Sitter och planerar rördragningen i källaren och funderar på vad jag ska välja för vattenutkastare på utsidan.
Två saker jag funderar över, vilken kvalité ska man välja och ska man ha varnatten ute?

Tanken är en utkastare från FM Mattsson:
Vattenutkastare från FM Mattsson med röd och blå anslutning för varm- och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 1, är det bra kvalité på dessa?

Fråga 2, är det dumt att dra ut varmvatten?
Tänker att det många gånger kan vara skönt att ha varmvatten ute MEN finns det risker som tex risk för Legionella?
 
M
Jag satte två vanliga utkastare bredvid varandra, det gör att man tänker sig för innan man använder varmvattnet då man måste flytta på slangen! Och dessutom så kostar två vanliga mindre än hälften av vad FM blandaren du har på bild kostar.

Det var dessutom enklare att borra två hål genom sockeln som kan vara där de hamnar än att vara tvungen att både få dem på rätt höjd och på rätt avstånd.
 
P-plats P-plats skrev:
Sitter och planerar rördragningen i källaren och funderar på vad jag ska välja för vattenutkastare på utsidan.
Två saker jag funderar över, vilken kvalité ska man välja och ska man ha varnatten ute?

Tanken är en utkastare från FM Mattsson:
[bild]
Fråga 1, är det bra kvalité på dessa?

Fråga 2, är det dumt att dra ut varmvatten?
Tänker att det många gånger kan vara skönt att ha varmvatten ute MEN finns det risker som tex risk för Legionella?
1) Hade en sån i förra huset. Under de tre åren funkade den perfekt. Glöm inte att plocka bort slanganslutningen inför minusgrader. Har för mig att den inte är frysskyddad med den påkopplad.
2) stillastående vatten är aldrig bra. Dock är ju legionellarisken mindre då du står utomhus när den används. Risken är högre då man inandas vattenånga med förhöjd legionellahalt.

Jag saknar utkastare med kv/vv idag. Så till våren kommer det att monteras upp en sådan du har på bild.
 
A
Slå till på en med vv o kv, kommer inte ångra dig.
Vi har 2 st på huset o används regelbundet.

Att sätta 2 st "enkla bredvid varandra ser väl bara budget ut o inte direkt smidigt att få till en blandning
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Klart du skall ha det, har själv haft det i 6 år nu och är supernöjd.Det kan tyckas lite lyxigt med varmvatten men det är kanon vid diverse rengöring osv.:cool:
 
Låter som jag är på rätt spår... (y)
 
Med kall och varmvatten så kan man med gott samvete duscha på gräsmattan under bevattningsförbud. Så välj absolut en sån
 
Ett annat tips vid rördragning till vattenutkast är att dra grovt rör till kallvatten så att man kan få ut bra flöde om man vill vattna. Jag har 22 mm och det är stor skillnad på flöde om man jämför med grannen som bara har 12mm.
 
M Mardigan skrev:
Ett annat tips vid rördragning till vattenutkast är att dra grovt rör till kallvatten så att man kan få ut bra flöde om man vill vattna. Jag har 22 mm och det är stor skillnad på flöde om man jämför med grannen som bara har 12mm.
Bra tanke, har flyttat inkommande vatten och kommer dra om allt i pannrummet så detta ska jag verkligen fundera på. (y)
 
Nu sitter den på plats men rördragningen får vänta lite...

Tvättställsblandare monterad på vägg, anslutningsrör ej inkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Med kall och varmvatten så kan man med gott samvete duscha på gräsmattan under bevattningsförbud. Så välj absolut en sån
Hur menar du nu:thinking:
 
Handyman 1 skrev:
Hur menar du nu:thinking:
Iskallt vatten är ingen höjdare att duscha i. Men har man även varmvatten så kan man ställa in vattnet på en lagom temperatur och duscha. En positiv effekt av detta är att gräsmattan får vatten med.
 
A
Ah,du menar att man duschar ute istället för inne,och därmed inte slösar med extra vatten för vattning! då är jag med i matchen:oops::D
 
Otroligt bra att ha varmvatten ute. Skönt att slippa gå in och hämta en hink med varmvatten när man ska tvätta något ute.

satte upp en likadan för 6 år sen och är väldigt nöjd. Men skulle kanske valt med två kranar. Har man slangen på och stängt av med munstycket så skvätter det ganska när man ska koppla loss slangen och fylls en hink med varmvatten.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Krilleman
Jag har två FMM med KV/VV på mitt eget hus.

Blandningsventiler på båda för VV-sidan så jag kan ställa temperaturen på VV.

Otroligt skönt, och skulle jag flytta är det nog detta som jag skulle göra först.

Värt var enda krona!
 
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.