Hej,

Vi har nyligen köpt en tomt där detaljplanen tillåter oss bygga 2-plan, 7,5meter höjd och 15,8x5,1 meters hus.

Har ni några idéer på planlösning eller helt enkelt hur vi ska tänka när vi ska projektera ett sådant, lite speciellt hus, kan man nog säga.

Våra behov är följande:
Nedre plan ska innehålla tvättstuga, kök (köksö måste finnas) vardagsrum, dusch/Wc (handikappanpassad) och ett sovrum/lekrum.

Övre plan ska innehålla 3 sovrum, varav ett större (15) och 2 mindre (8-10 kvm), Badrum (7-10) och möjligtvis ett kontor (6-8kvm)

Finns det några ”blivande” arkitekter som vill ta sig an utmaningen för en första skiss så hör av er.
 
  • Byggtomtens ritning med mått, inklusive en markerad plats för ett framtida hus på 81,2 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som en intressant uppgift.
Har du länk till detaljplanen?
 
Perfekt!
Ska ta en kik under morgondagen
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Perfekt!
Ska ta en kik under morgondagen
Härligt, tackar
 
Ladhusmodeller är snygt tycker jag.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ladhusmodeller är snygt tycker jag.
Tveksamt om det finns färdiga moduler med de måtten jag har att förhålla mig till.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
bonano90 bonano90 skrev:
Tveksamt om det finns färdiga moduler med de måtten jag har att förhålla mig till.
Nej, några färdig moduler lär nog inte finnas.
 
Vet någon om det är tillåtet att överbrygga prickmark? Isf skulle man kunna låta övervåningen konsola ett stycke för att få en större övervåning.
 
Lite på ena sidan som ett tyrolarhus då . blir en gång under. sen med prickmark tveksamt
 
Du kan planera för att efter färdigställande av huset bygga en attefallstillbyggnad. Denna får du göra på prickmark.
Beroende på vilken sida entrén kommer vara så kan du t.ex söka bygglov för ett hus med minimal hall och sedan bygga en rejäl entré med klädkammare som attefall på prickmarken.
 
P Patrik Friberg skrev:
Du kan planera för att efter färdigställande av huset bygga en attefallstillbyggnad. Denna får du göra på prickmark.
B bossespecial skrev:
Vet någon om det är tillåtet att överbrygga prickmark? Isf skulle man kunna låta övervåningen konsola ett stycke för att få en större övervåning.
Vi tänkte en tillbyggnad på 15-30 kvm. Tror inte bygglov behövs om vi går vidare med 15 kvm. Huddinge kommun. Men hur blir det på den delen där man ska ha tillbyggnad? Jag menar måste man inte få slutbesked först och då måste ju huset byggas klart.
 
Du måste ha slutbesked för huset innan du börjar med attefallstillbyggnad.
 
J jonaserik skrev:
Lite på ena sidan som ett tyrolarhus då . blir en gång under. sen med prickmark tveksamt
Förstår nog inte riktigt vad du menar men utkragande balkonger är ju ok i många fall. Dock ställs det även krav på den fria höjden mellan mark och uk byggnad.
 
Naturligtvis, men du ska ju ha ett hus i 2 plan och normalt är min 2,4 meter mellan dom och då blir det bra höjd under. Det är en undervåning som är mindre än övervåningen, den sistnämnda står då på pelare utanför den undre och blir som en loftgång under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.