Bor i ett lättbetonghus, (prefabricerade betongblock/skivor) på betongplatta . Mitt problem är att fasaden spruckit/gått isär mellan två betongblock, springan är ca 5 mm bred rakt genom ytterväggen från golv till tak på övervåningen . Vad gör man åt detta? Går det att tvinga ihop betongblocken med någon form av förband eller ska man bara täta med fogskum eller dylikt? Alla tips och idéer välkomnas.
 
Sprickan finns på övervåningen så det är antagligen inte problem med grunden utan takkonstruktionen eller annat som pressar på väggarna.
Hur gammalt är huset? Är det nytt skall du gå till byggaren eller konstruktören och fråga vad som händer... Lättbetonghus skall enligt mig ;) vara nätade på BÅDE in och utsidan - det är så billigt att det är oförsvarligt att det slarvas med detta.
Är sprickan bredare i över eller underkant eller lika bred hela vägen? är den alltid lika bred eller rör den på sig (testa genom att lägga i lite gipsspackel på något ställe, spricker den så rör sig sprickan)
Kom tillbaka med mer info så skall vi se vad rekommendationen kan bli!
 
Sprickan är lika bred hela vägen. Det är två betongblock som har delat sig/glidit isär i skarven. Det ser inte ut som att glipan rör sig. Huset är ett radhus byggt 1974.
 
Är det stående lättbetongelement med synliga skarvar på utsidan?
Då det är på 2:a våningen så antar jag att det är i gavelspets?
Om det är stående element med synliga skarvar föreslår jag att du gör som "Byggaren" föreslår och mjukfogar på utsidan - på insidan föreslår jag att du spacklar igen med gipsbruk.
Om du har möjlighet så dreva ner i sprickan på utsidan med mineralull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.