bidde visst gödsel för 1000m2 på 500m2 av misstag idag... tänkte mig inte riktigt för...

det som sker sker antar jag ;D

min fråga är dock, kommer skiten dö ut eller kommar jag dö ut då jag måste köra med lie istället för gräsklippare närmaste månaderna?
 
Hemmakatten
Det är nog ingen större fara. Men risken är att gödseln kan bränna sönder gräset. Jag skulle se till att vattna extra mycket den närmaste tiden, dels för att minska risken för brännskador, dels för att spä ut koncentrationen.
 
Vattna? Regnar det inte 24 timmar om dygnet i hela landet?
 
Inger.P. skrev:
Jag gödslade gräsmattan på vår gamla tomt. Det kommer jag ALDRIG att göra om. Jag fick klippa den 3 gånger så ofta som annars. Nej, hellre lite mossa i gräsmattan än ett ständigt klippande!

I ditt fall är också mitt råd; - vattna mycket så att du sköljer undan gödningen. Rötterna riskerar att skadas...
Gödsel har nog inte så mycket med mossan att göra tror jag. Testa att kalka rejält på vårkanten så kanske du får se din lilla mossa minska i omfång, utan att du behöver motionera extra mycket.....
 
mossan dödade jag med sand, inte gödsel... och det funkade perfekt... (fast det var på framsidan, dit gödslet skulle räckt också ;D )
 
TiGGrE skrev:
mossan dödade jag med sand, inte gödsel... och det funkade perfekt... (fast det var på framsidan, dit gödslet skulle räckt också  ;D )
sand ???

Förklara för en undrande.
 
kalk dödar inte mossa - gör bara att gräset mår dåligt.
gödsling mot mossa däremot kan vara effektivt eftersom näringen gör att gräset helt plötsligt kan konkurrera med mossan!!

sanden tar inte bort mossan... och hur ser det ut... egentligen?
 
krattade ner sand i mossmattan... vart en heeeel del mossa som försvann, inte allt... men nu har gräset konkurerat bort mossan då det är "torrare" mark... (har inte gödslat här än)

och måste klippa minst 2ggr i veckan på resten, tur att det regnat så ruggigt mycket precis efter att jag gödslade... ;D
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Gödsel har nog inte så mycket med mossan att göra tror jag.
Hmmm... En dubbel dos av Econova - VÄXA med massor av kväve, fick min "mossmatta" att se ut såhär på 22 dagar förra året. Tyvär har jag ingen bra bild på hur den såg ut innan gödslingen. Men där fanns inte speciellt mycket gräs.... Econova - VÄXA finns bla hos granngården.

garden.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.