Hej.

Relativt nyinflyttad i huset så första kalla säsongen är på ingång.

Försöker felsöka varför några av mina radiatorer inte blir lika varma som resterande.. har luftat alla, tagit bort termostaterna och sett till att alla ventiler är fullt öppna men fortfarande är det två/tre st av elva st som inte blir varma..

Har tvårörssystem, de radiatorer som inte blir varma är tre troligtvis eftermonterande radiatorer och finns inget sätt att kontrollera om de tidigare har blivit varma. De befinner sig i källaren, på lika långt avstånd från pumpen vissa på övervåningen men de blir varma.

Systemet börjar bli till åren, så misstänker att det kan vara c-pumpen som börjar bli trött eller alltid varit för trött för den nuvarande uppsättningen. Men innan vi ger oss på att eventuellt byta ut den så försöker jag leta mig fram till något smutsfilter på mina rör men hittar ingenting förutom bild nedan, vad är det för koppling?

Bifogar även bild på cirkulationspumpen.

En Grundfos Alpha cirkulationspump monterad på kopparrör med tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemsrör med koppling och ventil mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Radiatorventilerna har väl fastnat. Knacka hårt på pinnen som sticker ut. Pinnen ska fjädra ut om man trycker in den hårt.
 
Magnus E K
Antar att du kollat att pumpen verkligen snurrar? Centrumskruven ser ut att ha lossats ganska många gånger vilket antyder tidigare problem. (Radiatorer som ligger högre än värmekällan kan bli varma ändå i och med självcirkulation; så funkar det i mitt hus.)
 
G Granström2 skrev:
Radiatorventilerna har väl fastnat. Knacka hårt på pinnen som sticker ut. Pinnen ska fjädra ut om man trycker in den hårt.
Nej, dom fjädrar bra.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antar att du kollat att pumpen verkligen snurrar? Centrumskruven ser ut att ha lossats ganska många gånger vilket antyder tidigare problem. (Radiatorer som ligger högre än värmekällan kan bli varma ändå i och med självcirkulation; så funkar det i mitt hus.)
Japp, lossade skruven och den snurrar väldigt dåligt i intervaller och kändes klen.. har dock inget att jämföra med(ingen erfarenhet av tidigare cpumpar)..
 
A
G Granström2 skrev:
Radiatorventilerna har väl fastnat. Knacka hårt på pinnen som sticker ut. Pinnen ska fjädra ut om man trycker in den hårt.
Helt fel

Knacka på huset.

Släpper av vibrationer inte kraft!
 
Henrik Nordlander skrev:
Helt fel

Knacka på huset.

Släpper av vibrationer inte kraft!
Var har du läst det någonstans. Vanliga danfossventiler släpper inte utan hjälp. Nu var ju ventilerna öppna också så något annat problem måste det vara.
 
J Jonathan Wahlgren skrev:
den snurrar väldigt dåligt i intervaller och kändes klen[/QUO)
Vrid på vredet min max och lyssna samtidigt med örat mot pumpen. hörs om den ökar i fart. Det klen, det går att hålla fast den med en mejsel nästan i hålet under skruven på max
 
hör ingen skillnad när jag ökar från min till max och oavsett läge eller ser någon skillnad
 
Du har avstängare just ovanför och just nedanför pumpen (mejselspåret, med insex/torx i mitten) Vrid det så det står tvärs över röret på båda, demontera pumpen och rengör den, det kan vara skit i pumphuset, blir där ingen skillnad har du i alla fall försökt.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Du har avstängare just ovanför och just nedanför pumpen (mejselspåret, med insex/torx i mitten) Vrid det så det står tvärs över röret på båda, demontera pumpen och rengör den, det kan vara skit i pumphuset, blir där ingen skillnad har du i alla fall försökt.
testade att plocka isär, spolade igenom men samma lika efter att jag satte tillbaka den så tror inte att det är problemet..

Är det vanligt att typ något kretskort eller sånt kring el-delen blir sämre med åren?
 
Magnus E K
Jag är inte expert på detta, men det sitter en kondensator (normalt en stor rund "burk") i som kan bli dålig med tiden. Men vet inte om det är värt att byta denna eller om man brukar byta hela pumpen.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Den sortens pump bytes i sin helhet, sitter en elektronik i den, inte som dom gamla hederliga, duger med vad som helst som bygger 130 mm, behöver inte vara en alfa, andra enklare har ett reglage med 1 - 3 och fungerar bra. Kolla in priserna, kan skilja rätt bra.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Den duger bra och men är inte så kraftig ,lyfthöjd 4 meter , bäst med 6 meters, du klarar dig
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.