Hej!
Vi är i planeringsstadiet för att bygga hus. Vi tänker oss järnvitriol på träfasaden. Kan någon hjälpa oss med för och nackdelar med detta pigment?
Mvh
Anna
 
Klicka på forumsök och skriv järnvitrol så finns mycket att läsa i ämnet , många inlägg.
 
  • Gilla
Nybygganna
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klicka på forumsök och skriv järnvitrol så finns mycket att läsa i ämnet , många inlägg.
Tack för tipset
 
  • Gilla
megstam
  • Laddar…
Har själv dito på huset i 25 år nu , mörknar betydligt på solsidan , är allergisk mot målarfärg ( inte kroppsligt ) Måla måla måla med jämna mellanrum är inte min stil.
 
  • Gilla
Nybygganna
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har själv dito på huset i 25 år nu , mörknar betydligt på solsidan , är allergisk mot målarfärg ( inte kroppsligt ) Måla måla måla med jämna mellanrum är inte min stil.
hur har fasaden, alltså själva träet stått sig genom åren? Har du behandlat med något under resans gång eller är det järnvitriolat en gång bara? Mvh
 
Har inte gjort ett dugg med fasaden, helt bra i trät och inga rötor. Vet inte om det kan bero på att jag har lite bredare takutsprång så det regnar på fasaden. Men ofta kan det blåsa och fasaden blir plaskvåt och torkar snabbt upp. PÅ solsidan har den blivit som lite svart och skuggsidorna ljusare, det med att den ska bli en grå yta bryr jag mig inte om, bor på landet i naturen så kulören passar bra. Och framförallt ingen målning av fasaden, har en engelskröd kulör på omfattningen av fönster/dörrar, enda färgen. och inte behövt måla om den heller.
 
J jonaserik skrev:
Har inte gjort ett dugg med fasaden, helt bra i trät och inga rötor. Vet inte om det kan bero på att jag har lite bredare takutsprång så det regnar på fasaden. Men ofta kan det blåsa och fasaden blir plaskvåt och torkar snabbt upp. PÅ solsidan har den blivit som lite svart och skuggsidorna ljusare, det med att den ska bli en grå yta bryr jag mig inte om, bor på landet i naturen så kulören passar bra. Och framförallt ingen målning av fasaden, har en engelskröd kulör på omfattningen av fönster/dörrar, enda färgen. och inte behövt måla om den heller.
låter ju helt fantastiskt ! har du någon bild ?
 
O oYes skrev:
låter ju helt fantastiskt ! har du någon bild ?
Är inte på plats nu, återkommer i morgon
 
  • Gilla
oYes
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är inte på plats nu, återkommer i morgon
bild mottages tacksamt !
 
O oYes skrev:
bild mottages tacksamt !
Ledsen det kom lite annat emellan och mörker , lägger in bilder i morgon
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ledsen det kom lite annat emellan och mörker , lägger in bilder i morgon
Tusen tack!!
 
J jonaserik skrev:
Ledsen det kom lite annat emellan och mörker , lägger in bilder i morgon
:)
 
Du har PM
 
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
J jonaserik skrev:
Har själv dito på huset i 25 år nu , mörknar betydligt på solsidan , är allergisk mot målarfärg ( inte kroppsligt ) Måla måla måla med jämna mellanrum är inte min stil.
Hur gjorde du med baksidan av virket, grundmålade du det innan uppsättning av panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.