Hej!

Nu har jag några frågor igen... Ambivalensen inför val av bord och stolar är total sedan maken helt plötsligt vägrar sjuanstolar eftersom "de inte är tillräckligt sköna".  >:( Nåja, kompromisser hör äktenskapet till och idag har vi faktiskt lyckats enas om allegro-bordet från Stolab (www.stolab.se).  ;)

Jag är dock osäker på detta med björkträ. Blir det inte gult och fult efter ett tag? Med tanke på att vårt nya hus har ekkök och ekkgolv funderar vi dessutom på att beställa ett vitbetsat eller såpat bord, för att få den "vita känslan". MEN hur håller sig ett sådant bord? Hur sköter man om det? Ett oljat bord kan man ju lätt förnya genom att slipa och olja igen, men ett betsat eller såpat... Det låter lite svårt!

Sedan är vi såklart fullständigt oense om stolarna.  Jag gillar allegrostolarna med sadelgjord. De är otroligt sköna och stilrena enligt min mening. MEN maken tycker att a) de är för dyra (men jag kan nog övertala honom  ;)) och b) att de kommer att bli förstörda när våra barn spiller ketchup och annat på dem (de ska användas som vardagsstolar). Därför undrar jag nu om någon vet hur sadelgjord fungerar som material. Drar det till sig fläckar eller är det lätt att rengöra? Erfarenhet och goda råd mottages tacksamt.

/Lena
 
Såpat är väl ömtåligare än oljat, men inte svårare att sköta ;) Torka av med såpvatten så underhåller du det samtidigt. Jag använder gärna FAXE olja och såpa, en hel vägg i tvättrummet var bara såpad :-[ och höll sig hur fint som helst. Dörrar och trappan som var oljade torkades med såpa. Kolla med fabrikanten vilket fabrikat de använder.
Sadelgjord tror jag att du kan gå på med skurborste om du vill, risken är väl om den krymper, eller om ni ska ha den svarta att den bleknar :-/
 
Tack för svaret!!

Jag har nu funderat och tror dessvärre inte vi vågar ge oss på ett massivt bord. Idag hittade jag istället ett laminerat superellipsbord på annons och vi gick och kollade på det. Det är ju ett sådant vi ska ha!! Det är så himla fint och passar kanon i nya huset. Vi är dessutom överens och det är såklart aldrig fel. ::)

Nåja, bordet såldes av en storrökande tanta och det låg ett antal katter på det... Dessutom var det rejält repigt och en annan spekulant hade redan bjudit 12500:-. Nej tack sa vi och fortsätter vårt letande... Som verkar ha blivit min nya hobby. ;D ;D ;D

/Lena, bordlös och stollös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.