Så mycket lär det väl inte kosta.....Det är ju vad vissa har betalt när de skadat fibern och de får rycka ut.
 
Man ser ju här på forumet ibland att folk klantar till det rätt rejält bara för att kunna tapetsera snyggt och sen frågar de hur man skarvar fibern igen. Den känsliga avskalade fibern får ligga på golvet och går sönder. (Ganska onödigt för övrigt då man kan sätta några små tapetbitar intill och kanske in under boxen lite och sen behöver man inte ha sån precision när man sätter de stora våderna. Ska man spackla och måla kan man väl maskera boxen.)

Till TS ”problem”.

Plocka inte bort boxen från inkommande fiber och den orange slangen..
Boxen utgör jättebra mekaniskt skydd för att inte göra sönder den ömtåliga vita biten av fibern.
Här är ju dessutom fiberdukten fastskruvad i fiberskarvboxen.
Lossa kabelskyddet, U-profilen i metall, för den orange fiberdukten/fiberdlangen, skruva loss boxen från väggen och vik undan slang och box så du kan jobba med väggen. Gör något temporärt skydd så inget går sönder.

Du kan ta ur den gula fiberkabeln nertill ur det blå kontaktstycket, men låt den övre blå kontakten sitta kvar. Den inringade alltså, rör inte den, låt den sitta kvar. Fiberkabeln som går igenom väggen går att lossa i båda ändar.

Var rädd om de optiska kontakterna och kontaktstycket i boxen.
Tejpa för hål och ändar med kirurgisk precision så inget damm kommer in.
Det kan väl kännas lite olämpligt att ha den gula fiberkabeln som går in genom väggen hängandes ut från boxen utomhus. Den behöver ju skyddas mot ”våld”.

Insatsen är ganska hög om man gör sönder den blåsta inkommande fibern. Går den av kan den bli för kort för att svetsas om och då får man blåsa in en ny fiber.

Här är inkommande fiberduct fastskruvad i boxen. Dock tål den väl inte hur mycket våld som helst.
Ofta är den inte fastskruvad alls och då tar man inte loss boxen alls.

Och ofta är det ju enklare att fixa ett problem innan kunden gör sönder grejen mer...
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hej,

kan jag koppla loss kontakterna i fiberboxen eller kommer jag då skada installationen på något vis?

Jag ska byta fasad och behöver flytta boxen en bit.
[bild]
Om du delar på fibern .... TÄNK på att laserljuset har mycket hög effekt, i varje fall jämfört med vad dina
ögon med säkerhet tål.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Om du delar på fibern .... TÄNK på att laserljuset har mycket hög effekt, i varje fall jämfört med vad dina
ögon med säkerhet tål.
Nä detta stämmer inte. Men för den skull titta inte in i fibern för det finns ingen anledning för denna laser är osynlig.
En helt normal laser som når ca 10 km utan problem sänder med ca -10dBm detta är ca 10mW. Titt detta får du dra av den dämpningen som är i fibern innan den kommer fram till dig om du inte tittar in i den som kommer inifrån huset.
Men att 10mW är mycket hög effekt håller jag inte med om.
 
Du har ingen bekant som har konto hos en elgross (Solar, Ahlsell mfl) som kan beställa hem en ny villapatch i lämplig längd?
Problem solved.
 
En villapatch kan jag nog ordna men jag förstår inte hur det löser mitt problem?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man ser ju här på forumet ibland att folk klantar till det rätt rejält bara för att kunna tapetsera snyggt och sen frågar de hur man skarvar fibern igen. Den känsliga avskalade fibern får ligga på golvet och går sönder. (Ganska onödigt för övrigt då man kan sätta några små tapetbitar intill och kanske in under boxen lite och sen behöver man inte ha sån precision när man sätter de stora våderna. Ska man spackla och måla kan man väl maskera boxen.)

Till TS ”problem”.

Plocka inte bort boxen från inkommande fiber och den orange slangen..
Boxen utgör jättebra mekaniskt skydd för att inte göra sönder den ömtåliga vita biten av fibern.
Här är ju dessutom fiberdukten fastskruvad i fiberskarvboxen.
Lossa kabelskyddet, U-profilen i metall, för den orange fiberdukten/fiberdlangen, skruva loss boxen från väggen och vik undan slang och box så du kan jobba med väggen. Gör något temporärt skydd så inget går sönder.

Du kan ta ur den gula fiberkabeln nertill ur det blå kontaktstycket, men låt den övre blå kontakten sitta kvar. Den inringade alltså, rör inte den, låt den sitta kvar. Fiberkabeln som går igenom väggen går att lossa i båda ändar.

Var rädd om de optiska kontakterna och kontaktstycket i boxen.
Tejpa för hål och ändar med kirurgisk precision så inget damm kommer in.
Det kan väl kännas lite olämpligt att ha den gula fiberkabeln som går in genom väggen hängandes ut från boxen utomhus. Den behöver ju skyddas mot ”våld”.

Insatsen är ganska hög om man gör sönder den blåsta inkommande fibern. Går den av kan den bli för kort för att svetsas om och då får man blåsa in en ny fiber.

Här är inkommande fiberduct fastskruvad i boxen. Dock tål den väl inte hur mycket våld som helst.
Ofta är den inte fastskruvad alls och då tar man inte loss boxen alls.

Och ofta är det ju enklare att fixa ett problem innan kunden gör sönder grejen mer...
Tusen tack för din beskrivning. Jag tror jag börjar förstå.

jag kan dra ut den gula kabeln för jag markerat med gult?
 
  • Eluttagsinstallation med gula märkta kablar och blå nätverkskontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid grön markering... ;)
Fiberanslutning med grön och blå markering samt potentiell tätningsmassa vid gul pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontakten borde dela sig från kontaktstycket vid blå pil.

Är det mjukt klet eller härdad tätningsmassa vid gul pil?

Och hur nyfiken du än är så titta inte in i fibern och undvik reflexer mot ögonen.
Kan vara lämpligt att stänga av mediaomvandlaren. Det sänds dock osynligt laserljus i båda riktningar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ah ok den delas där uppe. Är det bara dra eller är det något speciellt handgrepp för av få loss kontakten vid kontaktblecket?


Har för mig att det var halvsegt klet. På insidan fick jag bort kletet lätt.
 
Hade liknande dilemma fast inomhus.
Rev ett rum där fiber kom in och tillhörande utrustning satt på väggen.

Ringde den lokala nätägare och förklarade mitt problem. Inga konstigheter sa dom och dagen efter var dom där och monterade bort från vägg samt gjorde en temporär lösning så att jag kom åt bakom medans internet fortfarande fungerade.

När jag var klar hörde jag av mig igen och dom skickade ut en gubbe direkt för montering, fick då även ny modernare utrustning.

Efter jobb var klart och jag ville göra rätt för mig så fick jag inte. Tvingade på dom en påse bullar till kaffet iaf.

Så... Ibland lönar det sig att lyfta på luren.
 
  • Wow
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Sådär nu har jag beställt en offert för arbetet. Vi får se vad Telia säger.

kabeln från gatan kommer in i krypgrunden och sedan ut genom grundmuren och upp på fasaden.

jag funderar på om man inte istället kan sätta fiberboxen i krypgrunden och även sätta mediakonverten därnere.
 
D Derbyboy skrev:
En villapatch kan jag nog ordna men jag förstår inte hur det löser mitt problem?
Det är den kabel som går från fiberboxen till din mediaomvandlare. Du tar bort den gamla gula patchen, lossar fiberboxen från panelen, byter panelen, återmonterar fiberboxen, drar in den nya villapatchen.
 
Byter panelen?
 
Ahhh du menar fasadpanelen?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ingen medieomvandlare i en krypgrund och vill du ändå ha den där får du dra el till den.
Vid projektering godkändes aldrig installation i krypgrund, problem vid installation och framtida arbeten om du behöver svetsa fiber i sådan utrymmen om det blir trångt (var krav från fiberägare).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.