Flyttar snart in i nybyggt hus med tre våningar (varan källare). Misstänker att Wifi-täckning blir en utmaning. Har nu beställt bredband från Telia, inklusive deras router samt även de två extenders som de marknadsför under namnet "Smart Wifi Plus" (https://www.telia.se/privat/bredband/smart-wifi-plus). Extendern de använder är https://www.airties.com/product-4920.html

I huset har jag dragit ethernet till alla rum, från mediacentralen där jag har min inkommande fiber. Min tanke var först att koppla ethernet till alla routrar/extenders, men inser nu att jag har problem. Ovan nämnde extender har ingen inkommande ethernet.

Så frågan är, hur skapa ett bra Wifi på alla tre våningarna (jag räknar med att behöva en router eller extender per våning) där jag fullt ut utnyttjar ethernet? Samma Wifi på alla våningarna så klart.

Tack!
 
En router precis efter inkommande fiber.
En switch efter routern om inte routern har tillräckligt med Ethernetportar.
En accesspunkt kopplad till var sin Ethernetport på switchen (alt routern).

Accesspunkterna bör ”prata med varandra”, bör vara konfigurerade för samma SSID & lösenord.

Om man kör olika accesspunkter med olika SSID så kommer inte anslutna enheter att ”sömlöst” byta accesspunkt utan ligger kvar tills den tappar kontakten.
 
Jag är med på teorin. Men trodde i min enfald att jag kunde använda extenders som acccesspunkter.

Vad ska jag använda som accesspunkt?
 
Dessa Smart Extenders är en perfekt produkt om du inte har ethernetkablar i ditt hus. Dessutom klarar de av att skicka ut fiberTVn trådlöst vilket annars kräver en separat kabel till Iäp-TV-boxarna.
Perfekt för den som inte vill krångla med tekniken eller öppna väggar för att dra nätverk i sitt gamla hus. Har en bekant som är mycket nöjd med dessa. Jag hade iofs för mig att man drog ethernetkabel till första extendern?
AirTies är en slags Mesh-produkt. Mesh är heller inget du behöver som har nätverkskablage.

Du borde i stället satsa på flera roaming-acesspunkter så du får ett stort ”sömlöst” nätverk i hela huset där du kan röra dig fritt utan avbrott när tex din mobil byter mellan olika WiFi-accesspunkter. Hur väl det fungerar beror lite på produkt och hur modern mobil man har.

Du behöver bara en router. Det finns iofs routrar av 3-in-1 typ som går att konfigurera som accesspunkt, repeater eller router, men det nog inte förstahandsvalet om du bygger nytt.

Räkna med 2, kanske 3 väggar eller ett tak/golv med hyfsad räckvidd per Wifi-accesspunkt beroende på krav.
 
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
Jag är med på teorin. Men trodde i min enfald att jag kunde använda extenders som acccesspunkter.
AirTies kan konfigureras både för Mesh och som AccessPunkt.
AirTies as an access point without mesh, länk eyenetworks.
 
  • Gilla
amatör-Kalle
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
AirTies kan konfigureras både för Mesh och som AccessPunkt.
AirTies as an access point without mesh, länk eyenetworks.
You made my day - precis det svar jag var ute efter. Guldstjärna
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Om man vill göra det enkelt för sig.
Du kan stort sett koppla in vilken router som helst på en av dina vånignsplan. Och konfigurera den som en accesspunkt.
 
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
You made my day - precis det svar jag var ute efter. Guldstjärna
Vill man installera en till så hamnar man på beskrivningen hur man konfigurerar en extender för Mesh...men letar man lite till så hittar man

Setting up AirTies Ethernet Mesh, länk
Ethernet mesh gives you the best of both worlds — the ability to combine multiple access points connected wirelessly or by Ethernet cable. Here's how to set it up.

Men de rekommenderar Max 4 st över ethernet av någon anledning. Det är ju inte så produkten är tänkt att användas. Förmodligen blir inte prestanda så bra med Mesh-algoritmer och trafik över ett snabbt 1Gbit/s kablat nätverk som man kan förvänta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.