J Jeppenedved skrev:
Står termostaterna på samma temp? Vi hade råkat koppla ställdonen till fel termostat i tre rum och det gav väldigt konstig värme. Termostat i sovrum mot slingan i matrum, termostat i matrum mot slingan i badrum osv
ja allt stämmer allt fungerade förra vintern men iår verkar det något konstig med just tre st termostater i tre olika rum.

Vi har har lagt alla rums termostater på Max får vänta och se annars är det något annat som är fel läste i ett annat inlägg här de sa att det är vanligt med att ställdon går sönder speciellt om det är märket LK
 
Följ mitt råd och vänd på ställdonen! Dom sitter just nu monterade fel.
Ibland fastnar "toppen" och man får då lirka på dom så blir det bra.
Tag sen ett foto på fördelaren och lägg upp här i tråden.
 
Här är en bild på min fördelare.
En LK fördelare med flera kopplade rör och termometrar för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Följ mitt råd och vänd på ställdonen! Dom sitter just nu monterade fel.
Ibland fastnar "toppen" och man får då lirka på dom så blir det bra.
Tag sen ett foto på fördelaren och lägg upp här i tråden.
tack för din tips jag kommer senare fixa alla till rätt håll sedan lägg upp en bild här igen.

tack för hjälpen det finns en järn nippel under varje ställdon skall den vara fast eller är det något man kan trycka med en mejsel eller med själva ställdonen jag testade igår och de sitter jätte hård det går inte trycka ner de. Kan det vara det som är problemet?
 
Dom stiften under fastnar i stängt läge under sommaren , "" en klassiker """ lossa ställdonet , knacka på stiftet ( piggen ) med skaftet på en mejsel, du ska vara hackspett , då släpper dom nog och ska vara uppe för att ge flöde/värme till slingan. Motionera dom genom att trycka en 15 -20 ggr och då ska dom gå upp direkt efter nedtryck, kan ha lite 5-56 på piggen med efter motioneringen och några tryck.
 
Needas Needas skrev:
Här är en bild på min fördelare.
[bild]
Tjena Needas tack för hjälpen nu har jag löst alla kablage organiserat det lite bättre än det amatör jobbet de har gjort som installera det. Jag visste inte ens om det var fel hål.

ser det bättre ut nu?
 
  • Organiserat värmesystem med märkta ventiler och kablar samt en manometer i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom stiften under fastnar i stängt läge under sommaren , "" en klassiker """ lossa ställdonet , knacka på stiftet ( piggen ) med skaftet på en mejsel, du ska vara hackspett , då släpper dom nog och ska vara uppe för att ge flöde/värme till slingan. Motionera dom genom att trycka en 15 -20 ggr och då ska dom gå upp direkt efter nedtryck, kan ha lite 5-56 på piggen med efter motioneringen och några tryck.
Tjena Jonas tack för ditt tips det stämde det du sa 7 av de piggarna satt fast väldigt hård det tog en stund o h få loss de och jag har även motionerat 20 gånger och kände att de började lättna sen när man la tillbaka ställdonen så va den blåa färgen toppen mycket tydligare :)

Tack alla för era bra tips och vi avvaktar och ser nu i någon dygn hur värmen blir i huset.

hörs av om det inte blir bättre ni är grymma
 

Bästa svaret

N0ah Noa88 skrev:
Tjena Needas tack för hjälpen nu har jag löst alla kablage organiserat det lite bättre än det amatör jobbet de har gjort som installera det. Jag visste inte ens om det var fel hål.

ser det bättre ut nu?
Ser mycket bättre ut! :D(y)
Bara kabelhärvan kvar!
 
Needas Needas skrev:
Ser mycket bättre ut! :D(y)
Bara kabelhärvan kvar!
haha ja bara kabelhärvan kvar nu känner att jag inte ville ge mig på den just nu
 
Hej igen efter typ två dygn när jag fixade samtliga nippel till alla ställdon som hade fastnar i stängt läge.

Vi har nu fått väldigt skönt varm golv här hemma
I alla rum och fått upp temperaturen till 23 grader.

Jag tackar alla som tog sin tid och skriva alla bra tips och hjälp.

Hoppas denna hjälper även andra som kommer uppleva samma problem i framtiden.

Vi hörs i flödet
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
N0ah N0ah skrev:
Hej igen efter typ två dygn när jag fixade samtliga nippel till alla ställdon som hade fastnar i stängt läge.

Vi har nu fått väldigt skönt varm golv här hemma
I alla rum och fått upp temperaturen till 23 grader.

Jag tackar alla som tog sin tid och skriva alla bra tips och hjälp.

Hoppas denna hjälper även andra som kommer uppleva samma problem i framtiden.

Vi hörs i flödet
Hej! Vi har exakt samma problem, de piggarna som ni skriver "nippel" till, alla sådana är uppe hos oss men de går inte att röra på de sitter stenhårt, ska jag knacka tills de "lossnar" alltså åker neråt när jag knackar? De sitter stenhårt nu och när jag knackar händer absolut ingenting men jag är rädd att förstöra de mer om jag tar i lite?
 
L Lovisa Edlund skrev:
Hej! Vi har exakt samma problem, de piggarna som ni skriver "nippel" till, alla sådana är uppe hos oss men de går inte att röra på de sitter stenhårt, ska jag knacka tills de "lossnar" alltså åker neråt när jag knackar? De sitter stenhårt nu och när jag knackar händer absolut ingenting men jag är rädd att förstöra de mer om jag tar i lite?
Har du värme eller inte, det med termodon är att om dom är borta ska piggen upp. du får knacka och knacka som en hackspett på piggarna med skaftet på en mejsel , flera gånger kan det bli, inga verktyg på piggen, var är det för fördelare av metall, då kan du knacka på röret under ventilen med en hammare, var inte rädd det håller, det ska ruska om ordentligt i röret
 
J jonaserik skrev:
Har du värme eller inte, det med termodon är att om dom är borta ska piggen upp. du får knacka och knacka som en hackspett på piggarna med skaftet på en mejsel , flera gånger kan det bli, inga verktyg på piggen, var är det för fördelare av metall, då kan du knacka på röret under ventilen med en hammare, var inte rädd det håller, det ska ruska om ordentligt i röret
Jag har ingen värme i 4 rum, halva huset är varmt och halva iskallt. När jag tar bort hattarna på de som tillhör de kalla rummen så är piggarna uppe en knapp cm men helt orörliga, vad kan felet vara då? Ska jag ändå knacka på de så de "lossnar" och går att trycka ner?
 
Ta bort ett don på en av dom som fungerar och jämför hur piggarna är i läge när donet tas bort, så får du en indikation på piggarna.
 
J jonaserik skrev:
Ta bort ett don på en av dom som fungerar och jämför hur piggarna är i läge när donet tas bort, så får du en indikation på piggarna.
Tack för att du tog dig tid att svara, nu har jag sovande barn i det rummet så kan inte in och skramla nu men ska kolla imorgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.