Ett så långsmalt rektangulärt hus skulle jag göra så här med, principiellt, utan att rita något:
Entrén mitt på ena långsidan och trappan där också.
Det är ju bara plats för ett rejält rum i var ända och en korridor och smalare rum mellan dessa. Om det inte ska vara öppen planlösning.
Övre plan: Ett sovrum i var ände och mindre sovrum mellan samt badrum.
Bottenplan: kök och brun öppet mellan mitt i. Sovrum bakom vrum vid gaveln. Tvättstugan i andra änden bakom köket.
 
Under 6 m bredd blir ett MYCKET smalt hus. Jag har ett sådant men arkitekten utgick från den gamla urtypen av hus i byn och mitt hus är litet - övervåningen blir problematisk. Det lyckades mycket bra hos mig men huset är ritat bara för mig och min hund... Om du har tillgång till arkitekt låt denne kontakta bygglovsmyndigheten för att kolla om det går att slira på husbredden.
 
  • Gilla
bonano90 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Naturligtvis, men du ska ju ha ett hus i 2 plan och normalt är min 2,4 meter mellan dom och då blir det bra höjd under. Det är en undervåning som är mindre än övervåningen, den sistnämnda står då på pelare utanför den undre och blir som en loftgång under.
Nu förstår jag vad du menade med en gång under. När man konsoler/kragar ut en byggnadsdel så har man inga pelare under utan den hänger fritt. En byggnadsdel är ju långt ifrån en balkong men det kan ju vara värt att kolla upp.
 
B bossespecial skrev:
man inga pelare under utan den hänger fritt
Klart det går att hänga våningen på nedre byggkroppen, men det förutsätter en häftig bjälklagskonstruktion. Klart mycket bättre och enklare att sätta pelare för att få en bra hållbarhet. Men det är upp till var och en med detta,.
 
Vad har du för budget? Stil?
 
J jonaserik skrev:
Klart det går att hänga våningen på nedre byggkroppen, men det förutsätter en häftig bjälklagskonstruktion. Klart mycket bättre och enklare att sätta pelare för att få en bra hållbarhet. Men det är upp till var och en med detta,.
Man kanske inte får stötta upp en överhängande byggnadsdel med pelare på prickmark? Får man ens ha överhäng utan pelare? Den utkragade övervåningens fotavtryck hamnar ju på prickmarken.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Mer än 50cm överhäng räknas som byggyta, det inkl ev takutsprång.
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Klart det går att hänga våningen på nedre byggkroppen, men det förutsätter en häftig bjälklagskonstruktion. Klart mycket bättre och enklare att sätta pelare för att få en bra hållbarhet. Men det är upp till var och en med detta,.
Att konsola en byggnadsdel är absolut inga konstigheter och blir absolut lika ”hållbart” som att sätta pelare.
 
R Robert-san01 skrev:
Mer än 50cm överhäng räknas som byggyta, det inkl ev takutsprång.
Om den utkragande delen är över 3m ovan mark räknas inte den utkragande delen(<1,5m) in i byggytan.
 
  • Gilla
bonano90 och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Att konsola en byggnadsdel är absolut inga konstigheter och blir absolut lika ”hållbart” som att sätta pelare.
Har inte sagt något om det , bara att det kan vara snyggare med stolp , så du behöver inte gå närmare in på konstruktion, även där är jag hemma på mammas gata, inget mer tjafs nu om detta. TS väljer själv om hen får bygglov.
 
J jonaserik skrev:
Har inte sagt något om det , bara att det kan vara snyggare med stolp , så du behöver inte gå närmare in på konstruktion, även där är jag hemma på mammas gata, inget mer tjafs nu om detta. TS väljer själv om hen får bygglov.
Nu är det väl så att TS vill få bygglov och då hör inte stolpar på prickmark till diskussionen kan jag tycka. Angående din kompetens gällande byggnadsstatik har jag inte sagt något om, bara informerat TS om att det finns flera alternativ än att bara sätta stolpar för att det är enkelt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T TobiasHolmer skrev:
Hej, Gjorde enkelt. Svår planlösning att få till så många sovrum.

//Tobias
[media]
[bild]
snyggt! Det saknas dock en tvättstuga där nere. Eller man kanske ska ha attefallshus där man har tvättstuga?
 
T TobiasHolmer skrev:
Hej, Gjorde enkelt. Svår planlösning att få till så många sovrum.

//Tobias
[media]
[bild]
bonano90 bonano90 skrev:
snyggt! Det saknas dock en tvättstuga där nere. Eller man kanske ska ha attefallshus där man har tvättstuga?
Bra förslag!
Sen antar jag att huset måste vändas för entrén bör vara placerad på den södra fasaden.

Detta förslag skulle vara perfekt att efter färdigställande, med hjälp av attefallsmöjligheterna, komplettera med en rejäl entré eller tvättstuga på prickmarken. 15 kvm kanske kan räcka till både och!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.