Hej, förra året ansökte jag om bygglov för att måla om gaveln på huset från brun tegel till vitt men fick avslag då huset var klassat på något vis. 70% av husen i mitt område har målat om till vitt. Min fråga, kan man söka om på nytt om att få måla om huset? Om jag ändå målar vitt vad riskerar jag?
 
Grannarna verkar ha ha målat om utan bygglov, om du målar om blir det vite om någon anmäler till kommunen , fråga kommunen vad som händer och vad det kommer kosta.
 
  • Gilla
Asche
  • Laddar…
Men är det bara om någon anmäler eller gör kommunen stickprov då och då?
 
Varför vitt tegel? Att området är klassat som kulturmiljö är en av flera anledningar till varför en sådan fasadändring är olämplig. Du har sökt bygglov och fått en avslag, alltså ett formellt beslut som har vunnit laga kraft, du kan nu inte söka för samma åtgärd igen. Olovlig fasadändring kan generera byggsanktionsavgift och föreläggande om att återställa. Är dumt att göra något olovligt som du precis har sökt och fått avslag för.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du kan läsa denna artikel (och kommentarer) som nyligen publicerades på forumet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/malade-huset-och-fick-vite.395990/

Det tidigare bygglovet du ansökte, fick du ett formellt beslut om avslag och hur löd motiveringen? Överklagade du det? Eller drog du tillbaka ansökan när det lutade åt avslag?

Jag skulle inte ge mig på att måla något om området/huset är klassificerat pga någon form av kulturellt värde. Särskilt inte när du vet att byggnadsnämnden är negativ till åtgärden.

Det som händer om du målar och blir anmäld är att byggnadsnämnden skapar ett tillsynsärende som de är skyldiga att följa upp. Det brukar vara brev/samtal till den som begått överträdelsen (du), där de ber om en förklaring till varför du målat utan beviljat lov. De gör bedömningen om det är en åtgärd som går att bevilja lov för, och i så fall kan du eventuellt få lov i efterhand. Du får då en sanktionsavgift för att du påbörjat bygget (målandet) utan startbesked.

Här kan du beräkna sanktionsavgift;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

Skulle det vara så att det inte går att ge bygglov i efterhand (vilket det mycket väl kan vara i ditt fall eftersom det finns kulturmiljöintressen). Då kan du bli skyldig att återställa, och om inte det beslutet verkställs kan vite dömmas ut. Läs artikeln jag bifogade om damen i lila huset.

De flesta anmälningar som byggnadsnämnden får kommer in från någon i grannskapet, det finns alltid någon ”vän av ordning” i alla villakvarter. Byggnadsnämnden (tjänstemännen) själva kan göra inspektionsrundor, ofta i samband med andra med platsbesök. Handläggare (i alla fall i en mindre kommun som min) kan trakten och ser om något nytt är på gång som de inte finns någon ansökan på. Stora kommuner har egna tillsynsavdelningar.

Nu är det upp till dig om du vill chansa.

Nu till min personliga åsikt så här på slutet. :) Att men att måla tegel vitt tycker jag är synd. Är det 70-talshus det gäller? Det brukar vara dessa som många är pigga på att förändra. Många ser inte att så ”unga” byggnader och områden kan ha ett kultur och bevarandevärlde. Tänk på att målat tegel är inte lätt att återställa om du skulle bli tvungen.
 
Redigerat:
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.