Hej! n kort fråga. Har lagt nytt golv i hallen på övervångingen. Det nya golvet är ett brädgolv av furu. Funderar på att luta det och sen behandla med... Ja just det, vad? Såpa? Olja? Vilket tror ni blir bäst?
Hoppas på svar eller tips. /Mejram
 
  • Gilla
Gryttjesbo
  • Laddar…
Hejsan!

Vi gjorde precis som det står i rubriken och det blev väldigt fint! Var dock noga med fabrikatet på produkterna. Vi testade andra fabrikat och blev direkt missnöjda med resultatet.

Det som fungerat bra för oss är produkterna från leverantören Welin & Co. Återförsäljare finner du på deras hemsida.

Vi slipade vårt gamla golv och lutade med deras Gammeldags Trälut med vitt pigment. Borstade av (dammigt :surprised:) och lade sedan på ett par omgångar Timberex Golvolja (vit). När detta var klart såpade vi med Gammeldags Träsåpa (vit). Därefter "såptvättade" vi golvet då och då med samma vita såpa, vilket ökar vitheten en aning varje gång. Golvet blev lent och behagligt att gå på.

Produkterna finns också ofärgade. Oljan i sin tur finns i en mängd färger. Vi använde en brun variant på ett annat golv och blev väldigt nöjda med det golvet också.

En parentes kring detta med att utföra motsvarande behandling på nytt golv. Vi provade detta (dock med annat fabrikat) och upplevde att träytan på det nylagda golvet kändes lätt vaxad (?!). Anar därför att detta kan vara orsaken till att luten/oljan/såpan inte riktigt trängde ned i virket och gav den vithet/effekt vi önskade. Idag skulle jag därför slipa lite lätt på mitt nya trägolv innan jag satte igång med golvbehandlingen - oavsett färgade eller ofärgade produkter.

Lycka till! / Peter
 
Det är också viktigt att komma igång med lutning direkt efter att golvet är lagt. Solljuset behöver bara någon dag för att träet skall börja gulna. Det kan inte lutet åtgärda utan det blir en permanent förändring. Har man inte tid att luta direkt är det lämpligt att täcka hela golvet med enkel täckpapp för att hålla solljuset borta.
 
apotekarnes
Jag lutade för ett tag sen golvet i köket med vitpigmenterat lut från herdins tror jag. Efter det har vi bara använt helt vanlig gulsåpa och jag tycker att det blir snyggare för varje gång. Olja eller såpa är väl bara en smaksak. Ett såpat golv blir väl lite mattare och gråare, vilket jag personligen gillar.
 
apotekarnes skrev:
Ett såpat golv blir väl lite mattare och gråare, vilket jag personligen gillar.
Håller med. Om man använder kallt vatten till såpan grånar golvet inte särskilt mycket. Varmt vatten "jobbar hårdare" och ger skurgolvskänsla snabbare.
 
peegee4 peegee4 skrev:
Hejsan!

Vi gjorde precis som det står i rubriken och det blev väldigt fint! Var dock noga med fabrikatet på produkterna. Vi testade andra fabrikat och blev direkt missnöjda med resultatet.

Det som fungerat bra för oss är produkterna från leverantören Welin & Co. Återförsäljare finner du på deras hemsida.

Vi slipade vårt gamla golv och lutade med deras Gammeldags Trälut med vitt pigment. Borstade av (dammigt :surprised:) och lade sedan på ett par omgångar Timberex Golvolja (vit). När detta var klart såpade vi med Gammeldags Träsåpa (vit). Därefter "såptvättade" vi golvet då och då med samma vita såpa, vilket ökar vitheten en aning varje gång. Golvet blev lent och behagligt att gå på.

Produkterna finns också ofärgade. Oljan i sin tur finns i en mängd färger. Vi använde en brun variant på ett annat golv och blev väldigt nöjda med det golvet också.

En parentes kring detta med att utföra motsvarande behandling på nytt golv. Vi provade detta (dock med annat fabrikat) och upplevde att träytan på det nylagda golvet kändes lätt vaxad (?!). Anar därför att detta kan vara orsaken till att luten/oljan/såpan inte riktigt trängde ned i virket och gav den vithet/effekt vi önskade. Idag skulle jag därför slipa lite lätt på mitt nya trägolv innan jag satte igång med golvbehandlingen - oavsett färgade eller ofärgade produkter.

Lycka till! / Peter
Hej har du någon bild på erat golv?
 
apotekarnes
Det här golvet är 10 år gammalt och skurat ungefär 1 gång per år (eftersom jag är lat). Det kommer nog gråna ytterligare i framtiden.
 
  • Synlig del av ett skurat trägolv med träets ådring och naturliga mönster, har använts i 10 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stuganinorr och 2 till
  • Laddar…
Rebecca124
Jag har vitlutat nyslipat golv. Vart inte nöjd och slipade om det och såpade istället. Vill du ha ljusare golv finns vitsåpa också
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det här golvet är 10 år gammalt och skurat ungefär 1 gång per år (eftersom jag är lat). Det kommer nog gråna ytterligare i framtiden.
Var golvet nytt när du lutade det? Slipat eller hyvlat?
 
apotekarnes
Det där golvet är inte lutat alls. Bara såpskurat några gånger med ca 12 månaders mellanrum.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Det där golvet är inte lutat alls. Bara såpskurat några gånger med ca 12 månaders mellanrum.
Tack för svar. Väldigt vackert golv! Men det är inte furu väl? Gran?
 
apotekarnes
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Tack för svar. Väldigt vackert golv! Men det är inte furu väl? Gran?
Jo, det är furu. Men det är 200 år gammal fura från egen skog så den ser lite annorlunda ut jämfört med bygghandelns virke.
 
  • Gilla
tomtebolycka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.