Vi köpte ett riktigt fint hus för 920.000 kr, Sedan tog vi ett renoveringslån på 290.000 kr med 3.45% ränta.

Tanken är att vi ska renovera 2021 och sedan höja huslånet och bli av med dessa 290.000 kr in på huslånet istället.

Dilemmat nu.

Efter luft/vatten installation och ny elcentral och nya vitvaror har vi 100.000 kr kvar som ska täcka

Trädgårdsarbete.
Sovrums arbete (Måla, klickgolv)
Hall (Måla, Klickgolv)
Tvättstuga (Golv) (Framtida)

Saken jag vill komma till är att vårt badrum med dusch har en spricka vid golvbrunnen och det kommer inte att gå duscha där utan att det lagas. Vårt andra badrum är bara toalett med handfat.


Badrummet är på 5 m2
Plastmatta, plastväggar, wc, dusch, handfat.

Det vi vill ha är Plastmatta, plastväggar och byta ut möbler senare när vi har mer pengar. Men problemet är att ALLA vi har kontaktat är extremt dyra.

De ligger på 60.000 - 120.000 kr efter rot för att byta ut mattan och väggarna.

Vill ju inte slänga ut alla mina 100.000 kr på ett badrum när alla rum behöver kärlek.

Så min fråga är vad bör vi göra?

Har några ideer själv

Kan man klistra och silicona som bara den vid sprickan och sedan köpa en duschkabin och sätta ner duschkabinens avlopp långt ner i duschens brunn för att undvika att vatten kommer vid sprickan tills vi har löst bolånet?

Eller kan man på något vänster konatakta en mäklare som höjer husets värde? Har hört folk säga att en mäklare kan höja husets värde genom att man berättar allt som ska renoveras så att banken kan lösa större bolån?

Ursäkta dålig svenska. Men hoppas ni förstår.
 
Vilket dilemma!

Billigaste renoveringen är plastmatta på golv + målade väggar. Det finns målerisystem som är godkända.

Kabin: är det trasig golvbrunn eller vid golvbrunnen? Är själva golvbrunnen trasig, kan ni inte ha duschkabin. Annars, silikon på trasiga golvet (efter fuktmätning) och kör på duschkabin till du har råd.

Fundera på om du kan komma ned i pris genom att göra en del jobb själv. Det är inte så svårt att riva badrum, och du kanske kan måla själv? Prata med en bra firma och förklara Läget!
 
I min värld är trädgård, sovrum och hall totalt ointressant att lägga en enda krona på i ett sånt här läge...

Badrummet är ju viktigare 8 dagar i veckan och är ju ett utrymme som kan orsaka stora kostsamma problem om det inte är ok.


Riva ut inredning och plastmatta är ju inget svårt så du kanske själv kan göra den del sådant för att pressa kostnaderna.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Ni kan byta ut enbart golvmattan som en tillfällig lösning.
 
Q
Lägger du pengarna på att fixa badrummet kommer värdet på huset att stiga med den summan utan problem. Att du fixar ytskikt i andra rum (måla och golv) är inte värt i närheten lika mycket när huset skall värderas om. Dessutom är det mindre summor som ni skulle kunna beta av efter hand senare. Hålla utkik efter erbjudande på golv och färg exempelvis. Där kan man spara en hel del. Badrummet måste ni göra oavsett låter det som.
 
Ska man vara krass har ni hittills inte gjort något som motiverar en omvärdering av huset. Men ändå, säg att ni betalar 2 % ränta ”för mycket” på 300 tkr, det är sex tusen om året, en femhundring i månaden. Onödiga pengar säkerligen, men knappast det er ekonomi står och faller med, så fokusera inte för mycket på det, utan renovera för vad ni har råd med och vad ni vill kosta på huset.

Men renovera badrummet och gör det ordentligt. Som andra redan sagt finns det saker ni kan göra själva för att hålla nere kostnaderna.

De andra sakerna kan ni ta när ni har råd.

För övrigt stör jag mig på ordet ”akut” i trådtiteln. Du blir inte mer hjälpt av sådant, tvärt om riskerar du att bli mindre tagen på allvar. Men med det sagt, välkommen hit! :D
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
S sevenfifty skrev:
Ni kan byta ut enbart golvmattan som en tillfällig lösning.
Frågade de som tittade ifall det går och de sa att man inte kan göra så. Eftersom väggarna lappar över det gamla golvet.

Tack för alla tips. Ska leta vidare, känns som jag bara har hittat skojare hittills som överdriver priserna.

Kan absolut riva ut allt själv och ta hand om allt skräp efteråt.

Var en på jobbet som gjorde ett badrum på 20m2 som betalade 70.000kr så mina 5m2 på 60.000 låter helt fel.

Ringde hans firma med de ville inte köra så långt.

Ledsen för trådtitel men känns som att man inte kan få ett vettigt pris av någon.
 
downup downup skrev:
Frågade de som tittade ifall det går och de sa att man inte kan göra så. Eftersom väggarna lappar över det gamla golvet.

Tack för alla tips. Ska leta vidare, känns som jag bara har hittat skojare hittills som överdriver priserna.

Kan absolut riva ut allt själv och ta hand om allt skräp efteråt.

Var en på jobbet som gjorde ett badrum på 20m2 som betalade 70.000kr så mina 5m2 på 60.000 låter helt fel.

Ringde hans firma med de ville inte köra så långt.

Ledsen för trådtitel men känns som att man inte kan få ett vettigt pris av någon.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld är trädgård, sovrum och hall totalt ointressant att lägga en enda krona på i ett sånt här läge...

Badrummet är ju viktigare 8 dagar i veckan och är ju ett utrymme som kan orsaka stora kostsamma problem om det inte är ok.


Riva ut inredning och plastmatta är ju inget svårt så du kanske själv kan göra den del sådant för att pressa kostnaderna.
Håller delvis med... men det beror också på vilket skick tex sovrum är i nu. Det finns många som skulle backa från ett köp om de såg trasiga tapeter i ett sovrum, även om kostnaden för att måla om är låg om man gör jobbet själv..
 
downup downup skrev:
Vi köpte ett riktigt fint hus för 920.000 kr, Sedan tog vi ett renoveringslån på 290.000 kr med 3.45% ränta.

Tanken är att vi ska renovera 2021 och sedan höja huslånet och bli av med dessa 290.000 kr in på huslånet istället.

Dilemmat nu.

Efter luft/vatten installation och ny elcentral och nya vitvaror har vi 100.000 kr kvar som ska täcka

Trädgårdsarbete.
Sovrums arbete (Måla, klickgolv)
Hall (Måla, Klickgolv)
Tvättstuga (Golv) (Framtida)

Saken jag vill komma till är att vårt badrum med dusch har en spricka vid golvbrunnen och det kommer inte att gå duscha där utan att det lagas. Vårt andra badrum är bara toalett med handfat.


Badrummet är på 5 m2
Plastmatta, plastväggar, wc, dusch, handfat.

Det vi vill ha är Plastmatta, plastväggar och byta ut möbler senare när vi har mer pengar. Men problemet är att ALLA vi har kontaktat är extremt dyra.

De ligger på 60.000 - 120.000 kr efter rot för att byta ut mattan och väggarna.

Vill ju inte slänga ut alla mina 100.000 kr på ett badrum när alla rum behöver kärlek.

Så min fråga är vad bör vi göra?

Har några ideer själv

Kan man klistra och silicona som bara den vid sprickan och sedan köpa en duschkabin och sätta ner duschkabinens avlopp långt ner i duschens brunn för att undvika att vatten kommer vid sprickan tills vi har löst bolånet?

Eller kan man på något vänster konatakta en mäklare som höjer husets värde? Har hört folk säga att en mäklare kan höja husets värde genom att man berättar allt som ska renoveras så att banken kan lösa större bolån?

Ursäkta dålig svenska. Men hoppas ni förstår.
Akta dig för att för bråttom att värdera om huset. När du får en ny värdering så är den låst i fem år.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Håller delvis med... men det beror också på vilket skick tex sovrum är i nu. Det finns många som skulle backa från ett köp om de såg trasiga tapeter i ett sovrum, även om kostnaden för att måla om är låg om man gör jobbet själv..
Jo visst, men nu har de ju redan köpt huset, eller ?

Det jag menar är att måla väggar och byta golv är något man då kanske kan ta löpande efterhand man sparar ihop lite pengar sedan, medan ett badrum är viktigt att ha funktionellt... ett sovrum fungerar ju att använda trots tråkiga golv och väggar. ;)

D Dr Jumping Jack skrev:
Akta dig för att för bråttom att värdera om huset. När du får en ny värdering så är den låst i fem år.
Ja, den är ful, riktigt ful...

Lånade själv upp 200´ på min kåk för några år sedan för jag skulle byta enstegsfasaden av cellplast och puts på min kåk.
Eftersom kåken bara var belånad till 50% av den senaste värderingen som gjorts så tänkte jag inte på detta utan ansökte och fick lätt beviljat dessa 200´.
När jag sedan gjort vid huset så ville jag ju värdera om huset eftersom jag gjort en betydande förbättring och för att få bättre villkor på mina lån....
MEN ICKE !!!
Då visar det sig att bankjä*eln gjort en värdering i samband med att de beviljade mitt lån, vilket de inte informerat om att de var tvungna att göra så tro att jag lackade ur på asen.
 
[QUOTE = "downup, post: 3939845, member: 299525"] We bought a really nice house for SEK 920,000, Then we took out a renovation loan of SEK 290,000 with 3.45% interest.

The idea is that we will renovate in 2021 and then increase the mortgage and get rid of these SEK 290,000 into the mortgage instead.

The dilemma now.

After air / water installation and a new power station and new white goods, we have SEK 100,000 left to cover

Gardening.
Bedroom work (Paint, click floor)
Hall (Painting, Click floor)
Laundry Room (Floor) (Future)

The thing I want to get to is that our bathroom with shower has a crack at the floor drain and it will not be possible to shower there without it being repaired. Our second bathroom is just toilet with sink.


The bathroom is 5 m2
Plastic mat, plastic walls, toilet, shower, sink.

What we want is Plastic carpet, plastic walls and replace furniture later when we have more money. But the problem is that EVERYONE we have contacted is extremely expensive.

They are at SEK 60,000 - 120,000 after root to replace the carpet and the walls.

I do not want to throw out all my SEK 100,000 in a bathroom when all rooms need love.

So my question is what should we do?

Have some ideas yourself

Can you paste and silicone like just that at the crack and then buy a shower cubicle and put the shower cubicle drain far down in the shower well to avoid water coming at the crack until we have solved the mortgage?

Or can you, on the left, contact a broker who raises the value of the house? Have you heard people say that a broker can increase the value of the house by telling you everything that needs to be renovated so that the bank can solve larger mortgages?

Sorry for the bad Swedish. But hope you understand. [/ QUOTE]

hej,
I just finshed the renovation of my bathroom with 7.5 M2 and the cost for putting new floor ( and new slope) and wall in total 30000Sek.
We have selected the floor mate in 3 meter width which is little more expensive that other.
to reduce the cost I have removed all old plastics witch was not difficult,

Mvh
Amir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.