Vi tänker göra en uteplats av betongplattor.
Ca. 16 m långt, 3 m brett, på baksidan av huset.
Nån som vet hur man går tillväga?
Ska man gräva ur först, och sen fylla med nåt?
Hur mycket isåfall?
Andra tips och råd välkomna
 
Tack för länken. Den enda informationen jag behöver nu är hur man ska räkna ut hur mycket bärlager och sättsand man behöver till ca. 48 m2 stor uteplats. Vet ju att det ska vara ca.15 cm bärlager och 5 cm sättsand,men vad kan det vara i vikt då?
 
Min rekomendation är att du sätter plattorna i ca: 20 cm stenmjöl glöm sättsanden och bärlag.
 
Det behöver man inte vara någon raketforskare för att räkna ut! ;) Snabb huvudräkning borde ge:

0,05m x 48m2 = 2,4 m3 sättsand
0,15m x 48m2 = 7,2 m3 bärlager

Ta dessa siffror gånger densiteten på den sättsand resp. bärlager du tänker använda så får du vikten.
 
Piece: Har du egen erfarenhet av att skippa bärlager och bara använda stenmjöl?
 
Japp, förra sommaren la jag ca40 kvm i bara stenmjöl vilket rekomenderades av en kompis. Otroligt lättjobbat, bara att dra av och släppa ner plattorna sedan man har vattnat stenmjölet. Ingen padda eller annat. Och still har dom legat oxå än så länge. Kan inte annat än rekomendera det!
 
Jag jobbar som markarbetare o lägger en hel del plattor..
Bara stenmjöl är absolut inte att rekommendera pga att stenmjöl innehåller material med fraktioner från 0-4 mm.. o ju mer sand o tätare materialet är ju mer tjälskjutande är det..
20 cm sättsand utan att padda är ren idioti.. jag skulle gärna se hans resultat, live.. kan nog garntera att det inte är 100% jämnt i ytan..
 
Tack för svaren. en fråga till: Är det bättre att sätta plattorna på vår-sommar-höst eller kan man göra det på senhösten-vintern också?
 
Inte för jag är nån expert men du ska nog göra jobbet när det är + grader i luft och i mark. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.