Hej.
Vi har köpt ett Höner (Älvsbyhus) och valt bort deras badrumsinredning och våtrumstapet och allt. Vi har anlitat en kille som kommer och kaklar, men vi ska göra iordning innan. Underlaget är spånskiva både på väggar och golv. Vi har förstått att vi måste få dit gips. Vad vi nu undrar är HUR får man dit gipsen? Är det "vanlig" gips eller heter den ngt särskilt. Hur bred ska den vara och hur tjock? Ska man borra upp eller limma eller vad? Ska man foga eller spackla eller så i skarvarna? Är skivorna för väggen från golv till tak, eller är det mindre bitar än så? Skivorna till golvet hur långa är dem, tjocklek och bredd? Hur ska de läggas och hur fäster man de? Var finns allt som behövs att köpas? Hur ska gipsen läggas när de möter varandra, exmempelvis skivorna på väggen och när vägg möter golv?

Tacksam för alla svar vi kan få och gärna så detaljerat ni bara kan och vill.

Camanda
 
Mitt råd är att ni frågar eller anlitar en sakkunnig inom detta område. Det måste bli rätt annars får ni problem den dagen ni eventuellt får en vattenläcka och det inte är "fackmannamässigt" utfört. Försäkringsbolagen är tuffa inom detta område.

Kort sagt så kan ni nog skruva vanlig gips på väggarna men på golvet vet jag inte om det räcker. Sedan ska ni prima (prajma) gipset så det inte suger vatten. Sedan ska ni täta alla skarvar med en särskild remsa och sedan lägga på en gummimassa i tillräcklig mängd på detta. Efter dessa moment kan man sedan kakla.

Men som sagt konsultera eller anlita en fackman.

 
http://www.norgips.se/kundservice/montage/vatrum

Ovanstående länk går till Norgips, och deras anvisningar för gips i våtrum. Där finns dels länkar till bkr (som ovan) och ytterligare några "certifieringsorgan". Dels deras egen montagehandbok.

Jag har inte läst igenom våtrumsdelen, men hade mycket nytta av deras anvisningar för montering i tak.

Skall tillägga att det finns liknande montageanvisningar även hos ex. Gyproc. Men jag såg att man måster registrera (gratis) sig där numera för att få del av dokumentationen.
 
L
Tänk också på att golvbrunnen måste fästas nogrannare när det är klinkergolv istället för våtrumsmatta. Med ett styvare golv måste brunnen sitta ordentligt fast. (känner en som fick vattenskada 1 år efter nyrenoverat badrum pga dåligt fastsatt golvbrunn)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.