sedan tre 16A enfasuttag och jag hade tänkt köra spånsugen (som går på enfas) på en av dessa faser och vet inte om man då samtidigt kan köra en maskin på 3-fasuttaget?
 
  • Schematisk illustration av klyvning av ipéplankor till smalare 6 mm remsor med måttmarkeringar.
Jag är illa rädd att du får åtminstone fördubbla kanske tredubbla budgeten om du skall klara det där. Eller köpa begagnat.
 
H heimlaga skrev:
Jag är illa rädd att du får åtminstone fördubbla kanske tredubbla budgeten om du skall klara det där. Eller köpa begagnat.
Nej, klyva 6cm högt klarar tom Biltemas bandsågar ;) (men tror inte det blir bra..).
 
  • Gilla
erlandi
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag är illa rädd att du får åtminstone fördubbla kanske tredubbla budgeten om du skall klara det där. Eller köpa begagnat.
OK, det låter ju lite dyrt! Kan du berätta mer om vad konsekvenserna blir om man väljer exempelvis någon av de dyrare alternativen av Metabo, eller en bandsåg från Axminster eller Hammer för runt 10 - 15 000:-?
 
Jag tror det går utmärkt med en hammer lr liknande.
Fast jag hade alla gånger köpt gammalt gjutjärn istället, men det.är ju jag :)
 
A
Duabhuset har en del modeller som verkar riktigt bra för priset. Jag kör själv Felder/Format 4 på mina maskiner överlag, men skulle jag köpa en bandsåg skulle jag titta på en från Duab.
 
mowatom skrev:
Duabhuset har en del modeller som verkar riktigt bra för priset. Jag kör själv Felder/Format 4 på mina maskiner överlag, men skulle jag köpa en bandsåg skulle jag titta på en från Duab.
Blev nyfiken, vad är det som verkar bra med Duabs sågar? Ser ut som dom flesta kina-tillverkade, men duabs kanske skiljer sig mer än så?
 
Vi köpte en för något år sedan. Riktigt dålig, tyvärr. Skrotade den och köpte en Axminster Trade i stället. Helt annan kvalitet.
 
A
nivv nivv skrev:
Blev nyfiken, vad är det som verkar bra med Duabs sågar? Ser ut som dom flesta kina-tillverkade, men duabs kanske skiljer sig mer än så?
Jag syftar på de större industrimodellerna. Har en kollega som har en i sitt snickeri, riktigt bra såg. Den fyller lätt de krav jag har, till ett hyfsat nypris. Men en begagnad Acm tex smäller ju högre, om den är i fint skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.