Har riktat upp ett garagetak på ca 60m2
Ny råspont, papp och läkt.

jag har lagt tillbaka gamla takplåten,
Anledningen är att jag ska byta panel på huset och då kommer ha ställning mm på detta tak.
Ny plåt kommer läggas när det är klart.
Säg att det kommer ta 2-3 år för att inte vara för optimistisk.

Jag har några 100 skruvhål

bör jag täta dem och isf hur?

Närbild på ett återanvänt garagetak med takplåt och synliga skruvhål på råspont, papp och läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C camaro1969 skrev:
Har riktat upp ett garagetak på ca 60m2
Ny råspont, papp och läkt.

jag har lagt tillbaka gamla takplåten,
Anledningen är att jag ska byta panel på huset och då kommer ha ställning mm på detta tak.
Ny plåt kommer läggas när det är klart.
Säg att det kommer ta 2-3 år för att inte vara för optimistisk.

Jag har några 100 skruvhål

bör jag täta dem och isf hur?

[bild]
Ja, annars kommer det ju in vatten där..
 
Jag har inte full koll men trycktät popnit borde funka. Det fanns tyvärr inte att köpa på min lilla ort så jag körde med vanlig nit på sommarstugetaket. Det blir ett litet hål efter pinnen men tänker att det är bättre än innan.
 
Jag är total amatör så du får ta mina ord för vad dem är. Men det kommer ju såklart läcka in lite. Men har du pappat allt på rätt sätt så ska det vara tätt under plåten... Så om du byggt korrekt så ska väl några säsonger sådär inte vara hela världen.
Men som sagt, amatör och hobbytyckare..
 
Hej

Det kommer inte läcka in katastrofalt mycket där, förmodligen kommer mer väta från kondensen under plåten.
Ska du ändå byta inom kort är det ingen fara givet riktigt underarbete.
Vill du göra något, ta tejp eller silikonpluttar eller skruva i mer takskruv med gummitätning .
 
Tejp!
 
F Fluxor skrev:
Tejp!
Ja, precis, en bit åldersbeständig tejp över hålen borde göra att det är tätt nog för ett par år...
 
Rickard.
Vattentät/trycktät nit funkar. Men en farmarskruv är enklare, biter inte en vanlig överlappsskruv i hålen så kan man nog använda samma skruv som man t ex använder för att skruva fast snörasskydd direkt i plåttak. Dom är grövre än vanlig farmarskruv och biter riktigt bra direkt i plåt.
 
När jag återanvänder gammal takplåt till att täcka saker med så brukar jag vända den upp och ner. Då kommer de gamla hålen på åsarna istället för i dalarna. Ser ju lite sådär ut, men det funkar bra.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vattentät/trycktät nit funkar. Men en farmarskruv är enklare, biter inte en vanlig överlappsskruv i hålen så kan man nog använda samma skruv som man t ex använder för att skruva fast snörasskydd direkt i plåttak. Dom är grövre än vanlig farmarskruv och biter riktigt bra direkt i plåt.
Kallas även staps och finns i grövre dimensioner, jag hade använt 6,3 x lämplig längd
 
Tack för svar,

Det är riktigt gjort under så det bör klara sig

kändes som onödiga pengar att köpa skruv

dock ska ja testa kleta på lite silicon, livslängden på 2-3 år blir nog lagomt:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.