Hej,

Jag och min fru flyttade till hus för första gången nu i somras. Vi har bergvärme samt en kamin som komplement.

Jag skulle vilja nyttja värmen från kaminen mer. I nuläget finns inga rör eller ventiler som sprider värmen vidare till resterande av huset.

Som ni ser ligger inte kaminen jättebra till (eller??) så det blir väldigt varmt i matrummet där kaminen är. Efter en stund börjar man även känna av värmeökning i vardagsrum men det tar lång tid innan värmen tagit sig dit. I övriga rum skulle jag inte säga det ökar mycket alls. Max ett par grader efter många timmars eldning.

På planritningen så har jag markerat vart kaminen är samt vart jag funderar på att sätta ventiler (över dörrposterna) för att på så sätt sprida värmen. Värmen är ju mestadels i taket så bör vara där uppe man skall sätta ventilerna i så fall.
Jag har även tagit bilder och markerat som jag tänkt.

Skulle det vara en bra lösning som skulle hjälpa mycket, att ha vanliga ventiler (utan motor) på följande ställen? Skulle det ens kunna sprida sig bra till exempelvis det sovrummet längst ned till höger med endast ventiler?

Vore även trevligt att vid behov kunna värma upp uterummet (inglasat) med den värmen.

Jag vill komma så billigt undan som möjligt, men ändå få en bra effekt.

Jag har läst lite om att man kan sätta ventil i taket ovanför kaminen sen dra rör till alla rum. Men det kostar ju en del..

Vad tror ni? Eller har ni andra förslag?

Huset ligger på 103 m2, så det är inget jättehus.

Tack på förhand :)



Planritning över ett hus med markeringar för kaminplacering och föreslagna ventilpositioner för värmespridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matrum med tänd kamin och röda markeringar där ventilinstallation övervägs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med röda markeringar där användaren föreslår placering av ventiler för värmespridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ger inte bergvärmen bra effekt? Kaminen kommer inte ge er någon stor skillnad med din plan, knappt märkbart. En klassisk takfläkt är mer effektiv
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jo då, men tanken är att hålla ner värmekostnaden på vinterhalvåret. Dvs inte ha jättevarmt på bergvärme.

Vad krävs för att sprida värmen då?
 
Kraftiga fläktar som lever om men ni kommer inte få någon ekonomi i det, då hade det funnits smarta lösningar för länge sen...
 
Ventiler kommer inte göra någon större skillnad. Jag har stor öppning mellan köket med kaminen och vardagsrummet och även om jag kan se kaminen så når värmen inte mig i vardagsrummet förrän det varit över 25 i köket i en timme eller två.

Värmeflyttning med luft kräver fläktar modell större.
 
Ta bort vägg mellan matsal och vardagsrum. Inte det billigaste kanske.
 
Ett dyrt men effektivt sätt att få jämnare temp i hela huset är att installera ett FTX-aggregat som återvinner stora delar av värmen samtidigt som ni får bättre luftombyte i huset. Krävs mycket rördragning dock.
 
Hade liknande situation i förra huset. Vi fullöste det med en fet kontorsfläkt uppe på en hög hylla nära kaminen som blåste snett nedåt mot dörren till resten av huset. Det lät en del och var inte direkt snyggt, men det hjälpte en del och vi hade den bara på när det började bli varmt i rummet med kaminen.
 
Hej. Nån som vet om AirMove 2.0 funkar bra?
 
A AndreasCh skrev:
Hej. Nån som vet om AirMove 2.0 funkar bra?
Vet ej hur dom funkar men jag har hittat en alternativ värmeflyttare från företaget Elementfläkten så man slipper borra hål genom väggarna. Undra vilken som är bäst?
 
  • Jämförelse mellan två värmeförflyttare ovanför en dörr, en med och en utan kanal, med röda pilar som visar varmeflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Einh skrev:
Vet ej hur dom funkar men jag har hittat en alternativ värmeflyttare från företaget Elementfläkten så man slipper borra hål genom väggarna. Undra vilken som är bäst?
tack för tipset, verkar smidigt men då krävs el ovanför dörrarna å andra sidan.
AirMove 2 funkar så här:

Mvh Andreas
 
Självdrag som ventilation?

När ni eldar i kaminen och kaminen suger luften från rummet som kaminen är placerad i så blir det undertryck och luft från andra rum åker in i kaminrummet.

Går det att göra en ventilationskanal så kaminen tar luft från rummet(gaderob?) på andra sidan väggen så dras varmluften ut i köket när ni eldar.

En annan billig "lösning" är datorfläktar med adapter 230v till 12v som står strategiskt utplacerade.
Flyttar Ca 140 kubik luft ljudlöst i timmen.
 
Värmeflyttare blir fel igentligen. Bäst effekt får man om man drar kall luft längst bort ifrån kaminen och släpper ut den vid kaminen.
Då hjälper man den naturliga konventionen.
Då behövs heller Inga kraftiga fläktar.
Gjorde så själv i sommarstugan med hjälp av ett spirorör och en datorfläkt.
 
Gäller ju såklart att man har en öppning så den varma luften kommer bort till det kalla rummet när man suger ut den kalla
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.