Håller på med renovering av källaren. Hus byggt 1969 i lättbetong. Vi har rivit ner tapeten i två rum i källaren, och som väntat är det på vissa ställen (främst en yttervägg) små sprickor i putsbruket. Vi vill kunna måla väggarna och inreda det mindre rummet som ett sovrum och gillestugan som lekrum/tvrum för barnen.
Hur bör vi göra för att få ett bra resultat? Vi ska bredspackla hela väggarna då betongen är för grov för vår smak, och frågan är då om vi skall laga i sprickorna (med putsbruk?) innan vi bredspacklar, eller om bredspacklingen får täcka igen dessa?
Vi har även funderat på alternativet att sätta upp någon form av väv (eller liknande) istället för att bredspackla, men förkastat den idéen pga eventuell fukt i betongväggarna. Rätt eller fel? Vi har inga indikationer på fukt i väggarna idag, det ser torr och fint ut.

Källarvägg av lättbetong med små sprickor i putsbruket, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt yta av lättbetongvägg med små sprickor, renoveringsprojekt i källare från 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i grovputsat lättbetong i en källarvägg med synliga hål efter borttagen installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov lättbetongvägg med mindre sprickor efter tapetborttagning i källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprickorna lär ju återkomma i vilket fall, dom där är ju inte bara ytliga.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sprickorna lär ju återkomma i vilket fall, dom där är ju inte bara ytliga.
Mm, så kanske det är. Men kan man inte tänka sig att saker och ting har rört sig färdigt nu? Eller kan sprickorna komma och gå lite med tjälen i backen t.ex.?

Har du någon idé på sjyst lösning? Någon underlagstapet, renoveringstapet eller liknande innan man målar?
 
Microlitväv?
 
janwide
Källare är knepigt. Vi hade ungefär samma frågeställning. Man får nog räkna med att det rör sig och blir sprickor på nytt. Jag skulle spacklat i sprickorna, målat med silikatfärg och lärt mej leva med ojämnheterna.
 
A arowe17 skrev:
Eller kan sprickorna komma och gå lite med tjälen i backen t.ex.?
Jag tippar tyvärr på det. :( Men, jag har spacklat igen liknande ganska kraftiga, uppemot 5 mm, "genomgående" sprickor i en betongvägg och nu, kanske tio år senare, syns ännu inga spår av den gamla sprickan. Så ja, det kan absolut ha satt sig klart. :)
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tippar tyvärr på det. :( Men, jag har spacklat igen liknande ganska kraftiga, uppemot 5 mm, "genomgående" sprickor i en betongvägg och nu, kanske tio år senare, syns ännu inga spår av den gamla sprickan. Så ja, det kan absolut ha satt sig klart. :)
Ok, har en målare som kommer förbi och ska ge lite råd strax. Får se vad han säger..

Denna låter ju annars lovande!
https://www.bauhaus.se/glasfibervav-beckers-g100-n-50m#go-to-description
 
Nu har proffset varit här och fällt sin dom.
1. Rollerspackel
2. Slipa
3. Glasfiberväv (t.ex. microlit)
4. Måla
 
Istället för glasfiber hade jag lagt pappersremsa över sprickorna...
 
Tack för all feedback från alla. Efter mycket vändande fram och tillbaka och konsulterande här på BH och med kunnigt folk på Färggrossen i Jönköping så landar det i:
1. Spackla igen sprickor
2. Rollerspackel på hela ytan
3. Slipa
4. Måla

Det är egentligen bara ca 2-3m yttervägg där det är mycket sprickor som jag kan härleda till tjäle eller marktryck. Övriga 50m väg har några enstaka sprickor av gamla sättningar. Så risken för ev. nya sprickor bör vara på den väggbit som är 2-3m.

Jag får återkomma med ett utlåtande om några år...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej

vill bara rädda dig från massa bekymmer.

spackla ABSOLUT INTE på en yttervägg i källare. De ska andas och spackel andas Inte. På ytterväggarna i din källare ska du ENDAST ha puts + silikatfärg. Be din målare och färghandlare att dra åt helvete me sin kunskap.

har själv källare hemma där jag nyligen skrapat bort spackel och vanlig väggfärg som suttit på ytterväggar.

hoppas du inte hunnit få spacklat än

mvh Målaren som jobbat med försäkringsskador snart 10år
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Sittställning
L Lechuza skrev:
Hej

vill bara rädda dig från massa bekymmer.

spackla ABSOLUT INTE på en yttervägg i källare. De ska andas och spackel andas Inte. På ytterväggarna i din källare ska du ENDAST ha puts + silikatfärg. Be din målare och färghandlare att dra åt helvete me sin kunskap.

har själv källare hemma där jag nyligen skrapat bort spackel och vanlig väggfärg som suttit på ytterväggar.

hoppas du inte hunnit få spacklat än

mvh Målaren som jobbat med försäkringsskador snart 10år
Instämmer helt! Spackel är inte roligt på källarcäggar, det fäster inte bra.
 
L Lechuza skrev:
Hej

vill bara rädda dig från massa bekymmer.

spackla ABSOLUT INTE på en yttervägg i källare. De ska andas och spackel andas Inte. På ytterväggarna i din källare ska du ENDAST ha puts + silikatfärg. Be din målare och färghandlare att dra åt helvete me sin kunskap.

har själv källare hemma där jag nyligen skrapat bort spackel och vanlig väggfärg som suttit på ytterväggar.

hoppas du inte hunnit få spacklat än

mvh Målaren som jobbat med försäkringsskador snart 10år
Ajdå, det lät ju inte bra. Några fler som har erfarenhet?
 
A arowe17 skrev:
Ajdå, det lät ju inte bra. Några fler som har erfarenhet?
Du behöver inte fler svar med folk som har erfarenhet. Det är bara så det är, inget spackel på ytterväggarna. De ska kunna andas och de sker bara genom puts + silikatfärg.

Är jobbet redan gjort är de värsta som händer att spacklen/mikroliten bubblar sig och de ser förjävligt ut. Du kanske har en supertorr källare och aldrig märker av de ens :)
 
Inte egen erfarenhet, men som jag har förstått så är det sandspackel man inte vill ha i källare, cementbaserat spackel ska fungera bra.

Är jobbet redan utfört, isåfall vad användes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.