Hej.
Jag har hittat ett hus som jag är sugen att köpa, men jag behöver lite hjälp med att tolka besiktningsprotokollet. Speciellt när det gäller taket.

Det står följande:
- nocktätning saknas
- Nockpannor har lokalt bristfällig överlappning mot övre pannraden.
-Takavlopp bör ses över och justeras, hängränna till takkupa saknas.
- Taket på tillbyggnad är äldre, klockspickar har lokalt vandrat upp och lossnat. Ej klarlagt om aktuell taklutning medgör takplåten, omläggning bör övervägas.
-Röta och förhöjda fuktvärden till takutsprång noterades, orsak och omfattning bör kontrolleras och åtgärdas.
-Underhållsbehov på vindskivor.
(Taket besiktat via takstege samt lutande stege mot garage)

Är det vanligt att det är såhär eller är det en stor röd varningsflagga? Ska man räkna med en kostnad i 100 000 klassen inom en snar framtid?
 
Hur stort är taket ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur stort är taket ?
jag vet inte exakt. Huset är ca 200 m2 fördelat på tre våningar. Så sig att det är cirka 70 m2 som taket täcker, men sedan är det ett sådant brutet tak så jag skulle gissa att den faktiska takytan är dubbla det kanske. Alltså ca 140 m2.
 
du bör nog räkna med 150000-200000 före rot avdrag om allt skall bytas ner till råspont
 
Det låter som ungefär det som jag har misstänkt. Vet du utifrån besiktningskommentarera om det är sannolikt att man behöver byta alltihop eller om det är vanligt att det saknas nocktätning och finns röta på takutsprång.
 
Inte utifrån texten,finns det några bilder?
 
Nej. De enda bilder på taket som finns är översiktsbilder på huset tagna från vägen respektive trädgården.
 
en gissning är att allt skulle behövas bytas , i alla fall inom 5 år
 
Ok. Tack för hjälpen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.