Hej,

Har fått en vattenskada och ska byta innertak i vardagsrummet. Tänkte göra det själv och försäkringen vill att jag beräknar vad jag behöver i tid samt materialkostnad. Det är ca 90 kvm som ska bytas. Har aldrig rivit ner och monterat nytt tak så jag tänkte höra om nån har någon uppfattning om vilken tid det skulle ta. Tänkte köra med huntonit skivor. Antar att verktyg för att utföra jobbet får jag själv stå för. Ska byta vindskydd till altan och för det jobbet kommer jag att behöva en kapsåg. Det är samma försäkringsärende.

Någon snickare som vet vad det skulle kosta att leja bort jobbet och få ett fint slätt innertak med gipsskivor?
 
Varför ska du göra det själv? Enligt min erfarenhet är det den sämsta affären du kan göra. Svårt/omöjligt att få ut vettig timpenning för eget jobb.

Fast man kan ju förstås testa... bestäm en vettig timpenning, uppskatta tid och ta det gånger 3.14 osså en gång till gånger 3.14 och lägg sedan dit materialkostnaden (som ju bör vara enkel att beräkna)
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Om du bara ska återställa skadorna till "originalskick" ser jag inte någon vits med att göra jobbet själv, speciellt om du är ovan med dessa jobb. Då är det bättre FB får betala en firma.
Men hade du tänkt göra lite ombyggnationet samtidigt, så kan det vara bättre ta kontantreglering av skadan och sen använda dom pengarna som en del i ombyggnaden.
Har själv gjort så vid två tillfällen
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag har haft en vattenskada där större delen av markplanets innergolv måste rivas bort och bytas ut. Försäkringsbolaget anlitade ett byggföretag på löpande räkning att riva ut och sanera. Sedan gjorde byggföretaget en offert på att återställa. Jag blev erbjuden att återställa själv mot en ersättning motsvarande 65% av byggföretagets offert. Då jag passade på att även installera undertrycksventilation i golvet i samband med återuppbyggnaden gjorde jag jobbet själv. Många timmar blev det ju men jag är nöjd.
 
T
Bästa du kan göra är att ringa ut ett eller två företag , be dom ge en offert på hela jobbet.
Utifrån den så kommer det bli en kohandel med försäkringsbolaget om hur mycket du ska ha för att göra jobbet själv.
Då kan du själv ta beslutet om du har någon vinning av att göra själv eller om det är lika bra försäkringsbolaget tar allt.
 
C
T Takläggare skrev:
Bästa du kan göra är att ringa ut ett eller två företag , be dom ge en offert på hela jobbet.
Utifrån den så kommer det bli en kohandel med försäkringsbolaget om hur mycket du ska ha för att göra jobbet själv.
Då kan du själv ta beslutet om du har någon vinning av att göra själv eller om det är lika bra försäkringsbolaget tar allt.
Det där är ju inte just mot företagen.... Om du inte betalar för offerten....
 
  • Gilla
DoktorMekonium
  • Laddar…
T
C carra skrev:
Det där är ju inte just mot företagen.... Om du inte betalar för offerten....
På så sätt får han fram vad kostnaden blir för hela jobbet om försäkringsbolaget måste stå för reparationen .
Oftast har försäkringsbolaget avtal med några större byggföretag som då har ett fast timpris för deras arbete, den upphandlas ,antingen varje år eller vartannat år.
Så handläggaren vet inte alls vad det kan komma att kosta, handläggaren är inte ens ett proffs på byggnationer och reparationer, dom vet vad jag som hantverkare vill ha när jag lagt offert, eller utför jobbet på timme.

Handläggarens uppgift är att fixa problemet , gärna kostnads effektivt , du ska se handläggaren som en projektledare, han kan inte allt utan lite här och var.
Anledning till att dom erbjuder att man kan göra jobbet själv är kostnads effektivt , samt en massa reklamationer , dom finns inte då , därför blir det en kohandel, försäkringsbolaget kommer ge ett bud, som någon sa 65% , ja brukar jag säga låt företaget då göra det så kostar det nästan det dubbla , men jag kan tänka mig göra det för 90% av offert, då brukar man kunna mötas på en högre nivå.
Som sagt bevaka att en kund har reklamationer och ev skader som brukar kunna uppkomma när en massa hantverkare utför arbetet , dessa slipper då försäkringsbolaget, så vinn vinn situation.
 
Be om en Meps? Handläggaren ska kunna räkna fram en rättvis ersättning till dig.
 
N
Blev i början av året drabbad av en kraftig vattenskada.
Försäkringsbolaget (LF) tog hit (sin) en seriös byggfirma som räkna på vad det skulle kosta att återställa.
X antal hundra tusen, jag fick välja om jag ville anlita byggfirman eller få 70% av summan i handen i stället.
Jag kunde få 100% av byggarens summa om jag kunde uppvisa kvitton på det.
Jag valde byggaren, grannen valde att göra det själv och fick 350k i fickan, annat försäkringsbolag.
Jag drabbades dock värre.
Min poäng är att TS borde kunna kräva att hans försäkringsbolag tar dit ett bolag som räknar på detta.
 
Tack för alla svar. Ingen kunde fixa skadan innan början av nästa år så det lutar åt att göra det själv. Nu har jag rivit ned de skadade skivorna och plastfolie ovanför dem var fuktig med synliga vattendroppar. Visst kan kan ta bort en bit av folie för att komma åt isolering och sen tejpa över hålet med en ny ångspärr?
 
  • Fuktig plastfolie med vattendroppar synlig efter rivning av skadade skivor i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.