I nya fritidshuset finns fast telefonabonnemang.
Nuförtiden använder man ju mest mobilen när man inte är hemma så den fasta telefonen behöver jag inte.
Men jag vill istället kunna surfa i fritidshuset.

Måste jag betala för ett fast teleabonnemang bara för att jag vill surfa på internet? Det är ju inte ens samma frekvenser? Borde inte Telia kunna filtrera bort snackfrekvenserna och släppa igenom mitt surfande så att det räcker med att betala internetavgifterna?

Finns det inga smidiga genvägar att ta?
 
Du ska inte behöva ha fast abb för att skaffa adsl.. kolla med tex bredbandsbolaget.
 
Hemmakatten
neiden skrev:
Du ska inte behöva ha fast abb för att skaffa adsl.. kolla med tex bredbandsbolaget.
Fungerar möjligtvis i teorin, men inte i praktiken. >:( Har hört från flera håll i vänskapskretsen att fast abonnemang inte behövs. Men jag känner inte till någon som gjort så i praktiken.

Vid många kontakter med både Telia och Bredbandsbolaget under de senaste veckorna (se min tidigare tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1125086924 ) hävdar båda att man absolut måste ha ett fast abonnemang. Det är t.o.m. så att man inte ens kan begära flytt av adsl-abonnemanget förrän man flyttat fasta telefonabonnemanget. :-/
 
Har ringt Telia och en kunnig i kundstjänsten menade att tekniken redan finns men att det just nu är ett ärende för Post- och Telestyrelsen.
Inom några månader ska det vara möjligt!
 
Hemmakatten skrev:
Fungerar möjligtvis i teorin, men inte i praktiken. >:( Har hört från flera håll i vänskapskretsen att fast abonnemang inte behövs. Men jag känner inte till någon som gjort så i praktiken.

Vid många kontakter med både Telia och Bredbandsbolaget under de senaste veckorna (se min tidigare tråd [länk] ) hävdar båda att man absolut måste ha ett fast abonnemang. Det är t.o.m. så att man inte ens kan begära flytt av adsl-abonnemanget förrän man flyttat fasta telefonabonnemanget. :-/
Jag sade upp mitt Telia abonnemang när jag började köra BBB med IP telefoni, så ovanstående känns inte igen.

För övrigt lär det vara en del intressanta 3G routrar på gång, kan ju funka för Dig om det finns 3G täckning vid Din sommarstuga.

/Per
 
Hej enda skälet till att fast telefon behövs är att skanova har en tjänst där man via telefonnummer kan kolla kvaliteten på linan till abbonemanget, dvs vilken hastighet du kan köra.

// Goerana
 
För att föröka reda ut detta så:

1. PTS kräver att Telia ska leverera en grossisttjänst till andra operatörer som inte kräver teleabb i botten. Hittills gör inte Telia detta och PTS vill ha ett vitesföreläggande för att tvinga Telia att ta fram tjänsten.

2. Utan teleabb så kan det funka - fram till det att Telia städar stationen nästa gång. Då tar de bort de "oanvända" anslutningarna och eftersom det inte finns nått teleabb så är det oanvänt.

3. Telia använder telenummret som unik identifierare i vissa system. Detta kan bli lite rörigt utan nummer
 
Man skall inte alltid stirra sig blind på ADSL. Du kanske har möjlighet att köra trådlöst riktig bredband. (ADSL är inte riktig bredband, men det kan vi diskuttera i en annan tråd).

Själv bor jag i Nora och kör trådlöst via NoraNet. Det finns även i Kalmar län har jag hört. Sök på nätet. ;)
 
Men vad är kostnaden för trådlöst jämfört med "vanligt"?
I ett fritidshus vill man inte betala mer än hemma.

 
Här i Nora betalar vi c:a 200 kronor per månad. Eftersom vi är en förening som kör NoraNet och inte ett profithungrig företag kan man köra under sommarhalvåret för att sedan koppla ur sig under vintern.

Hårdvaran kostar ett par tusenlappar.

Men det är här i Nora. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.