Som ni ser på inlagd bild har vi saltutfällningar i krypgrunden.
Utvändigt är det en plattyta. Och sett till nivån där den mesta av kalkutfällningen sker så är det t.o.m ovan mark (sett utvändigt förståss). Men ändå finns det inga vattenansamlingar mot huset vid nederbörd.

Kan det vara så att grundmuren suger fukt?
Avfuktar finns och RF hålls mellan 55-60%.

Vad tycker ni man bör göra?
 
  • Krypgrund med saltutfällningar på betongmur och synlig fukt, ingen vattenansamling syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukten kommer utifrån och det bruket som saltet kommer från , har du smakat på det. Kan vara att du har en avfuktare ner och då torkar insidan och fukten vill till det torraste stället, vad händer om du stänger av avfuktaren. Har du en massa fukt från mark under kommer kvoten att öka. Vad ligger på mark under bara jord eller plast ovan på. Hur är det på utsidan med stuprören, går dom bara ut på mark eller rinner det bort genom rör. 90% av fukt genom grund beror på takvatten.
 
Smakar tydligt salt.
Ligger plast på marken och allt annat är snus torrt och det är för övrigt ett väldigt bra klimat nere i krypgrunden.
Även spindelnät vilket inte brukar förekomma i fuktig miljö.
Alla stuprör är kopplade och lövuppsamlaren underhålls noga så att det inte riskerar svämma över.

Blir så velig över vad jag ska göra, om jag behöver göra något?
Skulle det vara problem med dräneringen hade fukten vandrat nerifrån och upp, men nu är det som sagt utfällning i fogarna uppe i marknivå. Vilket också syns tydligt - och då förstår jag om ni naturligtvis tänker att det måste vara exempelvis eller annan fukt som står mot grundmuren, men det har aldrig hänt


J jonaserik skrev:
Fukten kommer utifrån och det bruket som saltet kommer från , har du smakat på det. Kan vara att du har en avfuktare ner och då torkar insidan och fukten vill till det torraste stället, vad händer om du stänger av avfuktaren. Har du en massa fukt från mark under kommer kvoten att öka. Vad ligger på mark under bara jord eller plast ovan på. Hur är det på utsidan med stuprören, går dom bara ut på mark eller rinner det bort genom rör. 90% av fukt genom grund beror på takvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.