???Råttor, vad gör vi?
Har haft besök av Anticimex, ett antal gånger, men våra objudna husdjur fortsätter att komma.
Vi har bott i vårt 2 miljoners hus mitt i Malmö sedan 5 år tillbaka, och har haft detta problem i 1 ½ år. Hjälp mig, jag vill bara bort härifrån! Ulla
 
Råttorna besöker er inte för att dom gillar färgen på ert hus eller för att gräsmattan är snygg. Det finns antagligen något smaskigt att äta någonstans - se till att det försvinner. Rengör soptunnor med jämna mellan rum, högtryckstvätten är toppen. Kanske finns det godis hos grannen som gör att traktens alla husdjur har vägarna förbi?

Rådisar finns det så många av att det inte är någon ide att slå ihjäl dom, bättre då att se till att dom trivs bättre någon annanstans. Som med biltjyvar mao...:)
 
Pratar ni om möss eller råttor?

Hursomhelst är katt absolut ingen garanti. Vår katt tog in levande möss och annat :p när vi hade kattluckan ställd så han kunde komma in när han kände för det. Däremot har jag aldrig sett att han tagit någon mus i garaget där vi hade det :-/. Vi har nu testat en liten apparat som sänder ut höga ljud som inte möss gillar. Den fungerade faktiskt bra. Inga spår efter möss den här vinter.. :)
 
TACK, för era svar! Tro mig, det hjälper bara att någon förstår, hur jobbigt det är. Min egen rädsla för dessa odjudna vänner, har gått så långt att jag beträder inte vissa platser i vårt hem. Just nu i skrivande stund, är min vän, Ingvar här. han tog uppplattorna i uteförrådet - och Gode Gud, vilka gångar och "hål" där fanns! :surprised:
Vi har inget "smaskigt" som får dem att komma till oss! Vi har letat överallt, ifall det skulle kunna stå kvar något?? :-[
Iallafall, så Skall vi idag gjuta ett golv i uteförrådet. Jag är medveten om att det inte tar bort råttorna, utan de finns här någonstans "under huset" i torpargrunden - MEN förhoppningsvis kan de inte ta sig upp igenom betongen, så där kan jag kanske våga gå ut sedan.Tipset ang signal mot möss. Det har mina föräldrar, och dom har inte möss längre! En vanlig liten pryl som sätts i eluttaget. ;D
 
Kan bara nämna att efer två årsstrid verkar skogsmössen nu ha lämnat huset. Huset är en timmerstuga, dvs det finns gott om små hål de kan ta sig in. Vi har kört med olika råttgifter och det har tillslut resulterat.

Dock får man samvetskval varje gång när man hittar någon avliden eller tänker tanken "Ja nu verkar de försvunnit" men samtidigt kommer ihåg varför... de är död. Då får man påminna sig allt de skitit ner och tuggat sönder... då brukar samvetet släppa. :)

Lycka till ulla-mollin, jag vill inte vara pessemist men en mus/råtta behöver inte mer än 0,5-1 cm hål för att ta sig in...
 
Vi hade problem med råttor förrut, men det försvann då vi tog bort vår grannes kompost samt fraktade bort all frukt som blev över efter varje skörd.
Grannan var runt 80 och klarade inte ta hand om hemmet det är därför vi fick hjälpa till.

Ibland kan det vara enkelt.

En bekant som är jordbrukare har en mer drastiskt metod skrämmer bort dem.
Han fångar en i bur, tar sedan och bränner denna med gasol. När denna återvänder skadad till "kolonien" flyttar de andra råttorna.
Verkligen en vidrig lösning, men som han sa -Jag skadar en och slipper döda 20 st.

Dock är en sak säker, de skulle inte bo där om det inte fanns mat någonstans.
Ta bort källan till problemet annars kommer de återvända.
 
Vi hade problem med möss i vårt nybyggda hus det första året. Vi köpte en elektiskt ultraljuds mojäng som hjälpte sådär. Det blev färre besök men dom skedde fortfarande.

Då kröp jag under huset en dag och såg till att täta ordentligt runt alla rörgenomföringar och dylikt (vad jag förstår tycker dom om att bo i isolering så se till att dom inte kommer åt något sådant) - var lite jobb men sedan dess (1 år sedan) har jag inte sett något.

Nu gällde ju frågan råttor och inte möss - men jag tror nog detta är tillämpligt även i detta fallet.
 
Ja det är ju inte kul med varken råttor eller möss...

Men är det råttor så kan jag bidra lite med min erfarenhet från tidigare arbete (koskötare). Råttor lever i flock. När det blir fullt på en "boplats" så kan tex hälften av kolonin bestämma sig för att ge sig av och söka upp en ny boplats. De skickar tydligen ut spanare. Kommer denna tillbaka så har han eller hon hittat ett bra ställe. Kommer han inte tillbaka så hade han/hon hittat ett mindre bra ställe. I det första fallet så sticker flocken iväg till det nya stället.

Man kan tydligen iaktta sådana flockar under höstarna när de kommer över ett gärde.

Under somrarna gillar de att vara ute. Det finns käk där. Men till hösten måste de alltså ha nåt krypin.

Som nämnts ovan så gissar jag också att de söker efter ett ställe där det finns nåt att käka. Men de äter ju lite allt möjligt så det behöver ju inte vara så att det krävs en kompost eller dyl som de kan husera i.

Att skaffa katt för att klara riktiga råttor kan vara svårt. Helst ska man då ha tag på en honkatt med erfarenhet från riktiga råttor. Det är svårt att träna en kattunge att ta råttor. Ett alternativ de använde på en gård jag jobbade på var att använda ettriga terriers. De är ofta utmärkta råttjägare.

Annars är det nog bara Anticimex som gäller. De får väl hålla på ett tag, men de brukar lyckas.

Som lök på laxen kan jag oxå nämna ett ordspråk. Det går 14 råttor på varje råtta man ser. Kul... Vill inte säga detta bara för att göra dig deppad, men det sägs så.

Lycka till med jakten!!
 
Har problem med skogsmöss som flyttar in och har vinterbon i isoleringen i vårt gästhus. Vi ska ny byta isolering och har hört att möss gillar glasfiberull men inte alls stenull. Är det någon annan som hört detta? Vi har redan släpat ut ny gullfiber till tomten och orkar bara byta om det verkligen är verifierat att stenull är musfritt!!

(Tydligen ska mössen vänja sig vid ultraljudsstörarna efter ett tag.)
 
Det spelar nog ingen större roll om det är sten- eller glasull.
Däremot ska de enligt uppgift inte gilla Ekofiber, Warmcell eller liknande cellulosafiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.