Det sitter en elcentral i krypgrunden, ca 10 uttag för avfuktare, värmare, belysning mm.

Det är torrt och aldrig under + 4c

arbetshöjden är 120-130 cm och det är betonggolv.
 
D Derbyboy skrev:
Ahhh du menar fasadpanelen?
Ha överseende med mig nu, jag e nära att förstå :)

vatför kan jag inte göra exakt som du skrev men använda den befintliga kabeln vid återmongering?
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Det sitter en elcentral i krypgrunden, ca 10 uttag för avfuktare, värmare, belysning mm.

Det är torrt och aldrig under + 4c

arbetshöjden är 120-130 cm och det är betonggolv.
Då får du kolla med fiberägaren om de godkänner det.
 
D Derbyboy skrev:
Ha överseende med mig nu, jag e nära att förstå :)

vatför kan jag inte göra exakt som du skrev men använda den befintliga kabeln vid återmongering?
Patchen kan bli skadad när du drar ut den, samt jag antar att du inte har någon 'hatt' att montera på patchen för att skydda mot kontaminering.
Men visst, du behöver inte köpa en ny, det kan gå att återanvända den gamla.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Patchen kan bli skadad när du drar ut den, samt jag antar att du inte har någon 'hatt' att montera på patchen för att skydda mot kontaminering.
Men visst, du behöver inte köpa en ny, det kan gå att återanvända den gamla.
Jag tänkte först du menade att TS kunde passa på att flytta mediaomvandlaren/tjänstefördelaren som sitter inne.
Ofta blir placering ganska slumpmässig för att det ska bli enkelt för installatören.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänkte först du menade att TS kunde passa på att flytta mediaomvandlaren/tjänstefördelaren som sitter inne.
Ofta blir placering ganska slumpmässig för att det ska bli enkelt för installatören.
Ja, det är ytterligare en fördel (y)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ofta blir placering ganska slumpmässig för att det ska bli enkelt för installatören.
Eller för att fastighetsägaren inte ville betala extra t.ex. längder över 5m patchkabel.;)
De som installerar får betalt för extra arbete som kan faktureras, däremot så blir det besvärligare med planering och tidbokning.
 
Det är inte hela världen om du inte har fiberhattar (skyddshatt för kontakterna) men du bör vara försiktig med kontakterna, i synnerhet den "spetsiga" änden så inte glaset repas. Det ska mycket till, men ändå. Innan du kopplar ihop kontakterna igen så tar du först ut den med vit fiber (försiktigt) och putsar den försiktigt med en helt ren diskhandduk. (Det är änden på den som ska tvättas, den som "möter" den andra kontakten, bäst att klargöra :) ) Sätt tillbaka kontakten och rengör därefter den andra kontakten och koppla in den. Du får då bort dammpartiklar mm som annars kan dämpa signalen. En diskhandduk kan ludda och är inte helt ideal som fibertvättare men det är betydligt bättre än att inte rengöra alls. Det hjälper heller inte att förlita sig på att man har en ny patch för de är inte garanterat rena heller, utan snarare kan de vara riktigt skitiga, särskilt de billigare varianterna. Nu är det inget man kan se med ögat utan man behöver ett mikroskop. Ytan som måste vara ren är 9-10 mikrometer i diameter. Ett litet dammkorn där kan ställa till en hel del...
 
Nu har jag bokat en tekniker.....vi får se när han kommer.

Min förhoppning är att båda boxarna kan sättas i krypgrunden.
 
Någon som vet vad den inringade kontakten används för?
 
  • Elektrisk installation med inringad kontakt i ett öppnat apparatskåp och diverse kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Någon som vet vad den inringade kontakten används för?
Spänningsförsörjning till CATV-omvandlare i de nät som det levereras kabel-TV via fiber (HFC).

/M
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ok, tack!

Utan den där kontakten hade ju boxen kunnat vara hälften så stor. Jag har öppet stadsnät hur vet jag om de levererar HFC?

mvh
 
  • Gilla
hans.p
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har öppet stadsnät hur vet jag om de levererar HFC?
Då hade det suttit en modul där... Samt en fiber till med grön kontakt.

/M
 
Låter som att den där boxen som sitter runt själva mediakonverteraren är helt onödig i mitt fall.
 
D Derbyboy skrev:
Låter som att den där boxen som sitter runt själva mediakonverteraren är helt onödig i mitt fall.
Ja. Men de gillar den för att slinga upp patchen och så döljer den SFPn så folk pillar mindre. Men det verkar vara lite för sent i ditt fall.. ;-)

Nätadaptern går att plugga in rakt i burken istället .
/M
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.